Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej katten Findus!

    Geflekeramikens vänner är nog bäst på att bena upp detta



    F.ö är det Allan Ebeling som är mannen bakom Din skål
    Last edited by prylsnubben; 2010-07-20, 22:01.

    Comment


    • Jättesnygg skål!

      Bobergs fajansfabrik startades 1874 av Erik Boberg, i Gefle (Gävle). I början av 20-talet ombildades företaget till Aktiebolag och namnet kortades ned till "Bo fajans". Tidiga föremål är märkta "B GEFLE", på 20-talet märktes föremålen "Bo" i en cirkel och senare "Bo, Gefle, Sweden", "Bo FAJANS" etc. Det finns även handsignerade exemplar ofta med "Bo" , modellnr, glasyrbeteckning formgivare och/eller målarsignatur. Gefle- stämplingen på Bo fajansföremålen syftar till orten. Gefle porslinsfabrik är en annan firma.

      Här är en länk med ett likadan skål som din och bra bilder på en del av formgivarnas signaturer.



      Tack till prylsnubben för identifiering av formgivare!

      Comment


      • Tack för alla svar! Skall titta lite närmare om jag hittar en signatur också

        Comment


        • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
          Ropade in den här i helgen, kan det vara Orbis-modellen?
          Dahlskog är det men det visste du ju redan! Vi får hoppas att någon med Bo-boken kan hjälpa oss med våra amplar.

          Maggie Wibom (Bo 4243 MG MW) (14 cm hög, 19,5 cm diam vid mynningen)
          Bifogade filer

          Comment


          • Tingelings ampel är av Evald Dahlskog, och tillverkades under åren 1934-43. Glasyren 488, "Ljusgrön matt glasyr med svart dekor", användes under hela produktionstiden.
            Orbis nämns bland flera andra, i artikeln om Dahlskog, men något namn finns inte med i artikelregistret.

            Kaptenens ampel är av Maggie Wibom, och tillverkades under åren 1925-33. Just glasyren MG, "Matt blågrön glasyr", användes dock endast året 1930. Inget namn.

            Comment


            • Tack Gideon!

              Comment


              • Ekeby? eller...?? [ID: Eva Jancke Björk, Bo Fajans]

                Den var lite kul i färg o form med sina prickar men köpte den mest för att klura på märkningen. Har aldrig sett denna förr, ser skum ut, liksom små prickar som bildar bokstäver och siffror. Annars går ju tankarna åt Ekeby-hållet. Vad tror ni?
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • Nej, inte Ekeby.
                  Utan en BoF!

                  Färgsättning och utseende är typisk för 1930-talet och det stämmer ganska så bra när vi öppnar Birgitta Lundblads bok om Bo Fajans.
                  B113/2 är en av tre storlekar vaser (utan namn) som formgavs av Eva Jancke Björk, och var i produktion 1938-1943.
                  BV är glasyrkoden och den användes 1934-53, och jag tror, i det här fallet, att vasen bör vara tidig, eftersom färgerna är så art decó.

                  Comment


                  • Tack Gideon!

                    Hade absolut för mig att jag hade gjort det tidigare!

                    Comment


                    • Tack själv, för att Du visade upp ampeln den fina.
                      En sådan, inte bara från BoF, är eftersökt av Wibomfrälsta.

                      Comment


                      • Vas från Baltiska utställningen i Malmö 1914 (Text vid mynningen Balt. Utst. Malmö 1914, kallmålad 15 cm hög)
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Den här lilla bo fajansaren undrar jag lite över. Djupstämplad med BO, signerad med SL eller S4 samt 1929. Vem kan det vara?
                          Bifogade filer
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • Hej wasisdas!
                            Underbart krus!
                            Modellen finns med i 1928 års priskurant under handdekorerade fajanser komponerade av Allan Ebeling och Eva Jancke-Björk.
                            Den står benämnd som No. 1706 H, krus 0,45 lit., Kr 2:40-
                            Ditt krus har en annan dekor än den i priskuranten och jag gissar på att SL är en målarsignatur.
                            Någon som har Bo fajansboken kanske kan komma med närmare information.
                            Gratulerar till ett fint krus, med stor vill ha-faktor!

                            Nu hittade jag, det är Allan Ebeling som formgivit modellen.
                            Last edited by simco; 2010-09-05, 18:17. Anledning: Tillägg

                            Comment


                            • Underbar information Simco och kul att få reda på vem det är som formgivit så snabbt.
                              Jag fick ge lite mer än 2.40:- =) det var det dock värt.
                              Pes är mitt google.

                              Comment


                              • Den tidiga noteringen 1929, gör kruset mycket begärligt för tvättäkta BoF-samlare.
                                Vet inte vad SL är för något, och det finns ingen dekoratör med de initialerna, men S4 däremot kan vara beteckning för glasyrprov.
                                S4 är dock inte med i Bo Fajans-boken glasyrregistrer för produkter som såldes över disk.

                                Jag tror att författarinnan Birgitta Lundblad skulle finna kruset intressant att titta lite närmare på.

                                Comment

                                Working...
                                X