Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Ett 1920-tals fat av Eva Jancke-Björk.
    Snyggt! Kan du visa en närbild på märkningen också?

    Comment


    • Visst kan jag det, Rosa.
      Men det får bli någon gång efter helgen.
      Jag har "deponerat" mycket av mina keramikköp i mitt föräldrarhem, och eftersom det är en hel del mil dit kan det dröja med besöken. Men i helgen blev det ett och troligtvis även ett kommande helg.

      I alla fall är godset märkt "B/Gefle" vilket skall tyda på godstillverkning före ca. 1925.
      Dekoreringen skedde naturligtvis efter detta men kanske redan 1925 när Eva Jancke- Björk kom till Bobergs.
      Förmodar att EJB arbete med denna tallrik bestod i dekoren.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
        Några till gamla saker från Bobergs.
        Blomkrukan har Gabriel Burmeisters signatur.
        Kul att du fyller på tråden med fina B Gefle föremål!
        Jag undrar över skålen i inlägget jag citerar.
        Det står en sådan skål, märkt B Gefle, i en butik nära mig. Den är enormt stor, minst 40cm i diameter.
        Är din skål lika stor? Är den ämnad för ett tvättset med kanna för vatten?
        Handlaren vill ha 225:- för den. Jag står i valet och kvalet. Vet inte vart jag ska ställa den, den kräver ju sitt utrymme

        Comment


        • Min skål är nog ungefär lika stor, och jag tror nog att den användes i hushållet.

          I en priskurant från Bobergs (1920-tal) benämnes dom djupa fat.
          Dom helglaserade fanns i storlek från 1/3 liter till 10 liter och dom endast invändigt glaserade från 1/3 liter till 15 liter.

          Jag tror att jag betalade ca. tjugo kronor för min.

          Om det skulle dyka upp en sådan skål på t.ex. Erikshjälpen så blir det nog ett helt annat pris än hos antikhandlaren (Klenoden?)

          Comment


          • Precis Bengt!

            Det var det jag tänkte. Jag köpte mitt krus för en 10:a, men fatet såg ju väldigt lockande ut. Det var glaserat på båda sidor, och då stämmer säkert
            10-liters måttet. Erikshjälpen verkar dock ha blivit mer observanta med prissättningen här.

            Kul att få veta information om det!

            Comment


            • Bo fajans No 1080 [ID: Allan Ebeling, Bo Fajans]

              Hej När tillverkades denna och finns det ngn formgivare?
              Bifogade filer
              Utan historia vore vi icke

              Comment


              • Här kommer märkningen på fatet som jag visade 2010-02-03 19.29

                Enligt BoFajans-boken producerades det 1925-26.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Här kommer märkningen på fatet som jag visade 2010-02-03 19.29

                  Enligt BoFajans-boken producerades det 1925-26.
                  Tackar!

                  Comment


                  • Enligt Birgitta Lundblads bok om Bo Fajans, tillverkades prydnadskrukan 1925 och var formgiven av Allan Ebeling.

                    Comment


                    • En vas i "grekisk stil", med i priskuranten 1913-1922. Har inte kommit på än om den är målad i olje- och terpentinfärg eller om den är ett ex från perioden som de exprimenterade med metallfärger runt 1920.
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • En bricka som inte är stämplad med Geflestämpeln, men det kanske går bra ändå? Ebeling, tror det var runt 1925.
                        Bifogade filer
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • Oj, nu kommer dom riktiga rariteterna fram.
                          Roligt att se! Tack för det, Tingeling!

                          Comment


                          • De saker som har visats på tråden är bra överlag och du måste ha en djup keramikbrunn att ösa ur Bengt H!

                            Är nog mest glad i vasen som är i grekisk stil trots färgsläpp mest för att jag aldrig har sett den glasyren och formen tidigare.
                            Har lite till men det innebär en arkeologisk utgrävning på vinden, det var ett par år sedan jag köpte Bo Fajans så de har blivit undanlagda till förmån för annat.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              En bricka som inte är stämplad med Geflestämpeln, men det kanske går bra ändå? Ebeling, tror det var runt 1925.
                              Underbart fat! Och jugendvasen är riktigt snygg!

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                                En bricka som inte är stämplad med Geflestämpeln, men det kanske går bra ändå? Ebeling, tror det var runt 1925.
                                Påminner till formen om Din fina Ebelingbricka Tingeling. Min är som synes signerad både inpressat B Gefle och Bo AE.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X