Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 52

Ämne: AB C.L. / L.C. Hälsingborg

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Felräkning, nummer 3 blir det ju med Wahlström i Karlstad inräknat. Nu väntar vi bara på Lion & co men det blir ju samma initialer som Larsson och Christoffersson plus Hälsingborg i båda fallen, kan bli klurigt att skilja på dem......

Roligt att få se alster från den tredje grossisten!
    Jag kommer faktiskt ihåg just den stämpeln oBo och Malmö, nu när jag ser den, och det från flera tillfällen genom åren. Äntligen har också den fått sin identitet röjd.
    Jättebra.
    Tråden ligger kvar, och så småningom kommer vi att räkna in den fjärde och sista (?) fabrikörstämpeln.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

OBO Malmö

När jag läste Sala-tråden och Gideon skrev om OBO, så kom jag att tänka på att jag har en liten vågad skål med guldkant....
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    aug 2005
    Stort tack för Dina bilder, Lars M.
    De är värdefulla i dokumentationen här. Speciellt OBO-stämpeln är bra, och jag har annars bara sett den i rött.
    Här är några nya bilder, tagna i hast ikväll, men det går nog att se en fruktskål, i samma marmorerade dekorering, som de tidigare visade, från egentliga A&J i Höganäs.

Reg.datum
    apr 2009

Väggvas

Samma väggvas som tidigare visats men här med bronsaktig glasyr. På baksidan längst ner där den är lite tillplattad finns något som jag försöker tyda
    ....j...?? och ett grovt diagonalt streck. Är det någon text eller slumpmässigt avskrap?

Reg.datum
    apr 2009
    För dokumentationen kommer här ytterligare en skål från OBO, Malmö.

Reg.datum
    aug 2005
    Härligt med nya tillskott till dokumenationsarkivet, Lars M.!
    I en helt ny, eller (bättre upp) reviderad upplaga av Marie Rehnbergs bok ""Höganäskeramik", platsar de här alstren från A&J mer än väl.

I sammanhanget vill jag säga att de av mig uppvsade föremålen med LC-märkningar i tråden, kommer att skänkas till Helsingborgs museum (Kulturmagasinet) under våren. De har godkänt donationen och det känns mycket bra att fylla upp en vit lucka i deras samlingar, och inte minst ge den ensamma, skamfilade blomskålen sällskap i magasinshyllan.

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    .....
    I sammanhanget vill jag säga att de av mig uppvsade föremålen med LC-märkningar i tråden, kommer att skänkas till Helsingborgs museum (Kulturmagasinet) under våren. De har godkänt donationen och det känns mycket bra att fylla upp en vit lucka i deras samlingar, och inte minst ge den ensamma, skamfilade blomskålen sällskap i magasinshyllan.
    Bra initiativ Gideon!!! Hoppas de kommer att visas upp någon gång också och inte bara stå i magasinet,

Reg.datum
    apr 2009

AB L.E. Wahlström, Karlstad

På annat forum har LEW, Karlstad visats men för dokumentationens skull visar jag här ett nytt objekt som är ett mellanting av vas och kanna med guldkant....

Reg.datum
    aug 2005
    Fint och rart exemplar, Lars M!
    Det är inte utan att man också tänker på de gräddsnipor, som Per Albert Lindblad framställde under sin tid i Norrtälje. Den ena är prylsnubbens och den andra håller jag i.
    Allt kanske inte kom från A&J eller så hämtades inspirationen från P.A.L?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Fint och rart exemplar, Lars M!
    Det är inte utan att man också tänker på de gräddsnipor, som Per Albert Lindblad framställde under sin tid i Norrtälje. Den ena är prylsnubbens och den andra håller jag i.
    Allt kanske inte kom från A&J eller så hämtades inspirationen från P.A.L?
    Enda skillnaden är ju att den gode Per Albert hade så bråttom med att hälla upp grädden till jordgubbarna att gräddsnipan användes redan före bränningen varvid grepen/handtaget/örat (välj själv) kollapsade........
    Senast redigerat av prylsnubben den 2010-06-08 klockan 16:54. Anledning: fel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •