Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Riktigt gammal tror jag denna är, ser ut att stå Bo, men vad mer ?
    Först trodde jag att det var en kattmatskål, se´n en spottkopp.
    Nu tror jag med benägen hjälp av min sambo att det är en gammal smörask. Det fattas ett lock, den är av poröst lergods som isolerar mot värme och har en insats av något tätare material, känns ungefär som gul
    Höganäs.
    Får väl svara mig själv.....Idag såg jag en hel smörburk med lock som var signerad under med Bo Fajans Gefle. På locket var skorstenar som på Gefle Porslinsfabriks märke, men jag tror det var fyra eller fem skorstenar.
    Dessutom stod namnet "KYLO" på locket. Denna burk var kanske från
    30-talet skulle jag gissa medan min skulle vara från 1880-talet ca.
    Bifogade filer

    Comment


    • Fat (9,5 cm i diameter), målad signatur Bo
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Riktigt gammal tror jag denna är, ser ut att stå Bo, men vad mer ?......
        Tycker det står "ORIGON" eller nåt sånt...Mysko...

        Fortsätter tråden med två nyinköpta vaser med rinnglasyr. Har försökt få tag på "boken" men utan framgång. Finns det någon som kan säga ungerfärligt tillverkningsår (ca 1920?) och ev känd formgivare?
        Bifogade filer

        Comment


        • Nog är det så att snålvattnet rinner till när man ser dessa, tack och grattis Rosa. Dessutom dubbelt tack, när Du skrev "origon" eller något liknande kom jag på vad det nog står. Original förståss, Bo Original.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Fortsätter tråden med två nyinköpta vaser med rinnglasyr. Har försökt få tag på "boken" men utan framgång. Finns det någon som kan säga ungerfärligt tillverkningsår (ca 1920?) och ev känd formgivare?
            Vilka läckra parvaser, Rosa!
            prylsnubben och jag delar samma snålvatten...

            Jag kom osökt att tänka på vasen från Steninge, som är med i inlägg 36 i den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...t=10684&page=4
            Samma lekfulla glasering, om inte av samma hand?

            Sweden står det upptill på stämpeln, och då hade exporten kommit igång.
            Tänkvärt är det här citatet av en bildtext, på sid. 33 i Birgitta Lundblands bok:
            "Priskuranter 1913-1922 upptar exempel på företagets första prydnadsfajanser, ytbehandlade med olje- och terpentinfärger - epoken före konstglasyrernas användning."

            Så Din känsla av tidigt 1920-tal känns rätt här. Samtida med, eller strax efter, Steningevasen - absolut.
            Visar en annan bild på den vasen, där glasyren framstår bättre, och jag hoppas att ni andra ursäktar katten bland hermelinerna.

            Annars kan vi också jämföra med glasyren på skålen i inlägg 44:

            Den är nog aningen yngre än parvaserna, skulle jag tro
            Bifogade filer
            Last edited by Gideon; 2010-11-01, 00:23.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Fat (9,5 cm i diameter), målad signatur Bo
              Nu hoppade vi över Kaptenens fräscht blåvita fat. När kan det vara gjort?

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Nog är det så att snålvattnet rinner till när man ser dessa, tack och grattis Rosa..........
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Jag kom osökt att tänka på vasen från Steninge, som är med i inlägg 36 i den här tråden ......Samma lekfulla glasering, om inte av samma hand?

              Sweden står det upptill på stämpeln, och då hade exporten kommit igång..........

              Så Din känsla av tidigt 1920-tal känns rätt här.....
              Annars kan vi också jämföra med glasyren på skålen i inlägg 44:

              Den är nog aningen yngre än parvaserna, skulle jag tro
              Tackar för intresset! Samma hand som Steninge-vasen? Bara en idé eller finns det gemensamma nämnare/namn?

              Tänkte också på din skål med rinnglasyr, fast jag trodde din var äldre med tanke på stämpeln. Den där boken skulle jag bra gärna vilja hitta...får börja leta på allvar.

              Comment


              • Konstglasyrer är vad dessa vaser har, om än rinnande, och Swedenstämpeln på Dina vasers, finns inte redovisad i någon bok här hemma. Likheten i glasyr är stor, men kanske inte alls märkvärdig för den flyhänte glaseraren, så det var endast en idé.

                Birgitta Lundblad själv borde säkrast kunna svara på det här med stämpelvarianterna.

                Comment


                • "Som en symaskin om måndagsmorgonen, hoppade stämplaren in på fajansfabriken..." skulle man kunna inleda en roman om drejare och krukmakare, och ett fysiskt bevis på denne mans hälsotillstånd finns.
                  Här har vi ett 22 cm högt sipapsgult krus, som det inte står något volymmått på, men i gengäld har den stämplats hela fyra gånger upptill.
                  En för varje liter?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Oj, vilket läckert krus!
                    Härliga former, darrhänt stämplare ger kruset charm och humor, glad som en sol!
                    Om saker kunde tala.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Om saker kunde tala.
                      Ja, tänk!
                      "- Berätta för oss vem som gjorde Dig, och vad som hände den dan. Det måste ha varit traumatiskt? Få bank fyra gånger, fast Du inte hunnit servera något än. Stackarn!"
                      Ödlevasen från Höganäs i annan tråd, var också utsatt mänskliga nervbesvär, låt vara osagt om det är samme stämplör som fick respass till Gävle.
                      Last edited by Gideon; 2010-11-06, 00:45.

                      Comment


                      • Ett sådant här "ytterfoder" har jag visat tidigare i början av trådet.
                        Detta har dock en annan dekorfärg.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Blomhållare pingvin märkt 3508-2 (ska enligt boken vara 16 x 12 cm) är 9,5 hög och fotens diameter 8,5 cm.

                          Det finns en 3508-1 (11 x 9 cm)

                          Båda formgivna av Eva Jancke-Björck och i produktion med olika glasyrer mellan 1944 och 1953. Denna med "107 Ljusgrön halvmatt konstglasyr" som användes 1951-53.

                          Här en som förmodligen är rätt märkt!
                          Köp och sälj Bo Fajans - Svenskt keramik & Porslin enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Det här tråden verkar ha tillkommit sedan jag var här sist.

                            Har väl visat det mesta, men den här skålen har jag nog aldrig visat. Går det att säga något om den - om jag förstår märkningarna rätt bör den vara före 1925 någon gång?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hej FBQ!

                              Din fina skål står benämnd som planteringsskål 7*16cm och ska vara formgiven av Gabriel Burmeister, tillverkningsår mellan 1922-24.
                              I några gamla kuranter från BoF har jag sett just denna dekor benämnd som "Irisdekor".
                              Har själv ett par saker med denna dekor som väntar på att visas upp i tråden.

                              Mvh Simco

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Hej FBQ!

                                Din fina skål står benämnd som planteringsskål 7*16cm och ska vara formgiven av Gabriel Burmeister, tillverkningsår mellan 1922-24.
                                I några gamla kuranter från BoF har jag sett just denna dekor benämnd som "Irisdekor".
                                Har själv ett par saker med denna dekor som väntar på att visas upp i tråden.

                                Mvh Simco
                                Påminner mycket om Örebroaren från 1926-27.

                                Comment

                                Working...
                                X