Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders August Liljeqvist, Svedala I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Vi talar tydligen förbi varandra.
    Edwin, Podo och Kodo, ska Du ge katten i.
    De är mina resurser.

    Blir det mera Liljeqvist?
    Jag väntar otåligt.
    Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
    I morgon presenteras något av det bästa Liljeqvist har gjort. En helt fantastisk, charmig, välkomponerad, reliefaktig lergodssak. Lundholm gjorde en sådan och Stenbäcks gesäll Nils Johan Berglund gjorde också en sådan.

    P.s Vill inte vara taskig. Bjuder på en tjuvtitt.
    D.s
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-12-29, 18:00.
    p-son

    Comment


    • #32
      Ahh!
      Den vill man genast lukta på!
      Känner redan Lilje...doften mm.

      Comment


      • #33
        Prakturna av Anders August Liljeqvist

        Det bästa jag sett av A A Liljeqvist är denna prakturna samtidigt som jag vill påstå att den är fulsnygg. Kombinationen blomman, lockknoppen och hänklarna och den blad&prick-ristade släta ytan är en salig blandning, men charmig.

        Fick en funderare när jag fotograferade urnan hos ägaren när jag såg namnet Sigrid på undersidan och funderaren dök upp igen när jag började skriva detta inlägg. Gick in på dokumentet "familjen Liljeqvist" på datorn och där var det:

        "Dotter Sigrid Maria Catharina född 7.12.1878, ogift, handelsidkare i Malmö, död 20.11.1952, Slottstaden, Malmö."

        Som synes förfärdigades urnan 1909 och tydligen ansåg även Anders A att den var utöver det vanliga eftersom han hade en speciell "monogramstämpel" vilken jag inte sett på annat gods. Till vänster på signeringsbilden ser det ut som om där är annan svårläslig text, men det upptäckte jag inte ,upphetsad som jag var, när jag fotograferade urnan. "Det man inte kan få, kan man väl fotografera."

        Ett Gott Slut och ett Gott Nytt År önskas all läsare av tråden "Anders August Liljeqvist, Svedala".
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2009-12-30, 10:01.
        p-son

        Comment


        • #34
          tack för ett häftigt slut på året !

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            tack för ett häftigt slut på året !
            Tack, Jani, och ett Gott Slut och ett Gott Nytt
            önskar
            p-son

            Comment


            • #36
              Den svedalaren markerar ett mycket värdigt avslut på detta år, men torde utgöra en fortsättning i det nästa.
              Tack för allt det förevisade, Polsson!
              Du är min för evigt - i botanikerns loggbok.

              Comment


              • #37
                Inspirerad dekor från ?

                Efter många om och men, hamnade Liljeqvistvasen i Trelleborg i dag. Blir lite nyfiken på dekoren. Inte är den slumpmässigt vald, väl? Tycker mig att sett något liknande men minns inte var. Är det någon som känner igen den?
                Vasen är visad tidigare. Då som Tradera-bild. Visst är det härligt med krukmakare som signerar med namn, ort och årtal!
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #38
                  Skönt att den läckra vasen äntligen är återbördad i gott skick till Skåne!

                  Comment


                  • #39
                    Grattis, nu kanske den blev årets bästa köp istället för årets sämsta?

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Efter många om och men, hamnade Liljeqvistvasen i Trelleborg i dag. Blir lite nyfiken på dekoren. Inte är den slumpmässigt vald, väl? Tycker mig att sett något liknande men minns inte var. Är det någon som känner igen den?
                      Vasen är visad tidigare. Då som Tradera-bild. Visst är det härligt med krukmakare som signerar med namn, ort och årtal!
                      Där satt DEN .
                      Dekoren känns litet rymd, stjärnhimmel inspirerad. En eller helst flera av
                      AAL skulle man inte ha något emot.......

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Visst är det härligt med krukmakare som signerar med namn, ort och årtal!
                        Det tycker inte Gideon...Var håller han hus förresten?

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Det tycker inte Gideon...Var håller han hus förresten?
                          ja han är saknad

                          Comment


                          • #43
                            Lugn tjejer, jag vet att han är på G, G som i Gideon.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Skönt att den läckra vasen äntligen är återbördad i gott skick till Skåne!
                              Tack för det! Det kan ju teoretiskt sett vara 98 år sedan den lämnade landskapet.

                              Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Grattis, nu kanske den blev årets bästa köp istället för årets sämsta?
                              Där träffade du huvudet på spiken, Rosa!

                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Där satt DEN .
                              Dekoren känns litet rymd, stjärnhimmel inspirerad. En eller helst flera av
                              AAL skulle man inte ha något emot.......
                              Instämmer i din dekorationsteori, prylsnubben. När man väl har skaffat några av någon, vill man gärna skaffa några av någon annan, men jag förstår din tanke.

                              Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Det tycker inte Gideon...Var håller han hus förresten?
                              Om allt lergods/keramik var signerat som Liljeqvists vas, hade PES med sina experter, däribland naturligtvis Gideon, varit mer eller mindre sysslolösa. Jag tror att han är i Vancouver och matar pingviner.
                              Last edited by Polsson; 2010-03-02, 23:13.
                              p-son

                              Comment


                              • #45
                                Ta det lugnt, go´ vänner!
                                Nu är det förkylt! tänkte jag för över en vecka sedan, då jag faktiskt drömde om snoriga pingviner i Sydpolen och försökte genast boka om till Vancouver.
                                Det bidde inget av med det, utan istället har ett gäng glada pingviner lagat mat åt mig, under tiden som man varit halvt utslagen. Här hemma.

                                Verkligen roligt att vasen kommit till slut, Polsson!
                                Rosa ska inte tro att allt är definitivt och avslutat, när väl ett föremål är daterat och namngivet. Den har en lång resa kvar, att såsom pusselbit infogas i kronologi och berättelse. Den hjälper också andra liknande föremål att få vara med i kontext.
                                Men det är klart - ett UFO är oslagbart i spänning.

                                Symbolerna på vasen tror jag att vi har pratat om tidigare. Kan de anknyta till zoroastrismen eller någon populär rörelse kring 1912? En orden rentav?
                                Det skulle inte skada med en fördjupning i vad Liljeqvist sysslade med privat. Vasen kan ha getts som gåva till släten i Finland eller vara beställd.
                                I vidareforskning har Du något att bita i!

                                Comment

                                Working...
                                X