Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bruna Paddor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruna Paddor

    Inte direkt ovanliga, men så värst ofta ser man dem inte. Markarydsinköp föregående helg á 25 riksdaler/st. Visst kan man fynda på mässor?
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Vad är dessa Paddor? ser ut som bläckhorn
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Oj! Är dom "nåt"? Jag brukar svepa förbi sådana på mina loppisrundor.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Maffig mustasch du ligger inne med Ballonggreven, riktiga cykelstyren!

        Som svar på din fråga, nej de har nog ingen större efterfrågan. Men låter man fantasin flöda kan man göra en del roliga installationer av dem. Kanske som belysningspunkter, vilket just har avhandlats per telefon med en nära bekant till dig.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Vad användes dessa "paddor" till ursprungligen?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Man hade sockerlösning i dem, de kallades bimatare.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
              Man hade sockerlösning i dem, de kallades bimatare.
              Frågan om "paddor" kom upp i ett annat sammanhang här ikväll och vi kollade upp denna diskussion. Vi började då diskutera hur tusan man matar bin med denna glastingest. Mitt förslag är att man ställer den uppåner på ett sugande underlag(linnetrasa t ex) och att bina kryper in under glasbehållaren och suger i sig det söta. Rätt gissat?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Här är föremålet som föranledde frågan ovan.
                Är detta också en bimatare? Drygt 20 cm i diameter. Den är etikettmärkt Reijmyre.
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Bimatarna ställdes med öppningen nedåt på exempelvis ett porslinsfat, sockerlösningen smög då lita sakta ut. Detta är vad man omtalat för mig, men då omtalaren inte sysslat med bi vågar jag inte svära på att det är garanterat riktigt.

                  Om din Reijmyregrej är en bimatare vete tusan, är det inte något så kallat konstglas? Inte mycket till svar med en fråga till, men spekulerande har väl sin givna plats i ett diskussionsforum, och emellanåt leder det ju fram till ett svar.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    De ställdes upp- och ner i en kopp. Koppen fylls med sockervatten tills hela flaskans mynning täcks av vätskan. Då blir resten pga undertrycket kvar i flaskan tills de åter druckit så mycket att luften kan komma in.
                    Av den anledningen tror jag att Ballos inte är bimatare. De har för kort hals.

                    Comment


                    • #11
                      Intressant! Man lär så länge man lever, tack.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Förresten, står det SBR på paddorna? Det gör det fortfarande på svensk honung... Sveriges Biodlares Riksförbund.

                        Comment


                        • #13
                          FD Glasblåsaren

                          Jag kommer ihåg dessa bruna som LS fotat,tidigt 60 tal här i Fåglavik, började som inbärare, då fick man hålla sådana (bimatare) på stolen efter att man fått den av blåsaren, dom var bra rörliga så det ville till att man rullade pipan rätt, vanligt att dom blev sneda i halsen när man var ovan, då hade man respekt på jobbet, annars fick man sig en jävel av mästaren! Ingemar N
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Frågan om "paddor" kom upp i ett annat sammanhang här ikväll och vi kollade upp denna diskussion. Vi började då diskutera hur tusan man matar bin med denna glastingest. Mitt förslag är att man ställer den uppåner på ett sugande underlag(linnetrasa t ex) och att bina kryper in under glasbehållaren och suger i sig det söta. Rätt gissat?
                            Jeg skickade frågan til Janne Mårtensson, som jeg tidligere har været i kontakt med. Nu er der kommet svar:

                            Hej Plyng!

                            Foderballongen vändes upp och ner - det är riktigt.
                            Men den passades också in i en sk foderkopp, vilken i sin tur var monterad i en foderbräda med ett genomgående hål i vilket foderkoppen passade.
                            Foderkoppen var utformad så att bina kunde suga i sig sockerlösningen nerifrån kupan. Genom att vakum bildades tömdes foderbalongen i takt med att bina sög i sig lösningen och transporterade ned den för lagring i vaxkakorna.
                            Bina kom alltså inte komma i kontakt med biodlaren/omgivningen utan höll sig hela tiden nere i kupan.

                            Foderkopparna är under senare tid tillverkade i plåt eller plast, om de ännu tidigare gjorts i trä är mig obekant. Men det förefaller troligt.

                            Gå in på www.joelvax.se och leta under Invintring så kan du se hur foderkoppar mm ser ut i dag.

                            Bee hälsningar
                            Janne Mårtensson
                            Konsulent SBR (står for "Sveriges Biodlares Riksförbund" - Plyng)
                            Last edited by PLYNG; 2006-12-14, 18:14.
                            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                            Min hemsida: www.antikflasker.dk

                            Comment


                            • #15
                              Intressant information som dessutom verkar väldigt logisk när man får den serverad såhär.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X