Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ett år i Sverige

    Hallå alla samlare,
    Kul forum det här. Undrar om någon vet hur många motiv/bilder det finns i servisen Ett år i Sverige (Forsell)?

  • #2
    Kul idé! Om alla lägger in de olika bilder de har tillgång till i denna tråd så kan man nog komma sanningen ganska nära. Men helt säker blir man nog inte på att det inte dyker upp några ovanliga bilder, som bara finns i ett par exemplar.

    I den här tråden finns flera motiv:

    Comment


    • #3
      Jag har: Ackja, Kaitum, Herrestads härad, Willands härad, Torna härad, Järvsö, Blekinge, och tre olika Leksandsmotiv (här väl en liten förkärlek för Leksandsmotiven :-))

      Vi får väl hjälpa till att fylla på. Det verkar som senare delar är tryckta på en annan servismodell, men tror att man fortfarande haft samma dekorer och använt sig av.

      Comment


      • #4
        Har kanske en Mora också. Den här ser inte riktigt ut som de andra i serien, och har en röd trekronorstämpel på baksidan. Helt klart betydligt senare.
        Men nog är det väl Ett år i Sverige?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hallå PS,
          Hallå PS.
          Tack för snabbt svar. Bra tanke att försöka göra en inventering och komma sanningen närmare. Befinner mig på landet och trallrikarna i stan. Återkommer med mitt bidrag.
          Snacket om stämplar hit och dit är förvillande och egentligen ganska ointressant. De präglade stämplarna berättar ju bara när godset tillverkades, själva tallriken, alltså. En modell kunde få många olika dekorer/namn. Eller hur? Och en servis/serie många olika motiv. Den tryckta stämpeln berättar kanske lite mer.

          So long. Kim

          Comment


          • #6
            Eftersom jag har planschverket i faksimil kan jag åtminstone berätta vilka bilder som fanns ursprungligen:
            1. Titel Vignett (gubbe som sitter på sten)
            2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
            3. Leksand II (man och kvinna med barn som hälsar)
            4. Ornäs (Ornässtugan)
            5. Leksand III (Man som sitter på sten med spade i handen)
            6. Leksand IV (Man och kvinna i söndagsdräkt)
            7. Rättvik I (Kvinna med halvhandskar)
            8. Fahlugrufva (Dagbrottet med hiss)
            9. Rättvik II (Man med yxa och kvinna brevid sittande kvinna)
            10. Mora I (Kvinna i profil)
            11. Mora II (Man och kvinna)
            12. Mora kyrka (Vy)
            13. Elfdal (Kvinna och sittande man)
            14. Porfyrvas (Den utanför Rosendals Slott)
            15. Jerfsö I (Man på bro (bakifrån))
            16. Jerfsö II (Man och spinnande kvinna inomhus)
            17. Ackja (Ren och pulka)
            18. Kajtum I (Man på skidor)
            19. Kajtum II (Två samer vid kåta)
            20. Fjellen (Vy)
            21. Wingåker I (Kvinna med räfsa och man vid milstolpe)
            22. Wingåker II (Man och sittande kvinna som håller handen)
            23. Wingåker III (Brudpar)
            24. Gripsholm (Vy av slottet)
            25. Wingåker IV (Par med barn bakifrån)
            26. Wingåker V (Kvinna med barn)
            27. Wingåker VI (Kvinna på kyrkogården)
            28. Gripsholm II (Historisk inomhusscen)
            29. Kind (Knalle)
            30. Wärend I (Kvinna till häst)
            31. Wärend II (Kvinna och sittande man)
            32. Kalmar Slott (Vy med slottet)
            33. Blekinge I (Kvinna och man)
            34. Blekinge II (Kvinna på bro)
            35. Blekinge III (Brudpar)
            36. Brömsebro (Vy av bron)
            37. Willands härad (Man och kvinna)
            38. Herrestad do (dvs härad) I (Räfsande kvinna)
            39. Herrestad do II (Kvinna och man bakifrån)
            40. Herrestad do III (Man och Kvinna)
            41. Herrestad do IV (Kvinna vid dörr)
            42. Torna do I (Man och motstående kvinna)
            43. Torna do II (Två kvinnor och en man på begravning)
            44. Choret i Lunds Domkyrka (Kyrkointeriör)
            45. Torna Härad III (Två män vid plog med två hästar)
            46. Torna do IV (Fem personer på en tvåspänd hästskrinda)
            47. Wemmenhögs do (Man och kvinna)
            48. Allerum (Två kvinnor och en gosse)

            Comment


            • #7
              do ska vara förkortningen på "dito", dvs med kolon emellan d och o, men det blev små gubbar
              kolla bara: d

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Eftersom jag har planschverket i faksimil kan jag åtminstone berätta vilka bilder som fanns ursprungligen:
                Häftigt att få reda på alla motiv som finns/funnits!

                Kan du berätta lite om detta planschverk medan jag fotograferar mina bidrag?

