Sidan 1 av 10 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 95

Ämne: Hjobergs krukmakeri - Färgelanda

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2005

Hjobergs krukmakeri - Färgelanda

Kan någon säga vem signerar med HMV. Ett H med M i övre delen av H-et och V i undre delen av H-et. Det var en allmogekruka från nutid.

Gustav53
    Gäst
    Hjobergs Krukmakeri i Färgelanda. "H" betyder Hjoberg, "M" betyder Mimmi. Vad "V" står för vet jag inte, för Mimmi bär efternamnen Lundsgård Hjoberg.

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2005
    Tackar

JB

Det är betydligt lättare att ge ett svar om du visar bild på föremål och signatur.
    Mimmi Hjoberg Lundsgårds signering har ett L i den nedre delen av H:et.
    Den beskrivna signeringen tror jag finns på bl.a. gods från området Ungern-Rumänien.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag tror att vi får revidera den gamla uppfattningen att mycket av det lergods som är märkt med framträdande H i signeringar, skulle komma från Hungary (Ungern)
    Att hitta H-märkningarna därifrån, har varit fruktlöst, fastän jag också sett sådana enkla tiidigare.
    Här nedan följer länkar till olika ungerska och rumänska tillverkare med samma still i allmogedekorer.

Ungersk krukmakerihistoria:
    http://mek.niif.hu/02700/02790/html/116.html

Corund (På ungerska: Korond) i rumänska Transylvanien.
    http://surprising-romania.blogspot.c...h/label/Korond

Stort urval av nytillverkad rumänskt lergods:
    http://www.folkromania.com/shop.php?ownerid=1

Historia om keramiken från Horezu, Rumänien:
    http://www.romanianpottery.com/infor....php?info_id=1

Hjobergs i Färgelanda har sina H:n ifyllda med antingen M för Mimmi, eller E + H för Edgar. För Mimmis del, ser det apart ut med ett V, men det kan lika gärna stå för Verkstad. Hon själv borde kunna bekräfta det vid en påringning http://valboslojd.se/slodjare/hjoberg%20mimmi.htm

En bättre sammanställning av Hjobergs stämplar och signeringar vore önskvärd, och jag börjar här med ett par lånade stämplar från en avslutad Traderaauktion, som antagligen Albin Hjoberg använde. Dessa och tre exempel på Mimmis produktion vsas, men sedan skulle det också bli utmärkt med en historik av krukmakarsläkten Hjoberg i Färgelanda. En bra sådan saknas i dagsläget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

Jag sitter och tittar i två blad som handlar om Hjobergs.
    Det ena bör enligt text vara producerat av Älvsborgs länsmuseum och det andra av Mimmi Hjoberg-Lundsgård.
    På det första finns de kända signeringarna återgivna.
    Albin Hjobergs skall ha varit "A.H.", "A.H." med årtal under och under detta "Färgelanda" i en svag bågform samt de två översta som Gideon visar.
    Edgar Hjoberg skall ha använt ett stort H med E i det översta "facket" och H i det understa. Även en stämpel med E. Hjoberg/Färgelanda och under detta hans telefonnummer. Allt omgivet av en ram.
    Mimmi Hjoberg-Lundsgård signering enligt detta blad är ett H med M i det övre "facket och ett L i det nedre.
    Tyvärr finns signeringen med V i det nedre "facket" inte med. Möjligen användes denna efter att detta blad trycktes.
    Gideons idé att ta kontakt med henne är ju bra. Då går det ju att få klarhet i när hon i stället för ett L använde detta V. Och samtidigt går det att få reda på när hon tillverkade de visade vaserna. :->

Lite information från bladen måste det väl gå att vidarebefodra.
    Det började med Kapar-August som hade tillstånd av Drottning Kristina att kapa fartyg på Vättern. När detta drogs in gick han i land och bosatte sig på ett berg i trakten av Hjo. Där livnärde han sig på att göra lerkrukor. Han kallades Hjobergar´n.
    I Uddevalla kom barnbarnet Lars Hjoberg att starta krukmakeri och sonen Gudmund och senare sonsonen Martin August fortsatte i yrket.
    Omkring 1850 kom så Martin August till Västra Bodane, Frändefors och startade så småningom egen verkstad. Sonen Carl tog som brukligt senare över och efter honom blev det så Albin Hjoberg som skötte verkstaden.
    1929 blev det flytt till Färgelanda för Albin. Sonen Edgar tog så över verksamheten, och nu är det hans dotter Mimmi som fortsätter traditionen.

