Sidan 51 av 72 FörstaFörsta ... 41 48 49 50 51 52 53 54 61 ... SistaSista
Resultat 501 till 510 av 720

Ämne: Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Superbt svar, simco!
    Ett riktigt retrofräsigt fat. Snygg!
    Dekoren får mig förresten att tänka på en häftig stereomöbel från femtiotalets Italien i samma färgsättningar. Får se om jag hittar den bilden...

Tack så mycket, simco och Gideon!

Brunorange glasyr med grön dekor, bör i detta fall vara gul och orange glasyr med svart dekor.

Dekoren var säkert för modern och djärv 1932 och därför blev den ingen succé efter följderna av finanskrisen och Kreugerkraschen.

Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Dessa assietter är riktigt läckra och brukar vara eftertraktade då de kommer ut på marknaden.
    Just denna färgsättning och dekor har vissa likheter med SV= gul blank glasyr med svart dekor (1926-32) som bl.a. finns på en servis som Allan Ebeling formgav 1928.

Dina assietter är formgivna av Maggie Wibom och fanns i produktion 1925-33
    Det är den större av två storlekar storlek, nr 2= 20,7cm. Finns även nr 1= 16cm.
    Glasyr/dekor W = brunorange glasyr med grön dekor (jag tycker den ser mer svart ut), som endast användes 1932 enligt Bo Fajansboken.

Grattis till riktiga snyggingar!!!
    Var det denna servis av Ebeling som du tänkte på? Pagod visad på Bygge och Bo-utställningen 1926. http://www.uppsalaauktion.se/objekt8...n_ebeling.html

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Cool servis.

Det var annars den här associationen jag gjorde:
    http://www.radiomuseum.org/r/kuba_ko...us_automa.html
    Senast redigerat av Gideon den 2011-10-16 klockan 23:20.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Var det denna servis av Ebeling som du tänkte på? Pagod visad på Bygge och Bo-utställningen 1926. http://www.uppsalaauktion.se/objekt8...n_ebeling.html
    Precis den servisen är det! Störtläcker!!!

Nu får du bara köpa mediabänken som Gideon tipsade om så är du kittad och klar!

Reg.datum
    dec 2008
    Och dessa lite längre bak i tråden med SV-glasyr:

http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post105685

http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post106100

SV-glasyren verkar ha lite olika mönster. Jag tycker dessutom att det är lite roligt att just du,, Kaptenen, visade upp de snygga assietterna av Maggie Wibom med W-glasyr, när W-glasyren är omnämnd som den är i boken. Du hittar alltid undantagen som bekräftar regeln när det kommer till Bo Fajans!

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Liten kruka från Bo Fajans. När jag tvättat den under kom texten Regnbåge fram. Djupstämplad Bästa 0
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Dessa assietter är riktigt läckra och brukar vara eftertraktade då de kommer ut på marknaden.
    Just denna färgsättning och dekor har vissa likheter med SV= gul blank glasyr med svart dekor (1926-32) som bl.a. finns på en servis som Allan Ebeling formgav 1928.

Dina assietter är formgivna av Maggie Wibom och fanns i produktion 1925-33
    Det är den större av två storlekar storlek, nr 2= 20,7cm. Finns även nr 1= 16cm.
    Glasyr/dekor W = brunorange glasyr med grön dekor (jag tycker den ser mer svart ut), som endast användes 1932 enligt Bo Fajansboken.

Grattis till riktiga snyggingar!!!
    Hallå Simco .
    Tycker också den gulsvarta dekoren är ursnygg (elfsborgare som jag är). Men vad står det i Ebelingboken, jo : "Att Allan Ebeling bröt upp från Bo Fajans och lämnade Gävle tycks ha berott på ett par incidenter. Dels att fabriken ville använda en dekor i gult och svart, som han komponerat för en teservis, på en mängd olika kärl, något han motsatte sig..........".

Reg.datum
    dec 2008
    Intressant!

Den informationen hade jag inte, tack så mycket! Det verkar som att det var vanligt att fabriksledningarna tog sig friheter mot konstnärernas vilja, Kom genast att tänka på Percy och hans starka missnöje med att dekoren/glasyren "Rubin" applicerades på hans modeller. "Horrör" ska han ha kallat den; ("Snarfagra saker säljs lättare än de stilrena", DN 2/8-1949)

En naggande god kanna möjligen med Eva J-B som upphovskvinna.

Namn:  Resize of kropp 005.jpg
Visningar: 384
Storlek:  39,8 KB Namn:  Resize of kropp 004.jpg
Visningar: 395
Storlek:  48,6 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •