Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelska silverstämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Engelska silverstämplar

    Sambon fann denna i en gammal te-ask. Utläser: Krona Lejon litet h M&W i en Batman-silhuett samt den största stämpeln i slutet som alls inte går att utröna för oss. Kan sambon få hjälp här?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Mappin & Webb är tillverkaren (just den här stämpeln är registrerad 1892), kronan är Sheffield. Det lilla h:et är 1900. Den stora stämpeln är nog mest dekoration.



    Mappin & Webb är fortfarande stora tillverkare

    Comment


    • #3
      Det blev onämnt att skeden är i sterlingsilver (.925). Lejonstämpeln berättar det. Den kallas för Lion Passant.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Mappin & Webb är tillverkaren (just den här stämpeln är registrerad 1892), kronan är Sheffield. Det lilla h:et är 1900. Den stora stämpeln är nog mest dekoration.



        Mappin & Webb är fortfarande stora tillverkare
        http://en.wikipedia.org/wiki/Mappin_and_Webb
        Vi tackar och bugar för svaren!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Jag har två stycken skedar som jag också skulle vilja placera in som engelska (?). Dock är lejonet omvänt och riktar huvudet mot höger. Vidare finns ett ankare och sist något som jag inte kan tyda (troligen stämpel för vilken smed det handlar om). Sterling, Pat. och T finns också. Vad betyder T, är det en årsstämpel?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jag tror inte dins skedar är engelska utan snarare från USA. Stämpelraden syns väldigt dåligt men är inte typiskt engelsk (tycker jag). Det engelska lejonet går alltid till vänster, undantag finns inte.

            USA silver är inte min starka sida. Någon annan får ta vid. Vi väntar.

            Comment


            • #7
              Aha, ja det stämmer bättre.. Både mina stämplar och min kamera sviker mig så jag kan inte få fram bättre bilder, men om man ser på nedanstående traderaauktion så ser det ut som att stämplarna är identiska (bortsätt från 1908).



              Vi väntar och ser om som sagt. Tack Qrt.S!

              Comment


              • #8
                Det ser ut som Gorham Silver i Providence, Rhode Island, USA. Din kanske är tillverkad 1918 om det är så att stämpeln längst till höger på skaftet föreställer en slägga. Sterling är 925/1000 silver.

                Comment


                • #9
                  Vad kul! Tack så mycket för informationen, Kaptenen. Skulle också tippa på 1918 när man jämför med listan på din länk..

                  Trevlig helg!

                  Comment

                  Working...
                  X