                Comment


                • #9
                  1827 utkommer första upplagan. Är inte helt säker, men den som finns i faksimil tror jag är utgåvan från 1864 - tror det är möjligt att det hade tillkommit planscher i den.
                  (libris anger 1827 som tryckår, men tydligen utkom planschverket i delar 1827-1835
                  Konstnären bakom bilderna var Johan Gustaf Sandberg (1782-1854)

                  Comment


                  • #10
                    Mora på bilden härovan är "Titel Vignett", dvs den planch som innehåller namnet på verket. I listan står inget om att det är Mora.

                    Jag vill understryka att jag INTE tror att samtliga bilder har använts av Rörstrand till servisen. Jag har svårt att se "Fjellen", "Porfyrvas" och "Brömsebro" som tallriksdekorer.

                    Sen kan jag säga att stavningen på bilderna skiljer sig från stavningen i listan. Kaitum står det på bilden och Kajtum i listan. Kanske beror det på att stavningen uppdaterats i listan vid nytryckningen 1864.

                    Comment


                    • #11
                      Ett år i Sverige

                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Jag har: Ackja, Kaitum, Herrestads härad, Willands härad, Torna härad, Järvsö, Blekinge, och tre olika Leksandsmotiv (här väl en liten förkärlek för Leksandsmotiven :-))

                      Vi får väl hjälpa till att fylla på. Det verkar som senare delar är tryckta på en annan servismodell, men tror att man fortfarande haft samma dekorer och använt sig av.

                      Hallå FBQ. Tack för ditt bidrag. Det vore toppen om du kan identifiera bilderna, det finns flera motiv från t ex Leksand. Eftersom jag tagit upp tråden får jag väl knyta ihop säcken och jag gör det med hjälp av faksimilen som Peter S var bussig att lägga in. So long Kim.

                      Comment


                      • #12
                        SOS. Kan inte komma på hur man infogar en bild. Vad är URL? So long. Kim

                        Comment


                        • #13
                          Hej! Tryck på Gå till avancerad, scrolla ned en bit, tryck på Ladda upp bild, sedan Bläddra. Hoppas det lyckas. PS mina bilder blev inte tagna idag pga att det är så mörkt och dåligt fotoväder.

                          Comment


                          • #14
                            Ett år..

                            Hallå alla ettåringar,
                            Någon bild lyckades jag inte lyckats lägga in men vi är ju alla barn i början. Här lite skiftlig info:
                            Ett år i Sverge. Taflor af Svenska Almogens klädedrägt, lefnadssätt och hemseder, samt de för landets historia märkvärdigaste orter; tecknade af
                            J. G. Sandberg, beskrifne af A. Grafström och utgifne af C. Forssell.

                            Ja, så beskrivs ”den siste kopparstickarens” verk och året var 1827. Verket hade 48 planscher, förevigade i den då nya tekniken litografi. Namnet ”Ett år i Sverige” syftar nog på att det tog ett år att sammanställa verket och bilderna är hämtade från Skåne, Blekinge, Småland, Västergötland, Södermanland, Dalarna, Hälsingland och Lappland. Hur många som blev dekor på Rörstrand vet jag inte, men vi får se?

                            Min samling omfattar flata vita tallrikar med rokokoinspirerat, profilerat, bladformat brätte, Ø 250 mm. Några av tallrikarna har en smal blå rand runt motivet, andra inte. Sannolikt väldigt tidig produktion med tryck på gammlat gods.

                            Leksand III
                            Leksand I
                            Blekinge I
                            Villands Härad
                            Elfdal
                            Wemmenhögs härad
                            Kaitum I
                            Mora I
                            Iärsö II

                            Återkommer med sammanställning. So long. Kim

                            Comment


                            • #15
                              Dom jag har där numren behövs förtydligas är: Leksand II, III, IV; Kajtum II, Järvsö II, Blekinge II, Torna I, Herrestad III.

                              Mina tallrikar har ett rakt mot botten uppvinklat brätte - nästan alla har Rörstrand-stämpeln, utom två som har RÖRSTRAND-stämpel. En målad guldbård längst ut på brättet, men ingen annan avgränsning.
                              Några cabaré delar saknar stämplar men har en mer rokokoformad modell, känns osäkert om det verkligen är samma servis de är tryckta på.
                              Sedan den sista med vinjettbilden med Morkarlen på en sten - den har en tjockare och en tunnare guldrand, och tallriksmodellen - den har ju trekronorstämpeln och är med all säkerhet yngre.
                              Att man först några år efter att tallrikarna brännts gett dem dekor är mycket möjligt, men vi talar då om högst några år, så jag tror inte det spelar någon större roll i sammanhanget.

                              Tror inte namnet har med att den skulle ha tagit ett år att göra, utan skall nog syfta på att motiven skall skilldra ett års gång i Sverige. J. G. Sandberg reste själv inte runt på plats och tecknade av personer, utan använde förlagor, i vissa fall möjligen modeller i folkdräkter.
                              Att teckna och sedan sticka 48 planscher inom loppet av ett år kräver rejält hög arbetstakt.

                              Upplagan från 1864 finns här:http://runeberg.org/ettarsverg/

                              Comment

                              Working...
                              X