Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Som dokumentation kommer här ett antal bilder på fat och skålar samt till slut en liten miniatyr. Bild nr 2 är inte smutsig utan de svarta fläckarna är en del av glasyren.
    Jag har samma fat som dina (bild 1 & 2) fast i rött i min röda samling, vilket får mig att tänka på att jag borde visa de saker från Bo Fajans som finns i mitt "röda skåp", jag återkommer...
    Slainte Mhath

    Comment


    • Här kommer en bild på "enklare prylar" från Bo Fajans ur min "Röda Samling", många delar är onumrerade men säg till om ni vill veta hur de ser ut på undersidan.
      Bifogade filer
      Slainte Mhath

      Comment


      • Jag måste säga att det verkligen är härliga samlingar ni visar upp Lars M och Manga!
        Detta blir man riktigt glad av att se!

        Comment


        • Vilken tross...

          Hallå alla ni som skapat den här tråden,
          Tack. Om Bo Fajans visste jag ingenting, nu vet jag sytrådslite mycket. Vill veta mycket om den lite lantliga servisen vid Termo. Tänkte ge bort kannan i present men min fru satte stopp. So long...
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Som dokumentation kommer här ett antal bilder på fat och skålar samt till slut en liten miniatyr. Bild nr 2 är inte smutsig utan de svarta fläckarna är en del av glasyren.
            Det är en trevlig, blandad kompott.
            Även om Du redan vet, eller har BoFajansboken, kan det vara bra för läsarna att få veta vad märkningarna står för.

            1568 är en rätt vanlig, men tidstypisk modell av Allan Ebeling. Den producerades i olika glasyrfärger under åren 1925-53, och mera precist får vi veta av glasyrbeteckningarna Kromo och GK14. De användes bara åren 1936-37 resp. 1938-39.

            4705 skål som kunde fås sex olika glasyrer, men just RB finns inte med. Formgiven av Maggie Wibom och framställd under åren 1933-53.

            4323 fattas i registret, men intilliggande nummer 4222 och 4324, har Eva Jancke Björk som upphovskvinna. Med ledning av glasyrbeteckningen EV, "Grön eller rödbrun glasyr med svart dekor", kan vi fastställa produktionstiden till 1934-39.

            3525 slutligen, är ett miniatyrkrus med en höjd av 8 cm. Formgiven av Eva Jancke Björk och i produktion 1948-53.

            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå alla ni som skapat den här tråden,
            Tack. Om Bo Fajans visste jag ingenting, nu vet jag sytrådslite mycket. Vill veta mycket om den lite lantliga servisen vid Termo. Tänkte ge bort kannan i present men min fru satte stopp. So long...
            Vi ska se till att det blir björntråd, som sedan tvinnas och åter tvinnas till tjock tross, med vilken Du kan klättra uppför kunskapens borg, för att sedan inta den till fullo.

            Du har en rolig kanna, som föddes i och var med om ett brinnande världskrig.
            Termo borde vara kannans namn, och Viva är glasyrdekoren "Ljusbrun blank glasyr med flerfärgad glasyrdekor" och den var i bruk 1939-43.
            Det är bara det att artikelregistret säger att 4258/3 (3:an är den största storleken) och tillverkades 1925-33. Modellen återanvändes följaktligen.

            Ett citat ur sidan 91 i BoFajansboken:
            "Även underglasyrmålning förekommer, exempelvis på hushållsgods med dekor Viva och Reseda, som målas direkt på det skröjbrända godset och som sedan glaseras med en transparent glasyr."

            Comment


            • Hallå,
              Tack Gideon för snabbt svar. Kan jag tolka det som 1920-talet? Formgivare, kanske okänd (det är inte så mycket av formgivning, snarare dekor)?

              Fasen vet om jag vill börja klättra upp i riggen av björntråd med raka ben, stannar nog vid ankartrossen. So long...

              Comment


              • Kim von Platen: Nej, det skall nog tolkas som 1939-43, men att man använt en äldre form på kannan.

