Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle fajans

    Hittade den här fina skålen på Kupan, första tanken var wow, ett fågelbad till min balkong, men jag gillar den skarpt så den får stanna inomhus. Click image for larger version

Name:	77TRkfFQRtGLDbRjz5KLdw.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	573230Click image for larger version

Name:	esE2DPULQ4uw98JCLx+5eA.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	573231Jag har letat och googlat efter information men hittar ingen likadan skål någonstans men mina vägar slutar alltid i den här tråden. Är det någon som kan berätta om skålen? Har läst igenom alla inläggen och gissar på Eva Jancke Björk?

    Comment


    • Hej och välkommen till PES!
      Birgitta Lundblad skriver i boken om Bofajans att skålen B080 är 24 x 8 cm och som du skriver är det EJB som signerat. Och glasyren 884 är "ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor 1938-48".

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Hej och välkommen till PES!
        Birgitta Lundblad skriver i boken om Bofajans att skålen B080 är 24 x 8 cm och som du skriver är det EJB som signerat. Och glasyren 884 är "ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor 1938-48".
        Jättetack för välkomnande och för klargörande om min fina skål!

        Comment


        • Bo Fajans?

          Hejsan!

          Mitt första inlägg fast jag gick med för så länge sedan för att läsa och lära mig mer =) Jag har dessa gamla muggar med midja som jag undrat länge vart dem kommer ifrån samt när dem tillverkades. Så slog det mig idag att det är nog inte två torn/hyddor med boll över utan det står nog Bo?
          Click image for larger version

Name:	IMG_8505.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	573369Click image for larger version

Name:	IMG_8506.jpg
Views:	1
Size:	99,3 KB
ID:	573368Click image for larger version

Name:	IMG_8508.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	573367Click image for larger version

Name:	IMG_8503.jpg
Views:	1
Size:	90,6 KB
ID:	573370Click image for larger version

Name:	IMG_8501.jpg
Views:	1
Size:	59,9 KB
ID:	573371 Någon som vet när dem tillverkades och om det är Bo Fajans?
          Tack på förhand!

          Comment


          • Jodå, visst är det Bo fajans!

            Jag vet inte exakt när kopparna är tillverkade, men jag kan tänka mig någon gång mellan 1955 och 1967 när de lade ner.

            Comment


            • Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Jodå, visst är det Bo fajans!

              Jag vet inte exakt när kopparna är tillverkade, men jag kan tänka mig någon gång mellan 1955 och 1967 när de lade ner.
              Tack för svar! Jag googlade lite själv sedan och stämpeln anv mellan 1924-67....undrar fortfarande vem formgivaren kan vara? Sedan står det Gefle på en del jag sett, samkörde dem? Kan formgivaren vara Ingrid Atterberg eller Jancke Björk tro?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Prettyantiques Visa inlägg
                Tack för svar! Jag googlade lite själv sedan och stämpeln anv mellan 1924-67....undrar fortfarande vem formgivaren kan vara? Sedan står det Gefle på en del jag sett, samkörde dem? Kan formgivaren vara Ingrid Atterberg eller Jancke Björk tro?
                Bo Fajans låg i Gävle, som förr stavades just Gefle.

                Comment


                • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Javisst är det!!!

                  Därför fortsätter jag på nästa fråga:-)





                  Här är jag lite osäker på att det är Ewald Dahlskog som är formgivare. Jag tror att fatet är lite senare och att 08? är en glasyr, storlek eller liknande.
                  Jag har haft en golvvas med liknande mönster som har nr 4505/3, vas, 50cm, i produktion 1958.
                  Ingen formgivare finns listad men jag har läst någonstans att Berit Ternell kan ha formgivit dessa.
                  Nr 075/4 som också är stämplat under vasen har jag inte lyckats lista ut vad det är, och jag tror att det är samma typ av siffror som
                  08? står för på Bivertons fat. Just 4500- numren är inte väldokumenterade så det är svårt att vara säker.
                  Jag hoppas att det dyker upp flera artiklar i denna nummerserie och dekor så att vi kan jämföra och förhoppningsvis kunna dokumentera vilka delar som finns.[ATTACH]118909[/ATTACH][ATTACH]118910[/ATTACH]
                  Tom Wilson är formgivaren till 075/4.

                  Riktigt fin!

                  Comment


                  • Hej! Har förstått att detta är ur serien Termo.
                    Någon som har en bok/katalog att kolla upp vad 302 betyder? Samt vet någon något om innehållet, är det lämpligt för barn att äta yoghurt ur skålarna dagligdags? Tack på förhand

                    Click image for larger version

Name:	5C7A9A17-85DC-4B73-AA83-C5867962B53E.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	573632
                    Click image for larger version

Name:	AAE45F22-C066-427B-92AB-DDD665B59F9B.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	573633

                    Comment


                    • En liten äggkopp märkt VIVA och en kanna märkt SOL men också Termo så det är väl Maggie Wibom som formgivit och den rymmer 3 dl.
                      Kan inte låta bli att länka till VIVA el SOL https://www.youtube.com/watch?v=mtMKY3tzW64
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hej,

                        Hittar ingen liknande burk eller lockskål på nätet, nummersökningen(1165-474) ger inget heller! Någon som känner igen denna och vet vem som har designat den?

                        Kanske inte står 1165-474 heller?

                        Click image for larger version

Name:	Bo2.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	573900

                        Click image for larger version

Name:	Bo1.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	573901

                        Mvh Mikael
                        Last edited by MaikiMajk; 2021-01-23, 20:14.

                        Comment


                        • I boken om Bo Fajans 1874-1967 av Birgitta Lundblad (1996) kan man läsa att din burk är en tobaksburk signerad av Allan Ebeling (AE) och tillverkades 1934-41. Nr 474 står för glasyren och är "Rödbruntonad matt glasyr med svart dekor".

                          Comment


                          • Tack Lars M!

                            Vilken tillfällighet, under veckan hade jag hittat fyra olika prylar på tre olika ställen som nu alla visar sig ha design Allan Ebeling. Inte haft en enda pryl av honom förut.

                            Click image for larger version

Name:	Allan.jpg
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	573908

                            (Svarta kruset är dock UE).

                            Mvh Mikael

                            Comment


                            • Hittade en till Bo Fajans pryl, någon som vet vad/vem ”TV” står för?

                              Click image for larger version

Name:	BB645DC3-1495-4927-9A4C-5D39BFFFE0A9.jpeg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	574428

                              Click image for larger version

Name:	323389B3-4D6D-496D-AD19-1FDBB5011022.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	574429

                              Mvh Mikael

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
                                Hittade en till Bo Fajans pryl, någon som vet vad/vem ”TV” står för?
                                Mvh Mikael
                                Enligt Lundblads bok, står TV för "Vit glasyr med flerfärgad ristad dekor". I övrigt det Eva Jancke Björks fat, som framställdes under åren 1941-53 - också med andra glasyrer/dekorer.

                                Comment

                                Working...
                                X