Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fasettslipning för nybörjaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fasettslipning för nybörjaren

    Hej
    Är helt ny i detta forum. Är intresserad av fasettslipning och har följt ett par amerikanska forum under ett par år. Där är ju fasettslipning en stor hobby och man hittar lätt massor av information i ämnet. Här i Sverige har jag haft lite svårare att hitta något och blev glad när jag fann detta forum. Nu är alltså frågan hur många av er här som sysslar med / är intresserade av just fasettslipning.
    Mitt omedelbara problem är att få tag på en maskin. Än så länge ser jag bara import av ny eller begagnad från USA som ett alternativ men det finns kanske andra möjligheter. Kanske det rent av finns någon i detta forum som har en maskin stående som inte används längre. Jag är i sådana fall mycket intresserad.
    Det är naturligt vis intressant att höra hur andra har startat, erfarenheter av olika maskintyper, var köper ni ert material, vilka evenemang/mässor bör man kolla in osv.
    Jag inser att det blir lite väl "brett" men vet inte hur jag annars skall börja.
    /Johan M

  • #2
    Är det diamant som skall slipas?

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen Johan!

      Jag sysslar inte själv med facettslipning ännu men ska börja så småningom, det finns dock en del som slipar här i Sverige också. Ett bra sätt att börja är ta kontakt med din lokala geo-förening (titta på www.geonord.org för att hitta din närmsta förening) och se om det finns någon där som håller på och slipar som kan hjälpa dig vidare. Annars så kan du ta kurser i stenslipning, Peter Marksted och David F Olson håller kurser i Stockholm, liksom Rolf Saxmark i Stenungsund. Även i Lannavaara på Kristallen AB hålls kurser i facettslipning.

      Rolf Tärnås i Göteborg säljer facettslipmaskiner liksom David F Olson.
      Jag slipar som sagt inte, men jag samlar på sten och jag köper mitt material dels på de stenmässor som anordnas runt om i landet och utomlands och dels från säljare som jag har lärt känna via mässorna och på andra vägar.

      De mässor i Sverige som jag tycker är värda att besöka är stenmässan i Göteborg, första helgen i april, Västerås stenmässa i juni, Kopparbergsmässan och mässan i Långban. LasseC:s mässa i Madesjö som var nu i helgen är helt klart besöksvärd också, trevligare mässa får man leta efter, men den kanske inte är så givande om man uteslutande vill ha tag i facett-material.

      Sedan så är väl de två "viktigaste" mässorna utomlands Münchenmässan i november och Tuscon-mässan i januari/februari. Utöver det så finns ju den ständigt pågående kommersen i ädelstenshandelns centrum, London, Amsterdam, Tel Aviv, Bangkok, Hongkong osv.

      Nu är detta ett mycket kort och övergripande svar, men fråga på, den här tråden går att utveckla hur mycket som helst!

      Comment


      • #4
        Hej Johan M.
        Kul med ytterligare en stenfantast i forumet.

        Comment


        • #5
          Johan.
          Jag håller endast på med trumling och cab-slipning.
          Är det vad du också hållit på med ni innan intresset för facettslipning kommit?

          Comment


          • #6
            766
            Jag tänker på fasettslipning av allt utom diamant och lämpliga maskiner för det. Vad jag förstår skulle en ambition att slipa diamanter kräva en mycket större hobby-plånbok än den jag har . Är det någon här som slipar diamant?

            Jung_Kee
            Tack för tipsen. Skall kolla geonord. Har David F Olsons bok men viste inte att han har kurser. Värt att kolla för smärtgränsen går nog ungefär vid Stockholm. Bor själv i Lund.
            Stenmässan i Göteborg har jag försökt komma till ett par gånger men det har alltid kommit något emellan så där får man väl ta och skärpa till sig.

            Jag antar att det blir billigare att själv köpa från USA om man vill köpa nytt och vill ta sig besväret. Men jag undrar om det går att ragga upp någon masin i Sverige som står och samlar damm i ett hörn i någons verkstad Raytech-Shaw borde det finnas en del och en Ultra Tec lockar ju också. Just nu tittar jag på en American Facetor men känner mig lite osäker på den modellen.

            Kecke
            Intresset har vuxit fram ur silversmide. Har sysslat med det ett tag på en hobby/gör-det-själv nivå. Började köpa billiga stenar till ringar och halsband och snöade snart in helt på stenarna.

            Vore kul om någon som fasettslipar kunde berätta vad för maskin han/hon använder/har erfarenhet av. För/nackdelar.
            Tackar för svaren så här långt. Det känns kul att hitta ett forum som detta.
            /Johan

            Comment


            • #7
              Jag byggde en själv, men har inte slipat så mycket facettstenar tycker det är roligare att slipa cabbar.
              mvh
              DG

              Comment


              • #8
                Hej igen Johan! Här uppe på skolan sitter vi med Raytech Ultra Tec tror jag, har inte börjat slipa ännu själv dock. Har en klasskamrat som köpte en Raytech av en äldre medlem i Göteborgs geologiska förening, så det är en god idé att ta kontakt med din geo-förening och se om någon där har en maskin till salu!

