SOS. Kan inte komma på hur man infogar en bild. Vad är URL? So long. Kim
Hej! Tryck på Gå till avancerad, scrolla ned en bit, tryck på Ladda upp bild, sedan Bläddra. Hoppas det lyckas. PS mina bilder blev inte tagna idag pga att det är så mörkt och dåligt fotoväder.
Hallå alla ettåringar,
Någon bild lyckades jag inte lyckats lägga in men vi är ju alla barn i början. Här lite skiftlig info:
Ett år i Sverge. Taflor af Svenska Almogens klädedrägt, lefnadssätt och hemseder, samt de för landets historia märkvärdigaste orter; tecknade af
J. G. Sandberg, beskrifne af A. Grafström och utgifne af C. Forssell.
Ja, så beskrivs ”den siste kopparstickarens” verk och året var 1827. Verket hade 48 planscher, förevigade i den då nya tekniken litografi. Namnet ”Ett år i Sverige” syftar nog på att det tog ett år att sammanställa verket och bilderna är hämtade från Skåne, Blekinge, Småland, Västergötland, Södermanland, Dalarna, Hälsingland och Lappland. Hur många som blev dekor på Rörstrand vet jag inte, men vi får se?
Min samling omfattar flata vita tallrikar med rokokoinspirerat, profilerat, bladformat brätte, Ø 250 mm. Några av tallrikarna har en smal blå rand runt motivet, andra inte. Sannolikt väldigt tidig produktion med tryck på gammlat gods.
Leksand III
Leksand I
Blekinge I
Villands Härad
Elfdal
Wemmenhögs härad
Kaitum I
Mora I
Iärsö II
Återkommer med sammanställning. So long. Kim
Dom jag har där numren behövs förtydligas är: Leksand II, III, IV; Kajtum II, Järvsö II, Blekinge II, Torna I, Herrestad III.
Mina tallrikar har ett rakt mot botten uppvinklat brätte - nästan alla har Rörstrand-stämpeln, utom två som har RÖRSTRAND-stämpel. En målad guldbård längst ut på brättet, men ingen annan avgränsning.
Några cabaré delar saknar stämplar men har en mer rokokoformad modell, känns osäkert om det verkligen är samma servis de är tryckta på.
Sedan den sista med vinjettbilden med Morkarlen på en sten - den har en tjockare och en tunnare guldrand, och tallriksmodellen - den har ju trekronorstämpeln och är med all säkerhet yngre.
Att man först några år efter att tallrikarna brännts gett dem dekor är mycket möjligt, men vi talar då om högst några år, så jag tror inte det spelar någon större roll i sammanhanget.
Tror inte namnet har med att den skulle ha tagit ett år att göra, utan skall nog syfta på att motiven skall skilldra ett års gång i Sverige. J. G. Sandberg reste själv inte runt på plats och tecknade av personer, utan använde förlagor, i vissa fall möjligen modeller i folkdräkter.
Att teckna och sedan sticka 48 planscher inom loppet av ett år kräver rejält hög arbetstakt.
Upplagan från 1864 finns här:http://runeberg.org/ettarsverg/
En vägledning till åldern på bilderna är faktiskt koloreringen Leksandskvinnans förkläde. När texten författades 1829-1835 användes fortfarande blåmagden som vardagsförkläde. Redan runt 1850 är den ersatt av rödmagden, och alla avbildningar från sent 1800-tal brukar avbilda Leksandkvinnor med rödmagd. Jag har sett koloreringar där man anpassat Sandbergs planscher med modern kolorering.
Såg just att utgåvan från 1866 har en kolorering som är modernare. Betyder det att utgåvan 1829-1835 var i svartvitt? Eller har man kolorerat om dem när de trycktes som litografier?
Jag var nämligen osäker på när texten var tillkommen, men utifrån beskriningen av dräkten måste Grafström ha författat den redan 1829-1835.
Hallå FBQ, Tack, man lär så länge man lever. Uppgiften om namnet skall jag kolla. Återkommer. Du samlar delar till cabarén också, eller hur? Vilka motiv fanns med där? Så långt jag sett är servisen väldigt fåtalig. Tallrikar, cabaré och kaffeservis. Känner du till ytterligare delar i serien?
So long. Kim
PS I. Samlar du på Staffordshire också?
PS II. Har en udda tallrik med dubbla guldmodellen. Blekinge I, tror jag.
Här kommer några bilder på de kabarédelar jag har. De är i varierande skick och bilderna blev tyvärr detsamma, men det går ju att se motiven i alla fall. Motivet Ackia finns på den runda mittdelen till kabarén. Ingen del har märkning som visar att det är Rörstrand, men de personer jag pratat med tror ändå att de kommer därifrån.
Det är alltså följande plancher enligt Peters lista: 2, 5, 11, 17, 19, 21, 31, 33, 34, 40 och 42.
Ett år i Sverige, Rörstrand.
Förteckning 091026.
1. Titel Vignett (gubbe som sitter på sten)
2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
3. Leksand II (man och kvinna med barn som hälsar)
5. Leksand III (Man som sitter på sten med spade i handen)
6. Leksand IV (Man och kvinna i söndagsdräkt)
10. Mora I (Kvinna i profil)
11. Mora II (Man och kvinna)
13. Elfdal (Kvinna och sittande man)
16. Jerfsö II (Man och spinnande kvinna inomhus)
17. Ackja (Ren och pulka)
18. Kaitum I. (Man på skidor)
19. Kajtum II (Två samer vid kåta)
21. Wingåker I (Kvinna med räfsa och man vid milstolpe)
31. Wärend II (Kvinna och sittande man)
33. Blekinge I (Kvinna och man)
34. Blekinge II (Kvinna på bro)
37. Willands härad (Man och kvinna)
40. Herrestad do III (Man och Kvinna)
42. Torna do I (Man och motstående kvinna)
47. Wemmenhögs do (Man och kvinna)
Senast redigerat av Kim von Platen den 2009-10-26 klockan 12:36.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)