Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på engelsk porslinsdosa? [ID: Gustavsberg]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ålder på engelsk porslinsdosa? [ID: Gustavsberg]

    Hittade denna lilla dosa i en loppisbutik häromdagen. Kunde ha fått den gratis eftersom locket var i två delar. Betalade i alla fall enligt prislappen på 5 kr.
    Den är bara 7 cm bred och 6 cm hög. Som synes är den även mönstrad inuti.
    T.o.m. på insidan av locket är det en liten stuga. Godset är tunt och fint.
    Kan inte tänka mig annat än att den är engelsk. Men hur gammal? Den är bara stämplad med bokstäverna D, V och ett C eller G, så att utröna tillverkaren är nog inte så lätt.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-03, 17:12.

  • #2
    Tror är relativt gammal, första hälften av 1800-talet alla fall - kanske så gammal som runt 1800. Hur ser öronen ut?
    Har dock ingen susning om stämplarna, få se om någon annan kan hjälpa till.

    Comment


    • #3
      Jag har också en känsla av att den är tillverkad i början av 1800-talet. Letar förstås på nätet efter liknande föremål, men har hittills inte hittat något. Söktips?
      Bifogar en bild på det efterlysta örat.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        England är också mitt första tips och "transferprinted ware", men något säger att den kan vara tysk. Datering 1800-talets första fjärdedel om engelsk, kanske tio år senare om den är tysk.

        Comment


        • #5
          Har lite svårt att tro på England, på grund av mannens höga slokhatt och väderkvarnen. Stämpelbilden kan vara upp och ner här, så fabriksnamnet börjar på G. Bokstäven verkar vara i ett rektangulärt avtryck.
          Kvinnans höga livfäste i klänningen sätter tiden till empirens.
          Lockburkens form, går igen i andra material som flintgods och porfyr vid samma tid.
          En rar sak!

          Comment


          • #6
            Jag skulle ju gärna försöka få tid att leta lite fler liknande saker. Liven på klänningarna kryper upp ganska högt redan på 1780-talet. Mannens hatt liknar mest det slag av höga filthattar som via Amerika kom på modet i Frankrike i slutet av 1780-talet och sedan blir populära runt om i europa åren därefter, de blir tidigt moderna i England och sprider sig snabbt ner i klasserna.
            Här är det ju en enkel arbetare och en herdinna som ser ut att klippa får. Det gör ju att det inte känns helt säkert att säga något exakt om kläderna, mönstret kan ju dessutom vara använt en tid. Det som får mig att alla fall inte tro att den kan vara äldre är mannen långbyxor - vet inte om de förekom i England före 1800. Jag tycker mannens utseende ganska mycket liknar tryck och målningar på arbetare i England i början av 1800-talet. Skulle dock behöva få tid att titta lite, är egentligen ganska upptagen just nu.
            Modellen känns ju egentligen inte heller empire utan sengustaviansk. Men visst, de formerna hänger ju med långt in på 1800-talet. Något av senemipre finns inte med alla fall, så visst 1800-1825. Är inte helt säker på att dateringen faktiskt inte kan sträckas ut lite längre, och att den faktiskt skulle kunna ligga även några år före 1800.

            Men jag skulle nog behöva jämföra med andra så tidiga föremål i flintgods med tryckt dekor.
            Trevlig är den alla fall

            Comment


            • #7
              Det blev ju riktigt spännande. Är imponerad av kunskaperna om hattmode och midjehöjder. Långa byxor användes tydligen av arbetare och bönder i 1700-talets England, men kvinnans klänning är typisk empir. Väderkvarnar finns väl även i England.
              På nätet hittar jag i stort sett bara tallrikar och såskoppar i transferware.

              Comment


              • #8
                Jag ser inte klänningen tydligt meb tycker det ser ut som hon har en livkjol av något slag, och tillhörande blus med uppkavlade ärmar.

                Comment


                • #9
                  Mönstret är ju tecknat i en ganska naivistisk stil, så om det är empirsnitt eller inte på klänningen är kanske svårt att avgöra.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror det blir svårt att datera burken utifrån modet. Troligen är det en äldre bild eller en romantisk skildring som visas. Det pastorala i vyn är det bärande motivet, så som det levdes ut på 1700-talet.
                    Det kan inte vara Rörstrand? 1830-40-talet isåfall? Jag kan tänka mig att tolka denna stämpel till Rörstrand...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Absolut, visst kan den pastorala skildringen vara yngre än modet uttrycker, ville bara hitta en äldsta möjliga datering :-)
                      Tycker den klassisistiska formgivningen känns sen för 1830-40-tal - men omöjligt är det ju inte.
                      Har Rörstrand använt tryckta stämplar på den tiden? Och utan inpressade?

                      Comment


                      • #12
                        Stämpeln är bara 5 x 2mm. Använde lupp men kunde inte se en enda bokstav.

                        Comment


                        • #13
                          Väntade på att få titta på min lilla dockkanna jag visat här tidigare, hade för mig att den hade en liknande märkning, då jag plockar fram den ur skåpet ser jag ju att dekoren också är densamma!
                          Använder några gamla foton nu, skall leta fram några nya bättre...
                          Den här är ju också en sengustaviansk kannmodell, men den kan ju också likaväl vara tillverkad en bra bit in på 1800-talet.
                          Bifogade filer
                          Last edited by FBQ; 2009-10-19, 13:51.

                          Comment


                          • #14
                            Den här har en märkning som mest ser ut som G B I . Antagligen har märkningen inget med fabriknamnet att göra.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror de är svenska. Rörstrand eller Gustavsberg... Och med tanke på att Gustavsberg började med koppartryckt dekor på flintgods först på slutet av 1820-talet kan det mycket väl vara 1830-tal. Klassisismen till "trots" (fast jag tycker det inte är så svårt att svälja). Nyckeln till fabrikerna ligger nog i tekannelockets dekor. Jag tycker jag känner igen de fiskande gossarna från någon bok. Men vilken bok och vilken fabrik känns inte helt lätt just nu.

                              Comment

                              Working...
                              X