Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Bo Fajans i Gävle. Troligen ritad av Allan Ebeling.

    Comment


    • #32
      En (två) rad ur glasyrlista som E lade in på AP

      "Bobergs Fanjansfabrik AB Glasyrkoder"
      "SV gul blank glasyr med svart dekor 1926-37 "

      Vet inte om det är rätt men visst ser det mer ut som Art Deko än jugend.

      Comment


      • #33
        Jo, art deco är nog en bättre benämning. Det här är nog en äggkarott om jag inte minns fel, men det finns nog med Bo Fajansboken...

        Comment


        • #34
          jag tackar o bockar, visst stämmer art deco bättre.
          -joakim

          Comment


          • #35
            Det har visat sig att Peter har lite svårt med jugend vilket i sin tur resulterade i ett litet försiktigt Nog.
            Men vi skall göra allt för att få fason på honom.

            Comment


            • #36
              Inga problem alls! Eftersom både Art Deco och Jugend är stilar och inte tidsperioder så måste man sålla agnarna från vetet...

              Comment


              • #37
                Bo fajans tekanna/blyglasyr?

                Hejsan,

                Hittade en superfin tekanna från Bo fajans i en affär. Det var den första kanna jag ägt som inte droppar när man häller.....dock verkar det som om den inte är bränd i rätt temperatur då hela kannan släpper igenom ytterst små droppar vatten = hela ytan blir ¨svettig¨. Detta är ett kosmetiskt problem men nu slog det mig....om kannan har blyglasyr, finns det risk att det fäller ut? Går det att på något sätt kolla om glasyren innehåller bly? Färgen på kannan är lite 70-tals grön (oliv).

                Ciao
                Matz
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Vanligt vatten gör inte att bly fälls ut. Det krävs en sur vätska för det (fruktjuicer, tomatsås eller liknande).
                  Men det låter ju konstigt att din kanna "svettas".
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #39
                    Tack för svar!

                    Ciao
                    Matz

                    Comment


                    • #40
                      Lergods är poröst, och om glasyren har krackelerat så finns ingen täckande hinna. Kannan tar upp och avger både fukt och luft. Om dropparna kommer från kannans innehåll eller från fukt som samlats i keramiken är svårt att säga.

                      Comment


                      • #41
                        Bo Fajans - finns det fler varianter?

                        Köpte dessa sex ljusstakar i somras och blev helt betagen. Har tittat i Bo Fajans-boken men inte hittat de här, är de ovanliga? Skulle gärna äga fler och gärna i olika sorters utföranden om det kan finnas? När kan de vara tillverkade? Mycket tacksam för svar.

                        God Jul!
                        Bifogade filer
                        Så är det.

                        Comment


                        • #42
                          Jag förstår det, de är ursöta! Men kanske kan en bild på stämpeln vara en ledtråd om ålder. Har inte sett dom förut.

                          Comment


                          • #43
                            Jättetrevliga! Du kunde inte valt en bättre dag att presentera dem! Blev riktigt sugen på lussebullar...
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                              Jag förstår det, de är ursöta! Men kanske kan en bild på stämpeln vara en ledtråd om ålder. Har inte sett dom förut.
                              Klart min kamera börjar strejka när jag ska ta bilder på undersidan. Återkommer med bilder.


                              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                              Jättetrevliga! Du kunde inte valt en bättre dag att presentera dem! Blev riktigt sugen på lussebullar...
                              Jag är vältajmad!
                              Så är det.

                              Comment


                              • #45
                                Inte för att jag sett lika mycket porslin som herrarna men inte heller jag har sett dem tidigare. Jätteläckert.

                                Comment

                                Working...
                                X