Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Nog bör det vara samma tillverkare som denna.......
    (inlägg 153-sid.16).

    http://precisensan.com/antikforum/sh...light=steninge
    Så det är alltså Kåge för Gustavsberg men tillverkad på licens av Steninge? (Troligen)

    Kul!

    edit: läste fel Är det bekräftat vem som var upphovsmannen/kvinnan slutligen?
    Last edited by Designpiraten; 2018-01-24, 01:09.
    Collecting everything and nothing!

    Comment


    • Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
      Så det är alltså Kåge för Gustavsberg men tillverkad på licens av Steninge? (Troligen)

      Kul!

      edit: läste fel Är det bekräftat vem som var upphovsmannen/kvinnan slutligen?
      Grattis till den raringen! Skulle pass bra bredvid min andra. Tror inte att upphovs(kvinnan) är fastställd...

      Comment


      • En C Fiedler
        Bifogade filer

        Comment


        • Gabrielfajans ?

          Men ändå inte enligt märkningen. Ingen djupstämpel Gabriel Fajans
          och ingen nummerserie på 5200-någonting, istället 1922 vilket ju helt
          klart känns som ett årtal. Kul med denna lilla som då kanske är ett
          unikat från Gabriels allra första tid på Bobergs.
          Bifogade filer

          Comment


          • Gratulerar till ännu ett av Dina unika fynd!

            Jag är böjd att hålla med Dig angående Dina teorier.

            Comment


            • Bo Fajans 5315/1

              En liten vas med "Iris" i dekoren och djupstämpel B GEFLE 1 i en U-båge gör mig konfunderad. Att Gabriel Burmeister tog med sig 5000-serien från Upsala-Ekeby till Gefle vet vi ju. Men varken i UE-boken eller i Bo Fajansboken av Birgitta Lundblad finns någon notering högre än 5283. Det saknas visserligen en del i nummerserien men från 5283 till 5315 är det drygt 30 nr som inte är redovisade! En felskrivning eller har Burmeister gjort mer som inte visats? 9 cm Ø och 8 cm hög.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2019-02-23, 21:16.

              Comment


              • Bo 4256/2 W

                Är det någon som har någon info om vem som gjort denna skål? Hur gammal kan den vara?
                Bifogade filer

                Comment


                • I boken om Bo Fajans (1996) av Birgitta Lundblad står det att din skål är gjord av Maggie Wibom (1899-1961) under åren 1925-1933 då hon verkade på Bo Fajans. W betyder brunorange glasyr med grön dekor. I boken anges att skålen är 13,5 x 29 cm.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    I boken om Bo Fajans (1996) av Birgitta Lundblad står det att din skål är gjord av Maggie Wibom (1899-1961) under åren 1925-1933 då hon verkade på Bo Fajans. W betyder brunorange glasyr med grön dekor. I boken anges att skålen är 13,5 x 29 cm.

                    Tack Lars! Jag får nog införskaffa mig den där boken om Bo Fajans...om den finns att få tag i.

                    Comment


                    • En mugg med 1940 i en lagerkrans och med nr 3334/2 - 33 och formgiven av Eva Jancke Björk (1882-1981). I boken om Bo Fajans finns inte just den här glasyren (33) angiven och inte heller årtalet. 11,5 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Gillar dessa föremål av Gabriel Burmeister tillkomna före Gabrielverken bäst.
                        De första från Vittinge är ju riktigt svåra att hitta, dessutom vet man inte
                        vilka som Burmeisters hand ligger bakom.


                        Samma problem är det med föremålen från Uppsala-Ekeby 1920-22, sällan
                        eller aldrig är de signerade med hans namn.

                        Lättare då med dessa från hans tid på Bobergs 1922-24, visserligen är dom inte
                        heller så lätta att hitta men de man hittar är alltid lätta att identifiera.

                        Från vänster ses nr 5260, 5273 samt nr 5236 på luftning.
                        En STOR vas har degraderats till lampfot (sorgligt), men Gabriels måleri är högklassigt.
                        "Lampan" står kvar på loppisen, om den varit en vas-ja då kanske den kommit hem till
                        mina andra kompisar. Vasen är onumrerad förutom årtalet 1922, kanske unik ?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          En STOR vas har degraderats till lampfot (sorgligt), men Gabriels måleri är högklassigt.
                          "Lampan" står kvar på loppisen, om den varit en vas-ja då kanske den kommit hem till
                          mina andra kompisar. Vasen är onumrerad förutom årtalet 1922, kanske unik ?
                          Nja, är inte där en lampfot från Örebrofajans? Tror det står 1932 (edit: 1932 kan det inte stå, den måste vara tidigare, men nog är det Örebrofajans)

                          Blev faktisk osäker efter att ha tittat igen, prylsnubben kanske hade rätt från början. Märkningen kan likaväl vara ett slarvigt G med treudd som ett slarvigt ÖF men måleriet var nog kanske mer Burmeister än ÖF även om de gjort många målade fajanser.
                          Last edited by FBQ; 2019-08-02, 18:02.

                          Comment


                          • Ja B Gefle är ju inte Örebro Fajans.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Ja B Gefle är ju inte Örebro Fajans.
                              Nu ser jag stämpeln, den var väl dold på bilden.

                              Comment


                              • Bo Fajans

                                Hej!
                                Jag har ett par vaser, Bo Fajans, som jag inte riktigt kan identifiera. Kan ni hjälpa mig?
                                Click image for larger version

Name:	BoFajans1.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	571996
                                Click image for larger version

Name:	BoFajans2.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	571997
                                Jag hittar liknande vaser, med samma mönster på glasyren, men hittar inte vem som gjort den. Siffrorna under är otydliga, men jag tycker att de är 1034 13(?). Något är "klottrat": ser ut som en 7:a eller möjligen ett Z.
                                Så denna:
                                Click image for larger version

Name:	BoFajans3.jpg
Views:	1
Size:	101,5 KB
ID:	571998
                                Click image for larger version

Name:	BoFajans4.jpg
Views:	1
Size:	59,0 KB
ID:	571999
                                Bör vara 1950-tal, 1953/54 kanske, men vem har gjort den?
                                Last edited by Eskil; 2019-10-21, 11:25.

                                Comment

                                Working...
                                X