Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buteljglasbrukshistoria.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja, TinaSand, 41 står för årtalet. Denna modell med patentkork som rymmer 40 cl tycks försvinna ur marknaden på 1940-talet. Kollade min lista, den nyaste jag har, är från just 1941. Den större modellen (80 cl) användes långt in på 1950-talet.

    Comment


    • #32
      Tack för svar, Per. Det var som jag trodde med årtalet.
      De större flaskorna minns jag mycket väl från 50-talet. Mest för att jag - vid mycket högtidliga tillfällen - fick drick "Pärlo", som var tappad i just dylika flaskor.

      PS. Gällande de små jag har....om det till äventyrs är någon samlare som är intresserad så skänker jag dem gärna.

      Comment


      • #33
        Hej!

        Då har jag haft mer tur! Hittade sommaren 2004 en Hammar S 1940 ölflaska i cirkulation. 2005 hittade jag en underbart vacker Surte ä 1949 i absolut nyskick, dessutom var det ingen ölflaska utan en "läsk"flaska! Dessa "tjockisar" hade passerat Spendrup resp Carlsberg.

        /Johan - ny här!

        Ok, skulle citerat (?), detta var svar till Per!

        Comment


        • #34
          Ja, Johan du har haft lite flyt!

          Inte illa med en 64-åring. Den jag hittade från 1931 år 1988 var ju "endast" 57 år gammal...

          Då vet vi att avsynings- och påfyllningsmaskinerna släpper (släppte) igenom tjockisarna, åtminstone på Carlsberg och Spendrups.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
            Ja, TinaSand, 41 står för årtalet. Denna modell med patentkork som rymmer 40 cl tycks försvinna ur marknaden på 1940-talet. Kollade min lista, den nyaste jag har, är från just 1941. Den större modellen (80 cl) användes långt in på 1950-talet.
            Jag har en hel träback med flaskor i varierande storlek med patentkork. Vissa har en stämpel i botten och vissa helt utan. Dessa flaskor utan stämpel kan antas vara äldre eller...? När började de tillverkas med patentkork ?
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

            Comment


            • #36
              Jag har sett uppgifter om att patentkorksflaskor började tillverkas på 1890-talet.

              De omärkta är förmodligen munblåsta, dvs från 1920-talet och tidigare. Årnäs började med maskinblåsning 1932. Har en 40 cl som ser ut att vara från det året.

              Comment


              • #37
                Idag uppmärksammar Aftonbladet oss läskflasknostalgiker http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1715893.ab
                i en kanske något tillspetsad artikel...

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                  Idag uppmärksammar Aftonbladet oss läskflasknostalgiker http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1715893.ab
                  i en kanske något tillspetsad artikel...
                  " Årtalet står angivet med siffror"... jaa det är då märkvärdigt vad man kan lära sig
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #39
                    Flaskhistoria.

                    1974 på "Billigen" stack det upp en flaskbotten upp ur mossan, efter en stund krafsande fick jag upp en flaska märkt i botten "ÅRNÅS
                    1900+8", på halsen "Å" där under 2 stjärnor och 2/3 LIT".
                    Har flaskan något värde?

                    Comment


                    • #40
                      Bland det vanligare i knoppölsväg.10kr.
                      20kr om du har tur.

                      Starta egen tråd om du undrar på något.

                      Comment


                      • #41
                        Hann med innan nytt decennium!

                        Hittade i höstas en "tjockis" från Hammar. Tyvärr saknar den årtalsbokstav, men den är äldre än -46 i varje fall :-).

                        Det var 10 år sedan senast jag hittade en liknande flaska i cirkulation.

                        Comment


                        • #42
                          Glaskrossiglon lite här och där gör att det kanske kan vara klokt att lägga undan en och annan flaska som man idag "ser ned" på, om några år är de väck. Och till skillnad från tidigare så går det in i h.....e fort idag. Och med tanke på den så kallade försurningen så blir nog skogsliggande objekt drabbade av vattensjukan och liknande processer.

                          Flaskor från mitten av 1900-talet och nyare kan mycket väl bli ovanligare i framtiden än ladys leg, hästhovsflaskor och liknande som har ett par hundra år, och kanske väl det, på nacken.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                            Glaskrossiglon lite här och där gör att det kanske kan vara klokt att lägga undan en och annan flaska som man idag "ser ned" på, om några år är de väck. Och till skillnad från tidigare så går det in i h.....e fort idag. Och med tanke på den så kallade försurningen så blir nog skogsliggande objekt drabbade av vattensjukan och liknande processer.

                            Flaskor från mitten av 1900-talet och nyare kan mycket väl bli ovanligare i framtiden än ladys leg, hästhovsflaskor och liknande som har ett par hundra år, och kanske väl det, på nacken.
                            Skönt att du är tillbaka och uppmuntrar till hamstring, LS. Men hur gör du själv? Sparar du på 50-talare?
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • #44
                              När det hamnar något intressant från 1950-talet framför undertecknads sökorgan, och om priset är harmoniskt, så får det nog bli ett avslut. Men med tanke på mina sporadiska loppisbesök händer detta inte ofta.

                              Däremot om det, mot alla förmodanden, skulle stå en oöppnad single malt på ett salubord så ginge man nog ned i spagat och höll upp plånboken med darrande händer. Tyvärr bor man inte i resten av världen där frihet på detta område finnes, så det handlar nog mest om en dröm.

                              Jag gillar starkt ditt ordspråk, vart i jösse namn har du fått tag på det, har du värkt ut det ur dig själv? I så fall kommer jag hädanefter att skicka dig idolpost.
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                                När det hamnar något intressant från 1950-talet framför undertecknads sökorgan, och om priset är harmoniskt, så får det nog bli ett avslut. Men med tanke på mina sporadiska loppisbesök händer detta inte ofta.

                                Däremot om det, mot alla förmodanden, skulle stå en oöppnad single malt på ett salubord så ginge man nog ned i spagat och höll upp plånboken med darrande händer. Tyvärr bor man inte i resten av världen där frihet på detta område finnes, så det handlar nog mest om en dröm.

                                Jag gillar starkt ditt ordspråk, vart i jösse namn har du fått tag på det, har du värkt ut det ur dig själv? I så fall kommer jag hädanefter att skicka dig idolpost.
                                "Ordspråket" är egenpåpkommet. Framvärkt ur sent tonårsuttunnande på skulten.
                                Farsan var frisör och jag har alltid skyllt på honom, men det är nog orättvist. Har samma frisyr som morsans 7 bröder så det är nog ärftligt på mödernet. Idolpost har jag aldrig fått så det får du gärna skicka
                                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                                resten satte han hår på.

                                Comment

                                Working...
                                X