                Min syster samlar lite smått på termo, så jag har överlåtit alla delar jag hittat till henne. Mormor hade en del delar som hon köpt i början av 1940-talet.

                Vet inte om det är en matsvervis egentligen, jag har inte sett några tallrikar, däremot spillkummar, skålar, syltkrukor, såskannor med mera liknande.
                Last edited by FBQ; 2011-08-15, 17:27.

                Comment


                • Jag missade tydligen att uppge formgivarnamnet för 4258/3 och det är: Maggie Wibom.

                  Comment


                  • Tre fötter och tre pipor

                    Eftersom Bengt H har visat både tre- och fyrpipiga ljusstakeskålar på tråden, lägger jag in min här också. Någon identitet kan jag inte se - möjligen med fingertoppskänsla förnimma några ojämnheter ......
                    Locket kom hem på en helt galen burk men passar (nästan) på skålen!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Telluskrukan

                      Är det någon som har höjdmått samt mynningsdiameter på de tre minsta storlekarna på Telluskrukan? Stämmer det att den kom 1932? Hur länge producerades den? Finns den i elva storlekar?
                      En reklambild ur en gammal tidning hade också varit kul att se.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                        Är det någon som har höjdmått samt mynningsdiameter på de tre minsta storlekarna på Telluskrukan? Stämmer det att den kom 1932? Hur länge producerades den? Finns den i elva storlekar?
                        En reklambild ur en gammal tidning hade också varit kul att se.
                        Tellus blomkruka kom 1934 och tillverkades fram till 1964, och det stämmer med elva storlekar, vilka kunde fås i färgerna benvit, gul, grå eller ljusgrön. Formgivare var Ewald Dahlskog (1894-1950).
                        Tyvärr anges inga mått i tabellen.
                        Ett fint färgfoto på sidan 105 i Birgitta Lindblads bok om BoF, visar en grön variant på svart originalfat. Titta på den i biblioteket och passa på att slå upp sidan 77 också.

                        Ett intressant stycke i nämnda bok berör Telluskrukan och andra modeller av honom:
                        "Han engagerar sig även för blomkrukor och formger ett tjugotal, exempelvis Tellus, Luna, Terra, Orbis, Lotus och Ede, varav särskilt den mjukt böjda Tellus, som genom sin längsräfflade yta påminner om en stor blomkalk, blir fabrikens verkliga storsäljare. Tellus tillverkas i stora mängder under drygt trettio års tid. En särskild ugn är periodvis avdelad enbart för bränning av Telluskrukor. Han medverkar även till praktiska förbättringar av blomfaten."
                        Last edited by Gideon; 2011-08-25, 18:09.

                        Comment


                        • Inlägg 388

                          Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                          Är det någon som har höjdmått samt mynningsdiameter på de tre minsta storlekarna på Telluskrukan? Stämmer det att den kom 1932? Hur länge producerades den? Finns den i elva storlekar?
                          En reklambild ur en gammal tidning hade också varit kul att se.
                          I inlägg 388 på denna tråd finns ett par hyfsat små som jag lagt in. Diametern är 8cm och höjden 6.5cm.

                          Comment


                          • Stort tack både Gideon och Prylsnubben! Jag har sett en bild på en ljusblå också.

                            Fanns det vita fat till de vita också t ex, eller finns det bara svarta?
                            Last edited by J.J; 2011-08-27, 19:14.

                            Comment


                            • Ett förmodat askfat med tändsticksaskhållare i fiskgapet.

                              Click image for larger version

Name:	Resize of askfat 004.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	521271 Click image for larger version

Name:	Resize of askfat 005.JPG
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	521270

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Ett förmodat askfat med tändsticksaskhållare i fiskgapet.
                                En glad fisk som jag har sett i olika färgvarianter av, varav den polykroma är snyggast i mitt tycke.
                                Allan Ebeling formgav askfatet, som sedan tillverkades i lång tid, 1925-53.
                                Glasyrbeteckningen AK, "Gråblåtonad antikglasyr ´krackelerad´ med blå dekor), kom i användning 1935.

                                Comment

                                Working...
                                X