Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buteljglasbrukshistoria.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Botten upp!

    Jo, jag kan inte låta bli att ta en sväng förbi dryckesavdelningen i butikerna för att kolla in eventuella samlarvärda objekt.

    Andelen 33 cl returflaskor av dryckesförpackningarna minskar hela tiden, följaktligen borde glasstocken bli äldre och äldre i och med att bryggerierna inte köper in så mycket nyproducerat.

    Du menar de tre stjärnorna? Nej, det lär inte vara helt utrett. Teorier finns om att det, liksom för de tre stjärnorna som ibland finns på tändsticksaskarna, ska ha med standardiseringen att göra eller att det bara är en utsmyckning.
    Själv kommer jag att tänka på rökpunkter i botten på äldre flaskor, som oftast var tre till antalet.

    Har du hittat någon Borensberg i cirkulation?

    Comment


    • #17
      Vill bara medverka med lite historia med denna gigantiska "läskedrycksflaska" från Liljedahls Glasbruk blåst i tredelad form på Fåglaviks Glasbruk. Som jämförelse står den bredvid en 33:a Nordpolen vatten märkt D. i botten. f.ö vad det nu står för. Enl. LS tog en glasblåsare med sig de gamla formarna från L när det slog igen och han begav sig till Fåglavik. Flaskan har en etikett: Fåglavik. L på bröstet samt de tre kronorna och Texten Liljedahls Glasbruk i botten. Dessa torde ha använts till skyltning, i reklamsyfte el. dyl.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Wow, en vit har jag aldrig sett tidigare!

        Comment


        • #19
          Er det noen som vet hvor den D-merkede flasken som står ved siden av "Liljedahlflasken" er blåst?

          Comment


          • #20
            60 cl och 33 cl

            Tonsa, hittade nyligen en olivgrön 60 cl från Hammar, utan årtal.

            Sedan har jag fyllt några luckor i moderna avdelningen: Surte från 1936 (märkt L och årsbokstav o), Surte 1945 (S x) och Hammar 1929 (H h). Dessutom flera fina 33 cl från första hälften av 1950-talet.

            Comment


            • #21
              Å 59

              Här kommer mitt bidrag i 60 cl-klassen. Den till vänster märkt Å 59 och den till höger bara Å.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Å vilka känslor som far runt i mig. Kapsylen!!! Har inte sett en sådan sen jag var barn. När min syster och jag fick dela på en läsedryck, Loranga, Hallondricka eller vad det blev, hällde vi systerligt upp var sitt glas med det bubblande vattnet som fräste lite i näsan. Kapsylen tog jag och böjde till flärpen så det blev ett litet handtag varpå jag ljudligt började sörpla i mig drickan från den hemgjorda kåsan. Gott skulle räcka länge!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Hittade läsning

                  Sitter och bläddrar i "Sv. Bryggareföreningen 75 år", (Stockholm 1960) som jag köpt på nätet. Här kallas den "60 cl flaskan "modell 1949".
                  "År 1949 uppkom för första gången förslaget att den gamla läskedrycksflakan om 80 cl med patentpropp av driftsekonomiska och hygieniska skäl borde utrangeras. I dess ställe framfördes en korthalsad modell om 60 cl av ljust glas".
                  Den skulle passa med 4x4=16 flaskor i 5x5=25 flaskors backarna. Vid slutet av 50-talet anges den förekomma vid flertalet företag och ska i början av 60-talet allmänt förekomma (skrivet av Bertil Nordenfeldt red. för Svensk Bryggeritidskrift).

                  Comment


                  • #24
                    Modellen kom ut på marknaden 1952.

                    Comment


                    • #25
                      Pöjker och töser (citat T. Erlander från 1960-talet), diskussionen tycker undertecknad vara intressant i och med att kunskapsnerven fortfarande är i funktion. Man var i förrgår väldigt nära att hårdsanera i de små skjulen som fyller min tomt emot tallskogen, bl. a. en del maskinblåsta puteller från 1950-talet. Men naturligtvis är det bättre att dessa kommer en likasinnad till godo, dvs en samlare. Fann f.ö. en maskinblåst 2/3 ölflaska med alkaring märkt undertill med Å samt årtal. Kan inte vara speciellt vanlig, kanske finns det någon som värderar den ur ett industrihistoriskt perspektiv mer än vad jag gör? Forumet har en funktion som i så fall kan betrektas som aktuell.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #26
                        LS, 2/3 maskinblåsta med alkamynning ser man ju inte varje dag. Spara den! Jag har en Hammar utan årtal. Har även en Årnäs som liknar en stor patentkorksflaska men med alkamynning.

                        Jag har precis färdigställt en lista över mina flaskor för att underlätta inkluderande/exkluderande av flaskor, främst när det gäller maskinblåst.

                        Överväganden:
                        1) Är den nyfunna flaska i ett sådant skick att den ska sparas?
                        2) Om så, kan den ersätta en likadan flaska i samlingen som är av sämre skick?
                        3) Låt den utgallrade flaskan gå till glasåtervinningen, ha den som bytesobjekt, sälj eller panta den alternativt låt den nyfunna flaskan gå samma väg.

                        Comment


                        • #27
                          flaskor

                          Hej,
                          jag sitter med en flaska i handen från 1972 ( julöl Falken )

                          Har länge velat ta reda på mer om bruksflaskornas historia.

                          Är reporter på P1 och söker folk som vet mer om detta, sålunda halkade jag in i detta forum.

                          Ni som vet, hur gamla flaskor kan man hitta i en öl/läskback idag. Finns 60-talet kvar?

                          Vem tror ni vet mer om detta på tillverkarledet?

                          mvh

                          anton ( signaturen Surte )

                          Comment


                          • #28
                            Surte, alias anton!

                            Javisst, det är inte så svårt att hitta 1960-talsflaskor i cirkulation! Även 50-talare går att hitta (brukar själv panta sådana ibland ). Men någon 1930- eller 1940-talare har i alla fall jag ännu inte kunnat hitta i butikerna detta decennium. År 1949 infördes den s k lättviktsflaskan, förutom att vikten då sänktes blev flaskan också lite slankare. Dessa flaskor brukar ratas av pantautomaterna, kanske även påfyllningsmaskinerna i bryggerierna sorterar bort dem?

                            Idag finns ju bara ett svenskt glasbruk som tillverkar 33 cl, Limmared i Västergötland. Kontakta dem! Dessutom importeras flaskor av svensk modell från glasbruk i Baltikum.
                            Last edited by Per; 2008-01-03, 16:49.

                            Comment


                            • #29
                              Surte Anton
                              Var det ditt reportage i P1 i fredags? Kanonreportage. Själv började jag samla när jag förstod att flaskan i handen var 45 år gammal (1953). Sen dess är det svårt att gå förbi dricka avdelningen utan att leta de slitna flaskorna som inte är refflade i botten. Det sitter i handen inte i ögat. Tack för reportaget. Ni som missade kan ju lyssna i repris på på nätet.

                              Comment


                              • #30
                                [QUOTE=Tonsa;50144]Surte Anton
                                Var det ditt reportage i P1 i fredags? Kanonreportage....QUOTE]

                                Också jag lyssnade på det radioprogrammet och tyckte det var intressant!
                                Lika intressant är att denna tråd ”aktiverats” igen, för det fick mig att se den. Vilket i sin tur gjorde att jag erinrade mig att jag har ett par – inte särskilt originella, tänker jag – flaskor från just Årnäs. Bidrar med en bild. Jag antar att ”41” i botten betecknar årtalet?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X