Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signatur HR= Henning Rosenkvist?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Henning Rosenkvist

    Egentligen under fel tråd men jag lägger ändå in denna vas här efter helgens resa till Skåne och Degeberga. Rosenkvist och Höganäs stämmer ju. Vasen är 13 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Den här tråden har blivit rörig, på grund av två Rosenkvistare som trängs i portföret - Hans-Erik och Henning Rosenkvist.
      Det blir snärtjigt att att dela upp tråden i två, och det blir inte bättre av att jag frågar om den här skålen också.

      Högblank på utsidan, som kontrast till den mattgrå glasyren med tre stiliserade plattfiskar och ett tydligt ristat HR under något svårläst.
      (Munk keramik har jag redan kollat på, men...)
      Känns inte skålen som en Henning Rosenkvist?

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 1.JPG
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	522732

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 2.JPG
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	522731

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 3.JPG
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	522733

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 4.JPG
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	522730

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 5.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	522728

      Click image for larger version

Name:	HR-skål 6.JPG
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	522729

      Comment


      • #18
        Nu skall jag röra till det ännu värre men kan inte låta bli....högblank på utsidan och liknande motiv i skålen..bara en tillfällighet eller plagiat?
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Bouillabaisse

          Våra fiskar lider inte av höjdskräck precis.
          Är Dina från Tilgmans?
          Men visst kan de ha samma inspirationskälla.

          Comment


          • #20
            Törngrens, förmodligen Bonnie men inte signerat mer än just Törngren. Angående höjdrädsla förstår jag dig bättre nu, det är som att spela rysk roulette med sin kära keramik....rysningar.....

            Comment


            • #21
              Föremål signerade HR, troligtvis Henning Rosenkvist i Höganäs, finns nu separerade i denna tråd och hoppas att fler föremål ska visas.
              Jag har flyttat inläggen och bilderna med föremål signerade HER, Hans-Erik Rosenkvist, till en egen tråd:

              Comment


              • #22
                Rosenqvist drejade ett stort antal miniatyrer för Jie i början av 60-talet. Han satte även i fabriken i Gantofta och drejade. Det måste ha varit i början av 60-talet. Jag har hittat Jies anteckningar och små tecknade bilder av dem. Jag har några av dem hemma så jag känner igen hans signatur. Tyvärr har jag inte hittat någon dokumentation här i Gantofta, allt försvann med konkursen.

                Comment


                • #23
                  Tusen tack för informationen Aimon!

                  Det är alltid mycket värdefullt att få information från någon som varit med.
                  Miniatyrerna från Jie är mycket vackra i form och glasyr.

                  Skönt att få det bekräftat att denna signatur verkligen tillhör Henning Rosenkvist! Det har varit total konfusion ett tag då det skett en förväxling i Nyströms bok, "Svensk Keramik under 1900-talet" där båda signaturerna "HER" och "HR" tillskrivits Hans-Erik Rosenkvist.

                  Om du har möjlighet skulle det vara trevligt att få se bilder på miniatyrerna från Jie.

                  Mvh Simco

                  Comment


                  • #24
                    Apoteket Landskrona

                    Om det har varit en senapsburk eller en glöggmugg vet jag inte men den är märkt HR och siffror. Höjd 6 cm.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Miniatyr burk, 3,4 cm hög

                      Click image for larger version

Name:	Henning Rosenkvist miniatyr res.jpg
Views:	1
Size:	139,2 KB
ID:	530857
                      Click image for larger version

Name:	Henning Rosenkvist res.jpg
Views:	1
Size:	83,3 KB
ID:	530858

                      Comment


                      • #26
                        En 19 cm hög karaff som rymmer 0,9 L och tydligt signerad HR.
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X