Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den har helt enkelt tillverkats mellan två priskuranter... Därför finns den inte med i någon av de sparade. Det betyder ingenting för helhetsupplevelsen. En lampfot är värd ca 25% av motsvarande vas. Man kan jämföra det med en vas med en spricka i botten. Ingen behåller vattnet särskilt bra...
    Har någon en annan åsikt om värdeförhållandet så är jag öppen för en dialog.

    PS! Allt går inte att läsa sig till. Tänk vad hemskt det vore om man kunde slå upp en bok och få svar på livets alla gåtor... Vissa tror ju att allt står i Bibeln, men jag personligen hoppas INTE det...

    Comment


    • #17
      Det är nog inte värdet som är det väsentliga, jag skulle bara så gärna vilja veta lite mer om vem som gjort den och när. Jag kommer förmodligen att ha den som lampa, den är ju vacker som den är.

      Comment


      • #18
        Vem har målat dessa tallrikar ?

        Vet någon vems signatur detta är ?
        Om något vet mer om dem skulle jag bli ännu gladare.

        Jag känner inte heller igen den djupa stämpeln.
        B
        GEFLE

        Bo fajans brukar väl vara Bo

        Hoppas på lite hjälp med att bli klokare.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Jodå, det är Bo Fajans. 4034 är modell och H är dekor, men em som gjort den kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte har tillgång till boken just nu. (Men i boken står bara konstnären som gjort förlagan. Vem som målat din tallrik på dekorationsavdelningen kommer vi nog aldrig att få reda på)

          Comment


          • #20
            Vad säger du...aldrig få reda på... djup tragedi, det kan inte vara roligt att bli påmind om denna i fortsättningen så fort man ser tallriken.
            Men vederbörande får försöka se det lite positivt, dom ser ju nästan ut som Pyro och det kan värma.

            Comment


            • #21
              Det är Eva Jancke Björk som designat tallriken . tillverkningsår 1925-30. Kallas Bär., finns även i grönt.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #22
                Påminner ju om min kanna som jag har haft upp här...
                Får se om länken funkar

                Comment


                • #23
                  Tackar så hemskt mycket för era svar !!!

                  Säljer just nu lite "skit" åt mamma på tradera.
                  Hon har någon form av rensnings noja just nu...
                  OBS ! Hon som kallar sakerna för skit, inte jag.
                  Men jag försöker få henne att inte sälja det porslin hon har med lite högre värde. Då menar jag över ett par hundra. (De pengarna kan hon behöva bättre längre fram i tiden.)
                  Så ont om plats hemma har hon endå inte.

                  Så hur ska jag göra med dessa ?
                  Hon har 11 st, alla hela och fina.
                  Men GEFLE brukar ju ligga lågt i pris.

                  Inser också att jag borde nämt det i samband med min fråga till er. Ser här i andra trådar att det ogillas när man frågar och sedan säljer.
                  Ber om ursäkt och lovar att skriva ut direkt om jag tänker sälja något jag frågar om !

                  Tack igen och hoppas ingen tagit illa upp, utan ändå vill svara på vad de kan hamna i pris vid försäljning.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Martina.S Visa inlägg
                    Inser också att jag borde nämt det i samband med min fråga till er. Ser här i andra trådar att det ogillas när man frågar och sedan säljer.
                    Ber om ursäkt och lovar att skriva ut direkt om jag tänker sälja något jag frågar om !

                    Tack igen och hoppas ingen tagit illa upp, utan ändå vill svara på vad de kan hamna i pris vid försäljning.
                    Hej Martina och välkommen! Tror inte du behöver oroa dig så där värst mycket över det, flera av våra mest aktiva medlemmar är också mycket aktiva på Tradera...

                    Comment


                    • #25
                      Mer än ett par hundra borde hon iallafall kunna få för dessa om de är fräscha allihop. Jag har inte studerat efterfrågan på Tradera för Bo Fajans, men en femtilapp styck skulle jag väl kunna tänka mig? Någon som kontrar?

                      Comment


                      • #26
                        Får nog hålla med Martina angående låga priser på dylikt gods, men man vet aldrig...11 st och en femtilapp styck, nä....det tror jag inte, snarare några hundra för allihop.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #27
                          Ok, då är det som jag misstänkte på Tradera. Det alldagliga går alldeles för billigt och det spektakulära ser inga gränser uppåt... Tänk att folk ska vara så enkelspåriga...

                          Comment


                          • #28
                            Jag provar med en grupp på 5 st och ser hur intresset är för dem.

                            Åter igen, TACK FÖR HJÄLPEN !

                            Comment


                            • #29
                              Inte för att jag kan teorin bakom här heller, men är inte flera i grupp mer intressanta än 5 st för sig?

                              Comment


                              • #30
                                jugend-skål?

                                någon som har en susning om denna skåls härkomst?
                                se bif foton.
                                -Jor57@rocketmail.com
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X