Sidan 13 av 16 FörstaFörsta ... 3 10 11 12 13 14 15 16 SistaSista
Resultat 121 till 130 av 158

Ämne: Ett år i Sverige

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Knalle från Kind

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    här något skarpare bild. Set ut som en hamnstad, snubben har hummer i ena
    handen och någon härad från västkusten finns väl inte med. Kanske gjorde Forssel fler gravyrer än de i planschverket och Rörstrand fick den här på köpet?
    PS. Skickade en förfrågan Inger Thor så får vi se om hon svarar.
    På inlägg 71 och 72 har Peter S och Kim visat bilder där man inte riktigt kan utläsa texten.
    Kind är ett av häradena i Sjuhäradsbygden (och dessutom det bästa för jag är född och uppvuxen där). Om knallarna och deras egna hemliga språk - månsing - kan man läsa här: http://livetsomknalle.wordpress.com/fakta-om-knallar/
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Rätt talat Lars M. Vill även framhålla Veden (Borås), eftersom jag kommer därifrån.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-08-10 klockan 11:02.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    På inlägg 71 och 72 har Peter S och Kim visat bilder där man inte riktigt kan utläsa texten.
    Kind är ett av häradena i Sjuhäradsbygden (och dessutom det bästa för jag är född och uppvuxen där). Om knallarna och deras egna hemliga språk - månsing - kan man läsa här: http://livetsomknalle.wordpress.com/fakta-om-knallar/
    Hallå Lars,
    Roligt att få se knallen från Kind på en riktig tallrik, bilden du talar om är hämtad från en bordsskiva. Tack och so long... knalla på...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Kopp Sameby

På en loppis i går köpte jag denna kopp (7 cm hög och 7 cm i diam) och jag tog för givet att den kommer från Ett år i Sverige. Men det finns ju inga bevis, så nu får jag be PES-arna om hjälp. Skulle den inte tillhöra Rörstrand och Ett år i Sverige får den väl ses som exempel på näraliggande och med förväxlingsrisk.

Är tveksam till att den är svensk. Har inte sett modellen förut. Kan den vara norsk möjligen?

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av mange64 Visa inlägg
    Hallå och tack Mange,
    För tipset. Tänker lägga ett bud. So long....

Bokförlaget rediviva gav 1979 ut en faksimilupplaga. Om man inte har en faiblesse för förstaupplagor utan nöjer sig med innehållet kan det vara mer ekonomiskt försvarbart.
    http://www.bokborsen.se/page-start?i...eator=&stitle=

Reg.datum
    okt 2009

Tack för passningen....

Hallå Peter,
    Ja, det är ju innehållet som är det intressanta. Längtar efter att få se de där bilderna som uppenbarligen aldrig fastnade på servisen.
    So long...

PS. Kan man egentligen tala om Ett År i Sverige som en servis? Så vitt jag kommer ihåg har vi bara kunnat dokumentera flata tallrikar, assietter, cabarrè och kanske
    någon udda del. Finns det djupa tallrikar, terrin, såssnipa/kopp, uppläggningsfat.... jag är mycket tveksam.

Reg.datum
    okt 2009

Vingåker V...?

Hallå i snödrivan,
    Det här lilla askfatet fick jag som julkort av vännen Lars M och frågan är om det verkligen är Forsells
    gravyr? Kan vara Wärend V, tveksamt, men jag saknar dokumentation. Fatet är ca 85 mm i diameter. Vad säger ni
    porslinsvänner?
    So long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •