Sidan 7 av 72 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 17 57 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 720

Ämne: Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Hejsan! Snälla, när du kan och har boken i närvaro. Har du lust att kolla upp dom? Jag skulle bli mkt glad om jag kunde få veta mer om dom.
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

efter att ha tittat igen under ljusstakarna så har kommit fram till att det borde stå 1149-S och inte 3 eller 5. Ringer det ngn klocka?

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Glömde kolla i boken igår kväll, jag hoppas minnet är bättre ikväll. Eller så kanske någon annan hinner före.

Tills någon annan slår upp i boken så _tror_ jag att det är Allan Ebelings modell och ev. Eva Jancke-Björks dekor. Har en blinkning om det i de inre hjärnregionerna...

Visst har Peter rätt. Allan Eberling upphovsman tillverkningstid 1934-53.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag tackar för svaren boys!
    Ni kanske oxå kan hjälpa mig med v a r t jag ska börja, jag menar vill jätte gärna lära mig mer om u-e och gefle. Vilka böcker ska man spana in, finns det förderag och utställningar osv.. Börjar känna mig som en frågvisa lisa här på PES så att säga.

Gammalt Porslin av Jane Fredlund är absolut en bra port in i porslinskunskapen. En annan pärla är Porslinsmärken av S.E. Vingedahl. Dessa båda tillsammans svarar på 80% av de vanligaste frågorna. Låna på bibliotek och håll ögona öppna efter egna ex.

UE och Gefle specifikt: Upsala Ekeby Keramik av Johan Helmersson och Per-Anders Asplund. Gefle Porslin, Modeller och Dekorer av Tord Gyllenhammar. Bo Fajans Keramiktillverkning i Gävle av Birgitta Lundblad.

Skål/fat?

Någon som har någon info om mitt objekt? Det är 34cm i diameter och 6.5cm på höjden. Ganska mycket knottror i glasyren. Vad jag kan se så står det GE och ett P i lilla ringen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Är det inte symbolen för Gabriel-Verken?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •