Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En vägledning till åldern på bilderna är faktiskt koloreringen Leksandskvinnans förkläde. När texten författades 1829-1835 användes fortfarande blåmagden som vardagsförkläde. Redan runt 1850 är den ersatt av rödmagden, och alla avbildningar från sent 1800-tal brukar avbilda Leksandkvinnor med rödmagd. Jag har sett koloreringar där man anpassat Sandbergs planscher med modern kolorering.

    Comment


    • #17
      Såg just att utgåvan från 1866 har en kolorering som är modernare. Betyder det att utgåvan 1829-1835 var i svartvitt? Eller har man kolorerat om dem när de trycktes som litografier?
      Jag var nämligen osäker på när texten var tillkommen, men utifrån beskriningen av dräkten måste Grafström ha författat den redan 1829-1835.

      Comment


      • #18
        Hallå FBQ, Tack, man lär så länge man lever. Uppgiften om namnet skall jag kolla. Återkommer. Du samlar delar till cabarén också, eller hur? Vilka motiv fanns med där? Så långt jag sett är servisen väldigt fåtalig. Tallrikar, cabaré och kaffeservis. Känner du till ytterligare delar i serien?
        So long. Kim
        PS I. Samlar du på Staffordshire också?
        PS II. Har en udda tallrik med dubbla guldmodellen. Blekinge I, tror jag.

        Comment


        • #19
          Här kommer några bilder på de kabarédelar jag har. De är i varierande skick och bilderna blev tyvärr detsamma, men det går ju att se motiven i alla fall. Motivet Ackia finns på den runda mittdelen till kabarén. Ingen del har märkning som visar att det är Rörstrand, men de personer jag pratat med tror ändå att de kommer därifrån.

          Det är alltså följande plancher enligt Peters lista: 2, 5, 11, 17, 19, 21, 31, 33, 34, 40 och 42.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ett år i Sverige, Rörstrand.
            Förteckning 091026.

            1. Titel Vignett (gubbe som sitter på sten)
            2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
            3. Leksand II (man och kvinna med barn som hälsar)
            5. Leksand III (Man som sitter på sten med spade i handen)
            6. Leksand IV (Man och kvinna i söndagsdräkt)
            10. Mora I (Kvinna i profil)
            11. Mora II (Man och kvinna)
            13. Elfdal (Kvinna och sittande man)
            16. Jerfsö II (Man och spinnande kvinna inomhus)
            17. Ackja (Ren och pulka)
            18. Kaitum I. (Man på skidor)
            19. Kajtum II (Två samer vid kåta)
            21. Wingåker I (Kvinna med räfsa och man vid milstolpe)
            31. Wärend II (Kvinna och sittande man)
            33. Blekinge I (Kvinna och man)
            34. Blekinge II (Kvinna på bro)
            37. Willands härad (Man och kvinna)
            40. Herrestad do III (Man och Kvinna)
            42. Torna do I (Man och motstående kvinna)
            47. Wemmenhögs do (Man och kvinna)
            Last edited by Kim von Platen; 2009-10-26, 13:36.

            Comment


            • #21
              Ett år i Sverige

              Hallå alla ettåringar,
              Ja, nu är förteckningen klar och jag kan räkna ut att tre samlare har 20 olika motiv/dekorer. Inte så illa. Hur många som saknas är svårt att gissa men jag tror att man kan utesluta alla bilder med byggnader, det var människor och folkdräkter som "sålde", då som nu. Det finns nio sådana planscher. Finns det då ytteerligare 48 minus 20 minus 9 är lika med 19 motiv? Knappast troligt.
              Jag har sett några som fastnat i minnet. Nummer 18 och 30. En hypotes kan vara att fabriken startade med hög ambition och valde motiv i nummerordning/tidsordning och då blev det flera motiv från en ort. Med tiden sovrade man urvalet och nöjde sig med ett motiv från varje ort (undantaget är
              Blekinge i vår förteckning).

              Kul att gissa. So long
              Kim
              Last edited by Kim von Platen; 2009-10-26, 13:38.

