Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vimmerby krukmakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Liten skål med upphängningsöggla, från Vimmerby.
    När jag såg ditt inlägg, Kolmårdstrollet, kom jag på att jag presenterat en bringare på tråden "Allmogekeramik II". Här kommer den 15 cm höga och onormalt tunga bringaren.
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • #17
      Fyndade den här vackra vasen nyligen! 16 cm hög.
      Nu ska jag bara hålla utkik efter vasen som Polsson visar i #2, fast i grönt, så den får en kompis...

      Jag har letat men inte fått något riktigt grepp när Forsberg i Vimmerby existerade? Det skulle också vara roligt att veta ungefär när min vas tillverkades, är det 40-tal månne?! Det kan vara svårt att datera "allmogeföremål" tycker jag...
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Stod precis och diskade en gräddsnipa och sockerskål från Vimmerby då jag kom på att jag inte fått något svar på frågan ovan. Är det någon som vet när Forsberg i Vimmerby verkade?

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
          Stod precis och diskade en gräddsnipa och sockerskål från Vimmerby då jag kom på att jag inte fått något svar på frågan ovan. Är det någon som vet när Forsberg i Vimmerby verkade?

          Läs artikeln på bifogade länk för svar på när Forsberg verkade.
          Avseende din lilla fina vas så är den gjord mellan 1950 och 1972 av Erik Gustav Forsberg eftersom det är en FORSBERG-stämpel på den......
          Last edited by prylsnubben; 2010-12-02, 23:13.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Läs artikeln på bifogade länk för svar på när Forsberg verkade.
            Avseende din lilla fina vas så är den gjord mellan 1950 och 1972 av Erik Gustav Forsberg eftersom det är en FORSBERG-stämpel på den......
            http://www.hembygd.se/index.asp?lev=19316
            Tack Prylsnubben för länken, ja där står ju klart och tydligt: "Före 1950 använde familjen Forsberg en trästämpel som enbart skrev Vimmerby. Senare användes en stämpel av metall och då tillkom namnet Forsberg."
            Då vet jag också att gräddsnipan och sockerskålen troligtvis är tillverkad före 1950 då den saknar Forsberg-stämpeln. Samt att glöggkopparna jag fyndade för ett par veckor sedan är efter 1950.

            Comment


            • #21
              Stora fat anfaller mig!

              .....Eller rättare sagt, jag kan inte låta bli att ta med dem hem på mina loppisrundor.
              Mycket hinner tydligen hända en tid efter man skriver här på PES.
              Ser att jag skrivit "Jag samlar inte specifikt på allmogekeramik " i den här tråden. Nä, inte specifikt kanske, men sakerna blir fler och fler och utrymmena krymper. Hur har detta gått till? Ha,ha
              Denna får väl kallas allmogestil, stort och tungt, ca 30cm i diameter.
              Årtalet behövs inte funderas över. Sgrafitto och kohorns dekor.
              Forsberg, Vimmerby 1952. Rappok-glasyr var det visst någon här som gillade?
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                .....Eller rättare sagt, jag kan inte låta bli att ta med dem hem på mina loppisrundor.
                Mycket hinner tydligen hända en tid efter man skriver här på PES.
                Ser att jag skrivit "Jag samlar inte specifikt på allmogekeramik " i den här tråden. Nä, inte specifikt kanske, men sakerna blir fler och fler och utrymmena krymper. Hur har detta gått till? Ha,ha
                Denna får väl kallas allmogestil, stort och tungt, ca 30cm i diameter.
                Årtalet behövs inte funderas över. Sgrafitto och kohorns dekor.
                Forsberg, Vimmerby 1952. Rappok-glasyr var det visst någon här som gillade?
                Fördelen och nackdelen med PES är onekligen det du nämner, Simco, men än har jag inte behövt packa ner i lådor för att få plats med allt, som tillexempel Gideon. Den dagen jag gör det och nämner det på PES är jag övertygad att jag får en kommentar med blixtens hastighet.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Ha, ha!
                  Ja, det är kul att PES påverkar till den grad att man inte kan eller vill lämna kvar.
                  Jag får nog skaffa större boende. Den dag du packar din första bananlåda får du skriva med pyttesmå bokstäver.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Ha, ha!
                    Ja, det är kul att PES påverkar till den grad att man inte kan eller vill lämna kvar.
                    Jag får nog skaffa större boende. Den dag du packar din första bananlåda får du skriva med pyttesmå bokstäver.
                    Jag skriver istället ett personligt meddelande till dig, så kommer jag undan med hedern i behåll.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Denna hamnar omedelbart i bananlådan!

                      Jag kunde inte komma ihåg att jubileumsstämpeln 1864-1964 hade visats tidigare. Här på en inte så vacker glöggmugg.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Denna hamnar omedelbart i bananlådan!

                        Jag kunde inte komma ihåg att jubileumsstämpeln 1864-1964 hade visats tidigare. Här på en inte så vacker glöggmugg.
                        Jag minns inte heller att jag sett en sådan tidigare på tråden.
                        Är bara glöggen god, och stark, spelar exteriören mindre roll.
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Minnet svek mig, Polsson! Rolf J postade ett fat med stämpeln.


                          Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                          Ett lite modernare Vimmerbyfat som måste tillverkats med anledning av ett hundraårsfirande Forsberg 1964.
                          Stämpeln tyvärr lite otydlig men får det till 1864-1964.
                          Diameter 25.5cm.
                          Det skulle krävas mycket stark glögg och nedsatt omdöme till följd för att få mig att bjuda på glögg i denna mugg!

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Minnet svek mig, Polsson! Rolf J postade ett fat med stämpeln.

                            Det skulle krävas mycket stark glögg och nedsatt omdöme till följd för att få mig att bjuda på glögg i denna mugg!
                            Omdöme och alkohol bör hållas åtskillda!

                            På tal om Vimmerby såg jag ett flertal objekt i Degeberga, men eftersom de inte tillhör min nisch lät jag bli att köpa dem. Kunde naturligtvis fotograferat dem, men klok i efterhand hjälper ju knappast. Vill även tillägga att vi saknade dig vid 11-kaffet i Degeberga, Kaptenen. Med tanke på vad du har skrivit, hade du "laga förfall", Kaptenen.
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Så har vi då varsin guling, som ränderna aldrig går ur, Polsson.


                              Click image for larger version

Name:	Forsberg - Vimmerby 9.jpg
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	526450

                              Click image for larger version

Name:	Forsberg - Vimmerby 10.jpg
Views:	1
Size:	27,4 KB
ID:	526449

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Så har vi då varsin guling, som ränderna aldrig går ur, Polsson.
                                http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post120317]
                                Kanske ska vi starta en Vimmerby-Forsberg-klubb där inträdesbiljetten är en guling med ränder?
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X