Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangania Du Älskade Del:6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
    Jag håller med. Jag tror den hör till samma serie som några vaser som har modellbeteckningen IP. Det är dock lite svårt att se på denna avfotade plansch...men din skål är nog den vid vaserna till höger. Det är i alla fall Percy som gjort de två vaserna till höger.
    Den runda vasen med små hänklar längst till vänster är designad av Lillemor Mannerheim. Den finns även i manganiaglasyren med ett blått mönster på.
    Imponerande samlingar!

    Comment


    • #32
      Att vara snål!!!

      Ibland ångrar jag mig.......bittert!!!! När jag började samla på mitt älskade svarta porslin så bestämde jag mig för att ALDRIG betala överpriser...... men det blev inte så! Ibland MÅSTE jag bara HA!!! Tyvärr så kommer ibland snåljåpen fram vid FEL tillfälle.... Jag missade att köpa det här finfina prickiga fatet (bilden är lånad från auktionen) som jag aldrig sett tidigare, dock har jag det utan extradekoren men jag skulle vilja ha det andra oxså!!!!
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Löv.......men vad var tanken?

        Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
        Jag håller med. Jag tror den hör till samma serie som några vaser som har modellbeteckningen IP. Det är dock lite svårt att se på denna avfotade plansch...men din skål är nog den vid vaserna till höger. Det är i alla fall Percy som gjort de två vaserna till höger.
        Här kommer en bild på lövfatet till vänster på planschen ......men vad var tanken med det lilla gula? En kula smör, tepåsen eller askkopp???
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Modell BE - Negro

          Eller som fallet är här BEBE! Jag är dock skyldig till att ha ändrat orginalhandtaget, jag har lackat det högblankt svart istället för det bambufärgade som är orginalet.
          Som Ni ser saknar jag sockerskål och kanna så har Ni några över, hojta till!!!!
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
            Eller som fallet är här BEBE! Jag är dock skyldig till att ha ändrat orginalhandtaget, jag har lackat det högblankt svart istället för det bambufärgade som är orginalet.
            Som Ni ser saknar jag sockerskål och kanna så har Ni några över, hojta till!!!!
            Kann-settet består av tekanna (ovan) och varmvattenkanna. Den hade man vatten i för att späda (det starka) teet med.
            http://www.porslinsbloggen.se/

            Comment


            • #36
              Ibland blir det lite tokigt!

              Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
              Kann-settet består av tekanna (ovan) och varmvattenkanna. Den hade man vatten i för att späda (det starka) teet med.
              Jag tänkte mer på att jag saknade: Sockerskål + Grädd-kanna, Mjölk-kanna eller Snipan!!!

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
                Jag tänkte mer på att jag saknade: Sockerskål + Grädd-kanna, Mjölk-kanna eller Snipan!!!
                Jo jag vet att du saknar det, men som du skrev

                Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
                ......Löv.......men vad var tanken?
                Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
                ......men vad var tanken med det lilla gula? En kula smör, tepåsen eller askkopp???
                Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
                ......Eller som fallet är här BEBE!
                och då trodde jag att du inte förstod funktionen hos kannorna...
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #38
                  Tebryggningsteknik........

                  Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                  Jo jag vet att du saknar det, men som du skrev
                  och då trodde jag att du inte förstod funktionen hos kannorna...
                  Jodå - pengen har trillat ner !!! Jobbade med Iranier för ett par år sedan och de bryggde det starkaste tet jag någonsin stött på! Var tvungen att snabbt lära mig tekniken att späda.........

                  Comment


                  • #39
                    Då var de tre........

                    För ganska många år sedan kom jag över ett litet fat i Manganiaglasyr med ett mycket blekt otydligt hjärta som ingen känner igen......... men titta här!!!! Kan det vara så att det finns minst ett till i serien??? Dekoren på faten är i en blank glasyr. Endast ett av dem är stämplat.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Modell AR - Arthur Percy

                      Håller på att klura på det här vilka koppar som skall vara till de olika teserviserna från gefle.... Inte lätt alla gånger!!!! Som alla vet vid det här laget så älskar jag de svarta glasyrena. Nu råkar det vara så att jag har sett AR i massa olika färger och då har det funnits koppar i samma glasyr men inte vad jag vet i Manganiaglasyren, så nu har jag gett upp temporärt och köpt 4st "lättmjölksblå"......!!!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Snygga

                        Comment


                        • #42
                          Modell BA - Rosa = Jag är kär!!!!

                          Nu har det hänt! Jag har fått tag på två koppar med fat modell BA (men med guldkant) och fyra rosa fat i skiftande skick! Nu söker vi efter fler koppar, turkosa och gula fat.....*spanar*...!
                          I en perfekt värld så skulle jag vilja ha två av varje
                          På sidan två i den är tråden kan man se orginalaffischen från Gefle på modell BA.
                          Bifogade filer
                          Last edited by DeBeer; 2010-05-29, 12:28. Anledning: Mer info.

                          Comment


                          • #43
                            Tvillingar........ Modell IK 1952-59 A. Percy

                            Nya skönheter i tvåpack..... Ca. 12cm höga, samma gods men glasyren har blivit olika tjock så ränderna har nästan försvunnit på den ena!
                            Bifogade filer
                            Last edited by DeBeer; 2010-06-04, 07:47. Anledning: Mer info.

                            Comment


                            • #44
                              Musselskal......???

                              Har någon sett de här förr och vad är de tänkta att användas till?
                              Det är tre st. av samma modell i tre vinklar....
                              Storlek: Ca. 15cm på längden
                              Glasyr: Negro
                              Stämplar: Bara den i silver och ingen djupstämpel
                              Bifogade filer
                              Last edited by DeBeer; 2010-06-05, 09:10. Anledning: Mer info.

                              Comment


                              • #45
                                En olycka kommer sällan ensam.......

                                Två äggkoppar i Manganiaglasyr ramlade ner i handfatet...... och nu är de i porslinshimmelen......*suck*....!!! Använde dem tillsammans med tre sockerskålar av modell AU, för att förvara smycken på en hylla i badrummet.

                                Är det någon som har några över?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X