Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Enligt Boken ska det vara Eva Jancke Björk, krus, ovalt flerfärgat 14 x 15 1925-43.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • Jag har letat lite i "svensk keramik under 1900-talet" och enligt bilder i den så kan det inte vara Eva Jancke-Björkks signatur.

      Comment


      • Det kan vara Evas form och Maggies dekor. Signaturen är definitvt Maggie Wiboms.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Det kan vara Evas form och Maggies dekor. Signaturen är definitvt Maggie Wiboms.
          Då är nog problemet löst.
          Tackar, tackar.

          Comment


          • Ur Allt i Hemmet nr 9 september 1961

            BO fajans, servis Terra, Chris. Fiedler (Christina Fiedler-Praestgaard vid BO fajans 1958-66)

            Bobergs Fajansfabrik AB, Gävle
            Bifogade filer

            Comment


            • Jag har nu möjlighet att titta i boken "Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874 - 1967" och dess register säger att nr. 1030 är en bonbonjär formgiven av Allan Ebeling och i produktion 1925-53. Numreringen 82 är troligen beteckningen för för glasyr men tyvärr finns denna inte med i glasyrregistret.

              Comment


              • En "kann"-märkt kruka som väl bör vara från Bobergs även om "B" ovanför "GEFLE" inte syns så väl.

                Så dök det upp en liknande skål som den Lars M. nyligen visat.
                Bifogade filer

                Comment


                • Oj, vad många tjusiga saker ni visar upp!
                  Tyvärr har det varit lite skralt med Bobergs-fynden för min del,
                  tur att jag får mitt lystmäte genom att se era föremål.
                  Kul att ni fyller på tråden!

                  Comment


                  • Ampel

                    Ropade in den här i helgen, kan det vara Orbis-modellen?
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • Ur Allt i Hemmet nr 2 februari 1961

                      BO fajans, teservis Monsun, Chris. Fiedler (Christina Fiedler-Praestgaard vid BO fajans 1958-66)

                      Bobergs Fajansfabrik AB, Gävle
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Bullig Bo Fajans vas [ID: Eva Jancke Björk, Bo Fajans]

                        Är det någon med tillgång till Bo Fajans-boken som kan tala om av vem och när den här lilla (7 cm) vasen är gjord? Kan det vara Allan Eberling? Den känns som tidigt 40-tal.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Jadå.
                          3225 är en vas av Eva Jancke Björck (1882-1981) som tillverkades endast året 1941,
                          32 är glasyrkoden för för "Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar". Dock står det att den användes 1942-48, men det är en petitessfråga.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Jadå.
                            3225 är en vas av Eva Jancke Björck (1882-1981) som tillverkades endast året 1941,
                            32 är glasyrkoden för för "Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar". Dock står det att den användes 1942-48, men det är en petitessfråga.
                            Ah Eva Jancke Björck, tack Gideon!
                            Hmm det där med glasyrer verkar vara svårt att datera exakt och det kan man ju förstå. Kanske är det ett tidigt glasyrprov? Jag gillar den!

                            Comment


                            • Grön skål

                              Någon som vet något mer om den här?
                              Ev värde?
                              Bifogade filer
                              Last edited by katten__findus; 2010-07-21, 09:54.

                              Comment


                              • Det jag tycker är konstigt är att det står BO som brukar stå för Bo fajans, men det står ju också Gefle, har jag tytt det fel eller var det ett samarbete därimellan ett tag???

                                Tyvärr kunde jag inte hjälpa dig, utan i stället komma med fler frågor, men det finns de som kan därute o då får vi ju bägge lära oss, kanon

                                Comment

                                Working...
                                X