              Comment


              • #22
                Hallå Rosa, Kanonfina delar, cabarén är sällsynt och kostar en slant när den är komplett. Tack för hjälpen men jag är så dålig på att scrolla. Gör ett försök till.
                So long

                Comment


                • #23
                  Hej Kim! Bra sammanställning, hoppas den fylls på! Du fick inte med nr 18 Kaitum I, som du skrev att du har själv, och nr 31 Wärend II som jag har. Då blir det tjugo motiv som vi har tillsammans.

                  Scrolla=gå nedåt med pilen tills du ser knappen "Ladda upp bild". Ge inte upp, vi måste få se dina tallrikar!

                  Comment


                  • #24
                    En utblick

                    En utblick,
                    Onödigt kunnande är kul. ”Ett år i Sverige” som dekor på tallrikar är unikt i Sverige.
                    I boken Antikrundan läser jag att en rysk tallrik från ca 1880: från gränsbevakningen i Georgien, där man kan studera ortsbefolkningen i sina höga mössor och färgglada kläder värderas av samlare till runt en halv miljon kronor. Eller tallrikarna från Paris på Napoleon tid med de senaste modenyheterna. Man kallade på sömmerskan och använde tallrikarna som förebilder. Eller Katarina II som knyckte idén av yrkesutövande undersåtar från Meissen, hennes etnografiska handbok på nytillverkade tallrikar.

                    Källa: Antikrunden. B Wahlströms Förlag. Antonia Berglund. Författare Kim.

                    Comment


                    • #25
                      Hallå Rosa
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Hallå Rosa, Jag ger aldrig upp. Tallrikarna är i stan och jag på landet, men jag hade en bild i min dator. Leksand I. Stämpel RÖRSTRAND. Bilden är dålig men det är trycket på tallriken också. Sotigt. Som vädret utanför fönstret. Plåtar alla vid nästa visit i Gamla Stan.
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • #27
                          Du lyckades få in en bild i alla fall, grattis! Jag ser fram emot att få se andra.

                          Comment


                          • #28
                            Hej Kim!
                            Förlåt om mitt svar dröjde, det har varit mycket annat. Carbaré-delarna är bland annat Blekinge, Ackja (den har jag både på assiett och Cabaré-del), och två till, måste kolla när jag kommer hem.
                            Angående trycken, så kom jag ju på - färglitografin uppfinns först 1838, och tar nog några år på sig att komma till Sverige. Antagligen är första upplagan i kopparstick eller svartvit litografi. Koloreringen kommer nog först med upplagan 1866.
                            Angående Staffordshireklockstället i min avatar - om du tittar på mina tidigare inlägg ser du att jag samlar på allt möjligt. Fotografier och handskrifter, äldre böcker, silver, fajanser, tenn m. m. Fast tidigt flintgods är också lite kul när man springer på det :-)

                            Comment


                            • #29
                              Hallå igen, PS skriver att vignetten är Mora, men jag är ganska säker på att den är stämplad Falun. Läste i Kullabyggd 1939 att gubben på stenen skall föreställa en av Gustav Wasas dalkarlar. I samma skrift läser jag ........för Forssell och för hans tid voro de ideella bevekelsegrunderna för utgivandet av ett sådant planschverk, resultatet av en ”voyage pittoresque”, en konstnärs resa under ”ett år i Sverge”. Jo, han reste faktiskt fysiskt och några av bilderna tecknade Forssell själv.

                              Om någon har tillgång till boken Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige. Inga Arnö Berg och Gunnel Hazelius Berg. ICA-förlaget AB, 1978 kan vi kolla vilken dräkt snubben bär. Det verket var på sin tid landets mest sålda bok (efter telefonkatalogen och förmodligen bibeln).

                              So long
                              Kim

                              Comment


                              • #30
                                Mina föräldrar har den, men jag behöver inte kolla - gubben är från Mora. Falun har ingen folkdräkt, Falun är en stad och en ganska modern sådan.
                                Sedan är det möjligt att den skall föreställa en av Gustaf Vasas dalkarlar. Bergman har ju målat "Gustav talar till Dalkarlarna i Mora" 1836, och morkarlen här stämmer ganska väl överens med hur morkarlarna ser ut på hans målning. Sedan är det en annan sak att det inte stämmer så väl med hur Morkarlarna verkligen såg ut i början på 1500-talet :-)

                                Comment

                                Working...
                                X