Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Empire stagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Empire stagen

    Empiren kommer med Pompais udgravning. Antikken bliver in.
    Luis Size, halvsøljer, tandsnit
    Empire - sen empire, pyramider, perleborter, søjler, urne form
    4-kantet fod,


    Engelsk stage par anno 1800++ med regulator. Pyramideformet bund og søjle stamme. Væsentlig forskellig fra barokkens former. (1820-1840)
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2006-08-18, 21:47.

  • #2
    Samme type stage.
    Men sikkert dansk (?) Også 1820-1840.
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2006-08-18, 21:48.

    Comment


    • #3
      Empire messing stage med rund fod
      Højde 15 cm fod 9 cm
      Loddet imellem stamme og bund. Begge dele dog sammenhørende. Amatør lodning. Støbe huller midt på stamme. Ejer initialer ind punslet i fod. ! A N (noget som mest af alt ligner et 8 tal) D??
      Afdrejet i bund. Lys hul buer let indad midtpå. Bred dryp krave.
      Ca. 1790 ? 1810 ?
      Bifogade filer
      Last edited by hose; 2006-08-18, 21:50.

      Comment


      • #4
        3 empirestager lidt varierende form - den til højre har uoriginal fod. Den stammer fra en barokstage.

        Empire messing stage med rund fod (nr. 1 fra venstre)
        Højde 15,5 cm fod 9 cm
        Atypisk overgang mellem stamme og fod, men er nittet fast ved udhamring. To små fine perleborder. Støbe huller lukket med tin. Afdrejet under fod.
        Afdrejet i bund. Hul til lys meget højt og smalt. Bred dryp krave.
        Tidlig 1800 ?? (tilsvarende findes i gammelt messing s 22 vurderet 1815)

        Empire messing stage med rund fod (midten)
        Højde 13 cm fod 7,5 cm
        Fod er nittet fast ved udhamring. Afdrejet under fod. Støbe huller i urnen lukket med lodning.
        Afdrejet i bund. Hul til lys meget højt og smalt. Bred dryp krave.
        Sidste del af 1800 ??

        Empire messing stage med rund fod (højre)
        Højde 13 cm fod 10,4 cm
        Fod ikke original af Næstvedstypen. Loddet sammen. Afdrejet under fod. Støbe huller i urnen.
        Afdrejet i bund. Hul til lys meget højt og smalt. Bred dryp krave.
        Stamme første fjerdedel af 1800 fod sidste halvdel 1700. Ejer initialer ind punslet på fod M J S H B. Stempel i fod ?JJ? ?II? eller lignende. Rest af ejer initialer indvendig i fod (ulæseligt).
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Par empire lysestager
          Højde 18 cm, fod 9,2 cm
          Lys stamme massiv og med meget tidligt drejet vind (meget brede skæringer) man kan bytte fod/stamme så de er maskinskåret, men det ser primitivt ud.
          Afdrejet fod mærket N46, mangler lysmanchetter, tulipanformet lys holder.
          Skultuna ?
          Ca. 1850
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Vi slutter med en helt anden type.
            Den dobbelte kontorstage.

            Dobbelt kontorstage i messing
            Højde 19 cm, bund 14,5x26 cm, kant 31x19 cm
            Forstærket ved ombukkede kanter. Lysestammer rundvalset plade. Som er banket ud for at sidde fast. Originale messing knopper og mekanisme til at skyde lys op i jern med messing som øverste flade. Den ene drypkrave ikke original. Ingen stempler eller mærker.
            1830 ? 1850 ? (tilsvarende findes i gammelt messing s 26 vurderet Holsten 1840)
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Og skrækeklige billeder. Turen via word har ikke gjort dem bedre. jeg får bytte billederne ud med nye udgaver en dag

              Comment


              • #8
                Dom 2 översta E..stakarna ser lite väl "enkla" ut, är det verkligen så att dom har den rätta åldern? Inte för att jag är något "ljus" men som sagt.... Det kan vara så att dom på något vis är tillverkade för något åt bondehållet men likväl, för mitt enkla öga utan monokel är dom något charmlösa.

                Comment


                • #9
                  Nej du kan meget vel have ret. De er (sandsynligvis) senere.
                  Nu er de engelske og jeg finder engelske stager ucharmerende.
                  Engelske stager mister meget tidligt det håndværksmæssige præg. Industialiseringen slår igennem. Så de har en vis alder, men om de er 1850 - ja det kan de være, men grundet oprindelsen tror jeg altså på at de er ældre.

                  Jeg får indimellem engelske stager med når jeg køber. De står som udgangspunkt øverst bagerst på toppen af et skab hvor jeg ikke kan se dem.
                  Last edited by hose; 2006-08-18, 22:10.

                  Comment


                  • #10
                    Det var ju tur det.

                    Comment


                    • #11
                      Empiren bød på nye materialer Tombak (85% kobber og 15% zink) så får du en guld farve.
                      Denne stage er speciel i materialet - den er samlet lodret. Stammen er støbt i to halvdele som efterfølgende er samlet. Foden er skruet på.
                      (jeg bryder mig ikke om farven for metalisk)

                      Såvel stamme som fod er dekoreret med perleborten.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Og samlet lodret er også denne stage.
                        Helt anden model - Italiensk købt i Rom.
                        har engang været en lampe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Til empirestager hører empire lysesakse.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Den er hul indeni og har sikkert haft en regulator også. Højden er 23 cm.
                            Skal jeg skyde på alderen så bliver det engang midt i 1800 årene. (men jeg ved det faktisk ikke ligesom jeg heller ikke kender land) Mon ikke den er engelsk?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Denne empirestage er rigtig empire i formen - alderen er til gengæld ikke. Den er lavet af A. Larsen som var/er gørtler i Hjørring. Den er lavet helt rigtig som sådanne skal være lavet, men sikkert i 1960/70erne.
                              Bemærk hvor regelmæssig den er afdrejet under foden. Der er brugt moderne metoder ligesom skruegang er helt fin og regelmæssig.

                              Kan man have noget sådant i sin samling? Ja man kan, men man skal ikke sælge den eller påstå at den er gammel
                              A. Larsen har heller ikke søgt at skjule alderen. Han var åbenbart stolt af sit håndværk.
                              Bifogade filer
                              Last edited by hose; 2007-02-16, 20:20.

                              Comment

                              Working...
                              X