Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buteljglasbrukshistoria.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Buteljglasbrukshistoria.

    Tillverkades vid Årnäs Buteljglasbruks nedläggning år 1960 i okänt antal exemplar, men inte lär det vara speciellt många man blåste för de brukar lysa med sin frånvaro på saluborden.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Tittade i min samling av 60cls-flaskor(den del som stod framme = 20 st) och hittade 9 st Årnäs och 11 st övriga. Ingen av Årnäsflaskorna hade årtalsmärkning(5 st) utom dom som var tillverkade just 1960(4 st).
    Dom hade i gengäld extremt stor text i botten med dubbeldragna siffror. Typsnittet liknar väldigt mycket det som är på din flaska.
    Det känns som man ville markera att "efter detta så finns vi inte mer".
    Länge leve Årnäs
    /Tonsa

    Comment


    • #3
      Råkade bara se att detta ämnet hade haft 85 (!) visningar och endast 1 (!)
      "svars inlägg" ingen högre procent direkt... Av alla dessa borde det ju normalt sett varit någon mer som kunnat skrivit ner en liten rad ! Även om man inte har så mycket att komma med så hålls i alla fall disskutionen vid "liv" ....

      Jag har aldrig sett en sådan här flaska till salu tidigare för att återgå till ämnet. Dessa borde ju vara eftertraktade bland flera kategorier av samlare.
      Det är ju lite industri historia och således inte bara för flasksamlare. Sen finns det ju många som samlar på saker som är märkta med orts namn oavsett material och ålder. Kuriöst värre är min bedömmning.
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #4
        Jag är väl säkert två av dessa visningar och jag läser nog de flesta trådar fast de kanske inte alltid är det område som ligger mig varmast om hjärtat. Visst kan jag skriva någon rad i tråden men utan några kunskaper alls så blir det väl bara en utfyllnad och om alla gör likadant så kommer tråden till slut att bli oläsbar.

        Trevlig flaska!

        Comment


        • #5
          Om man vill utveckla själva tråden

          dvs Årnäs och 60cl-flaskorna fast inte just jubileumsflaskan som inledde tråden. Den är riktigt tjusig, grattis. Är det inte konstigt att Årnäs inte årtalsmärkte 60cl-flaskorna när man varit så noggrann överallt annars. T.o.m de flesta engångsflaskorna under värsta slit-å-släng perioden på 60-talet är ju märkta med årtal. Rent industrimusealiskt alltså.

          Comment


          • #6
            Tonsa, du verkar vara en som sparar på maskinblåst! Kul, jag har en hel del sådant. Ska kolla om någon av mina fåtaliga 60 cl från Årnäs är årtalsmärkta.

            Comment


            • #7
              "antingen mig eller flaskorna"

              Jo det blir en del maskinblåst även av modernt datum. Fast nu har jag ställts inför ett ultimatum hemma att "antingen mig eller flaskorna" så nu sortera jag ut allt som är efter 1960 och som inte är 60cl-flaskor eller Cola-flaskor av olika fabrikat. Man får ju en hacka när man pantar 33-centlitrarna också.

              Comment


              • #8
                Årnäs 60 cl 1960 och före 1960

                Även om Å:et är tydligt så finns ingen tillstymmelse till årtal

                Comment


                • #9
                  å så bilderna

                  Här dom
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    2 H + en PLM

                    1955 och 1959 å så en otydlig PLM-are från 64.
                    Har inte sett tidigare 60cl än -55 vad jag minns.

                    Varför infördes refflorna(PLM-flaskan)?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Vad man kan konstatera angående Årnäs Glasbruk är att man som inget annat bruk konsekvent märkt sina flaskor ända från den tredelade formens inträde på scenen under 1850-talet ända fram till the bitter end år 1960. Kanske ur reklamsynpunkt en klok idé, man fanns ju faktiskt kvar väldigt länge jämfört med de flesta andra.

                      Det är faktiskt så man får lust att gå in för just det bruket av den anledningen, samt att det bara ligger c:a 4 mil härifrån saknar inte heller det betydelse.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Det var en lite speciell märkning på Årnås 60 i botten, Tonsa.

                        Jag har inte så många tidiga 60 cl, två Årnäs utan årtal och en Hammar 58.

                        Ska du panta 33 cl även med etiketter från "tiden"?

                        Comment


                        • #13
                          Hej Per
                          Nä, de med etiketter får allt vara kvar. De lite äldre 33r jag pantar hoppas jag passerar bryggeriernas kasseringsfilter och kommer ut med nytt innehåll och nya etiketter. Vilket lyft för miljörrörelsen att peka på 40-åriga flaskor som fortfarande går i cirkulation. Sen vore det ju roligt om man själv hittade en sån gammal återfylld flaska. En sån skulle jag spara oöppnad med innehåll.

                          Comment


                          • #14
                            Tonsa, 33 cl från mitten av 1960-talet som fortfarande cirkulerar är inte så ovanligt, alltså godkänns de av bryggeriernas avsyningsmaskiner. Även 1950-talsflaskor går att hitta i affärernas backar och hyllor, oftast från senare delen av decenniet förstås.

                            Däremot är det många år sedan jag kunde plocka åt mig 1930- eller 1940-talare. Den äldsta jag plockat ur cirkulation, är en Hammar från 1931 (årsbokstav j), fast det var redan år 1988.
                            Last edited by Per; 2008-09-01, 14:06.

                            Comment


                            • #15
                              En like?

                              Känns som om vi är två som går i affärens drickabackar och tittar i botten. Fast nu behöver man ju inte titta under för att utesluta 99% av flaskorna eftersom de är märkta i sidan. Du kan det där med moderna flaskor.
                              Har Du koll på vad de där punkterna representerar?
                              /Tonsa

                              Comment

                              Working...
                              X