Reg.datum
    aug 2005
    Utmärkt, men det är också ungefär vad som står i turistinformation på nätet.
    Mycket fattas, liksom närmare presentationer om de tre Hjoberg med beröring på krukmakeri, som fanns att finna i Sveriges befolkning för 1890 och 1900. Alla tre var från Uddevalla.

Hjoberg, Martin August
    Kakelugnsm.
    f. 1819 i Uddevalla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
    Änkling, ensam i familjen
    Flicksäter Norra
    Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)
    Födelseort i källan: Uddevalla

Hjoberg, Johan Leonard
    Kakelarbetare
    f. 1836 i Uddevalla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
    Änkling, ensam i familjen
    Bryggaren N:ris 1, 2 & 3 Katolska församlingens skola
    Katarina rote 14 (Stockholms stad, Uppland)

Hjoberg, Karl Fredrik
    Kakelugnsm.
    f. 1845 i Uddevalla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
    Gift man, far i familjen
    Flicksäter Norra
    Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)

Vad bra att Hjobergarnas historia går att ta del av genom turistinformation på nätet.
    Tyvärr kunde jag inte hitta detta. Det hade varit betydligt lättare att länka dit än att skriva ner redan befintlig information ännu en gång.
    Nåväl.
    I Dalslands fornminnes- och hembygdsförbunds årsskrift Hembygden 1973 finns en artikel om Hjobergs. I artikeln "Pottkakelugnen, om krukmakarsläkten Hjobergs kakelugnstillverkning" finns ett litet släktträd.
    Återger detta: Det börjar med Lars Hjoberg (1760-1815), kakelugnsmakare i Uddevalla, och sedan två släktgrenar.
    I den ena grenen finns Olof, kakelugnsmakaremäster, 1788-1845, och sedan Johannes, kakelugnsmakargesäll, 1813-? Slut på denna gren.
    I den andra finns så Gudmund, kakelugnsmakaremäster, 1795-1834; Martin August, kakelugnsmakare ,1819-1894; Karl, kruk- och kakelugnsmakare, 1845-1918; Albin, krukmakare och murare, 1889-1962; Edgar, krukmakare och murare 1918-(1991).
    I övrigt behandlar artikeln mestadels kakeltillverkningen.

Jag har några bilder av Hjobergs keramikföremål (Albin och Edgar) som jag tänkte visa, men nog skulle väl Hjobergs vara värd en egen tråd. Eller?

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Vad bra att Hjobergarnas historia går att ta del av genom turistinformation på nätet.
    Tyvärr kunde jag inte hitta detta. Det hade varit betydligt lättare att länka dit än att skriva ner redan befintlig information ännu en gång.
    --------------------------
    Jag har några bilder av Hjobergs keramikföremål (Albin och Edgar) som jag tänkte visa, men nog skulle väl Hjobergs vara värd en egen tråd. Eller?
    Ber om ursäkt för min korthugghet, men det är inte just mer att veta än detta:
    http://www.vanersborg.se/download/18...hyr_2008_1.pdf
    och
    http://fargelanda.vastsverige.com/te...x?prodId=45937

Det skulle vara intressant att få ta del av vad Arinsson har för historier att berätta om Hjobergs:
    http://gurrnet.be/Hem/sidan5.html

Men jag håller med Dig, Bengt, om att Hjobergs bör få egen tråd, men enklast vore för Bruce att byta ut rubrken i den här befintliga till förslagsvis Hjobergs keramik - Färgelanda.
    Annars så lyfter vi bara ut bilder och uppgifter till ny tråd och låser denna. Du får avgöra.

Jag visar några bilder här, och hoppas att det fixar sig med ev. byte av rubriknamn.

Först en sak av Albin Hjoberg. Resten är av Edgars produktion.
    Bifogade bilder Bifogade bilder                    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •