Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB C.L. / L.C. Hälsingborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Härligt med nya tillskott till dokumenationsarkivet, Lars M.!
    I en helt ny, eller (bättre upp) reviderad upplaga av Marie Rehnbergs bok ""Höganäskeramik", platsar de här alstren från A&J mer än väl.

    I sammanhanget vill jag säga att de av mig uppvsade föremålen med LC-märkningar i tråden, kommer att skänkas till Helsingborgs museum (Kulturmagasinet) under våren. De har godkänt donationen och det känns mycket bra att fylla upp en vit lucka i deras samlingar, och inte minst ge den ensamma, skamfilade blomskålen sällskap i magasinshyllan.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      .....
      I sammanhanget vill jag säga att de av mig uppvsade föremålen med LC-märkningar i tråden, kommer att skänkas till Helsingborgs museum (Kulturmagasinet) under våren. De har godkänt donationen och det känns mycket bra att fylla upp en vit lucka i deras samlingar, och inte minst ge den ensamma, skamfilade blomskålen sällskap i magasinshyllan.
      Bra initiativ Gideon!!! Hoppas de kommer att visas upp någon gång också och inte bara stå i magasinet,

      Comment


      • #18
        AB L.E. Wahlström, Karlstad

        På annat forum har LEW, Karlstad visats men för dokumentationens skull visar jag här ett nytt objekt som är ett mellanting av vas och kanna med guldkant....
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Fint och rart exemplar, Lars M!
          Det är inte utan att man också tänker på de gräddsnipor, som Per Albert Lindblad framställde under sin tid i Norrtälje. Den ena är prylsnubbens och den andra håller jag i.
          Allt kanske inte kom från A&J eller så hämtades inspirationen från P.A.L?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Fint och rart exemplar, Lars M!
            Det är inte utan att man också tänker på de gräddsnipor, som Per Albert Lindblad framställde under sin tid i Norrtälje. Den ena är prylsnubbens och den andra håller jag i.
            Allt kanske inte kom från A&J eller så hämtades inspirationen från P.A.L?
            Enda skillnaden är ju att den gode Per Albert hade så bråttom med att hälla upp grädden till jordgubbarna att gräddsnipan användes redan före bränningen varvid grepen/handtaget/örat (välj själv) kollapsade........
            Last edited by prylsnubben; 2010-06-08, 17:54. Anledning: fel

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Enda skillnaden är ju att den gode Per Albert hade så bråttom med att hälla upp grädden till jordgubbarna att gräddsnipan användes redan före bränningen varvid grepen/handtaget/örat (välj själv) kollapsade........
              Två gånger?

              Comment


              • #22
                Den första blev ju kvaddad så den gick till Myrorna och eftersom PALLE gillade jordgubbar väldigt mycket, särskilt med vispgrädde till gick den andra snart samma väg. Båda hamnade så småningom hos några bisarra samlartyper av allehanda keramikföremål fick PALLE senare höra.
                När han gjort den tredje snipan hade han lärt sig av misstagen och hällde grädden direkt från flaskan på jordgubbarna. Gräddsnipan som var hel och fin med ett utmärkt och greppvänligt handtag sålde han dyrt till någon firma i Karlstad, någon sorts återförsäljare tror jag sa PALLE.
                Fritt berättat för upphovsmannen till ifrågavarande inlägg.

                Comment


                • #23
                  En bra historia det där, men fanns Myrorna redan då?
                  Kollade upp det, och trots allt kan det finnas bärighet i skrönan:
                  Myrorna har i över 125 år utvecklats i takt med samhället, alltid med samma syfte – att bidra till ett medmänskligt och hållbart samhälle.

                  Comment


                  • #24
                    AB Larsson & Christoffersson, Diameter 19,5 cm, höjd 6 cm (Form No 9, dekor 6 ?)
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      För dokumentation (och för att stödja ungdomsidrotten med en smärre summa) köpte jag idag denna kombinerade ljusstake och skål med nr 18.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Kul att intresset håller i sig - men så är det ju inte illa alls med keramik från A&J i Höganäs.
                        Kaptens spräckliga skål är vacker i sina två färger, nästan tidlös.
                        Fortsätt att fylla på tråden och köp fler!
                        Tillräckligt många har skattat åt förgängelsen i kross och tipp.

                        Comment


                        • #27
                          Hade ute den här på en gissningslek och hade slarvläst märkningen varför jag utgick från att det var AJ Höganäs och jag fick mkt riktigt att svaret var Höganäs och med det lät jag saken bero. Hittar inte den tråden nu, men fann denna tråd istället och visar nu upp mitt CL Hälsingborgföremål här.Hade tänkt sälja den och när jag granskade märkningen såg jag att det inte alls stod det jag förväntat mig.!
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          På nytt mailade jag Birgitta Witting, antikvarie vid Kulturmagasinet i Helsingbogs museer, och fick svar redan idag.

                          "Fallet" har tagit en oväntad vändning, som mycket väl tål att begrundas.
                          Det visade sig att vi missat varandra i mailväxling i våras och att den här delkata frågan framförts till "Jourhavande reporter" för Helsingborgs Dagblad i mars månad.
                          Den alternativa teorin är att Andersson & Johansson i Höganäs levererade anonymt lergods till ett aktiebolag i Helsingborg, som... Läs vidare i spänning!
                          Hur jag än letar, hittar jag inte just de artiklarna, men svaret från henne lyder så här:

                          "Frågan publicerades 25/3 2009 och den 29/3 svarade journalisten Christine Hansson från Höganäs att hon hade en teori.
                          Hon hade läst i en bok av Marie Rehnberg om Höganäs keramik att företaget Andersson & Johansson sålde drejat lergods till några stora grossister i Helsingborg på 1930-talet. En av dessa var AB Larsson & Christoffersson.
                          Firman grundades 1899 av Carl E. Larsson och Nils Christoffersson och den kom att bli en av Sveriges första grossiströrelser inom begravningsbranchen. Relativt snart utvidgades rörelsen så att de dittills disponerade lokalerna visade sig vara för små och rörelsen flyttade till Prästgatan. År 1900 avled Nils Christoffersson och Carl E. Larsson blev ensam ledare för firman.
                          1906 ombyggdes fastigheten eftersom fabrikation och försäljning tagit sådana proportioner att rymligare och mer tidsenliga lokaler behövdes. 1913 ombildades firman till aktiebolag med Carl E. Larsson som VD. Han utvidgade sin verksamhet till att tillverka och sälja artiklar för blomsterhandlare och trädgårdsmästare. Här fanns också en stor tillverkning av blomster- och fruktkorgar samt artiklar av keramik, så som planteringsfat och blomstervaser.
                          Jag tittade i adresskalendrar för åren 1913-1916 och där hittar man Carl E. Larsson på Prästgatan 23 under rubriken ”Köpmän och handelsidkerskor”. Tyvärr hittar jag inte just rubriken ”AB Hälsingborg” men kanske nöjde sig Carl (om det nu är han) med sitt namn."

                          Så lång allt väl och faktiskt står det i Rehnbergs bok att:
                          "...En annan välsignad volymprodukt i glasyrbristens skugga var det drejade anonyma lergods som levererades till de fyra stora grossisterna AB Larsson & Christoffersson, Helsingborg, Firma Otto B. Olsson, Malmö, AB L.E. Wahlström, Karlstad, samt Lion & Co, Helsingborg. Ofta stöpplades vaserna och skålarna med lerslickert (uppblött lera) till en skrovlig dekor i lågrelief, mycket tidstypisk, för att sedan efter skröjbränningen levereras tillbemålning, sprutlackering och stämpling av grossisterna själva - en tidig form av legotillverkning."

                          Om vi tittar på fatet och ljusstaken, verkar detta troligt, men än mer med bilderna på detta tredje föremål - ett blomställ - från museets samlingar, som Birgitta Witting hade vänligheten att sända mig. De och brevet publiceras med hennes tillåtelse.
                          Blomstället ser ut ha haft marmoreing, men varit utsatt för omild behandling eller väder. Ljus och blomsterarrangemang, ja det här låter troligt...
                          Än är fallet inte löst, utan andra möjligheter, som Lundholms sista år i Furulund måste uteslutas eller övervägas, efter Polssons höstsejour i Lund.
                          Finns någon annan som har fler av CL-stämplade föremål och kan berätta om dem?
                          Bifogade filer
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #28
                            Så här före jul dyker det upp t ex en liten nötskål........
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Av sakerna, som museet i Helsingborg fick förra året, fanns också en enormt stor kopp med utsvängd mynning. Den hade jag tydligen glömt förevisa här.

                              Click image for larger version

Name:	Hälsingborg 25.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	511214

                              Skadan tas igen i någon mån, av denna ännu större kopp med fat i julrött. Jag kunde förstås inte låta bli den, med försvaret att "Jag har inte haft nån OBO Malmö förut".
                              Den förklaringen håller än.

                              Otto B Olsson i Malmö - Buljong för två!

                              Click image for larger version

Name:	Otto B Olsson Malmö 1.JPG
Views:	1
Size:	25,3 KB
ID:	511215
                              Click image for larger version

Name:	Otto B Olsson Malmö 2.JPG
Views:	1
Size:	33,7 KB
ID:	511216
                              Click image for larger version

Name:	Otto B Olsson Malmö 3.JPG
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	511218
                              Click image for larger version

Name:	Otto B Olsson Malmö 4.JPG
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	511217

                              Comment


                              • #30
                                Här är en kombinerad ljusstake och skål. 22 cm i diam. och 6,5 cm hög. Det finns inga siffror eller nummer utan bara firmamärket.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X