                Är det långt till Stockholm så rekommenderar jag en kurs hos Rolf Saxmark i Stenungsund, ca 5 mil norr om Göteborg, han är en gammal elev till Olson och personligen så tycker jag att han gör bättre slipningar. Honom kommer du säkert att träffa om du kommer upp till stenmässan i Göteborg nästa år!

                Det finns en diamantslipningsverkstad här uppe också, men det är inget som man sysslar med som hobby om man inte är synnerligen väl stadd vid kassa...utrustningen kostade enligt hörsägen cirkus två miljoner bagis. Vore kul att prova dock.

                Comment


                • #9
                  Nybörjare

                  Hej allihopa!
                  Roligt och se ett sånt bra forum i detta ämne. Jag har aldrig slipat stenar eller gått nån kurs, utan Jag är en mineralletare som har fått så mycket material att det vore roligt att göra nåt utav det. För er som är intresserad av mineralletning kan kika in på våran hemsida www.stenrikavanner.se en ännu så länge smal sida.
                  Nu till stenslipningen. Jag har tänkt att bara göra det här för mig själv till en början, så därför tänkte jag inte kasta ut ohävliga mängder pengar på slipverktyg. Jag har därför varit på Claes Ohlsson och köpt en dremel med förlägnings "snabel" för att få pennfattning när man skall slipa. Till denna har jag skaffat små diamant slip skivor som man skruvar fast på en medföljande pinne. Jag tycker att det funkar bra att Cab slipa fram formen på stenen med denna. Man måste dock vara försiktig och slipa lite åt gången för att stenen inte skall bli för varm. Jag doppar den också i en skål med vatten efter varje slip. Jag har tyvärr inte hittat nåt bra verktyg till dremel för att polera stenen.
                  Därför har Jag varit på rusta och käpt en bänk pelar borrmaskin för Ca. 350:-
                  som jag har tänkt göra olika rondeller till, som jag fäster på olika slip och poler material på. Hela rondellen sätter jag sen fast i chucken.
                  Till detta behöver Jag bygga en anordning som är vrid och ställbar för att kunna ställa in grader och index, samt att man skall kunna sätta fast stift med stenen som skall slipas, och vips så har jag gjort mig en billig fasettslipmaskin.
                  Hela maskinen är så liten och behändig så att jag kan sätta den i en liten plastlåda för att samla upp vätskan som kyler.
                  kylvätskebehållaren tänkte jag ta en liten plastdunk och fästa den ovanpå maskinen och låta en plastledning mynna ut ovanpå rondellen.
                  Om detta inte funkar bra så har jag iallafall inte kastat ut en förmögenhet, utan jag kan börja med detta för att sedan köpa på mig bättre grejor.

                  Svara gärna på detta inlägg och tyck till om det verkar vara ett bra tips el. dyl.

                  Mvh,
                  Patrik

                  Comment


                  • #10
                    Jag har inte polerat sten men periferihastigheten kan mig tyckas för liten på en borrmaskin, sen å andra sidan så är väl dom billiga borrmaskinerna bäst på att ha ett högt varvtal.

                    Comment


                    • #11
                      Hej 766!
                      Tack för ditt påstående!
                      Jag har för mig att hastigheten bör ligga runt 1500 rpm, Jag kan dock ha fel så rätta mig gärna.
                      Maskinen som Jag köpt är ställbar i 5 steg mellan 900 - 3000 rpm, (tror jag, det kan vara från 700. 3000 är jag dock säker på. Jag kan kolla upp det lite närmare när jag får tid).
                      Inställningen sker genom att man ändrar utväxlingen på maskinen, alltså väldigt oavancerat.
                      Som Jag dock skrev tidigare så funkar det så funkar det, om inte så får jag kika på andra alternativ.
                      Jag skall låta meddela när jag får allt i ordning och börjar testa. Detta kan dock dröja ett tag p.g.a. tidsbrist.

                      Comment


                      • #12
                        Jag måste säga att det låter som ett ganska vanskligt projekt, hur gör du för att binda stendammet som uppstår när du slipar torrt? Det är viktigt för att undvika stenlunga senare i livet, dammet lägger sig i botten och kommer aldrig upp igen.

                        Annars så är jag väl den som brukar säga att alla sätt som fungerar väl är bra sätt att göra något på. Innovationer är alltid intressanta och bör börja i en liten skala som du säger för att inte kosta skjortan. Vad gäller poleringen så går den att göra för hand på en läderbit med tennoxid eller ceriumpulver och vatten. Det kräver dock att stenen är bra förarbetad och utan repor.

                        Rapportera gärna hur det går! Lyckat till!

                        Comment


                        • #13
                          När man polerar en sten får inte hastigheten vara för stor och så måste man ha vattenkylning. Det är lätt att bränna stenen. Som nybörjare är det oftast lättare att polera på läder då det inte blir så varm på detta medium. Att polera på filt blir oftast bättre men det skapar en mycket högre värme så det kräver en del vana vid de3nna polertyp.
                          mvh

                          Comment


                          • #14
                            Är det många stenarter som går att bränna?

                            Comment


                            • #15
                              Alla i princip, förutom de som förgasas

                              Comment

                              Working...
                              X