Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egersunds Fayancefabriks Co.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Egersund - Asiatic Pheasents variant

    Var på ett loppis hos Lion i Stockholm idag. Tyckte i hastigheten att det var ett rakstämpel från Rörstrand, men då jag kom hem och fick undersökt närmare så stämde det inte riktigt
    Vilken överraskning

    Det är Egersund 1883-1920 som stämpeln visar, men jag tror tillverkningen av denna ligger på 1900-talet. Båda dekor och undersida tycker jag tyder på detta.

    Har Googlat lite men inte hittat någon site med information om dekorer från Egersund.
    Har tidigare tallrikar från Gustafsberg med Lila Fasan och Asiatic Pheasents,
    men jämför man detaljer så är det en hel del som skiljer sig åt.

    Vore trevligt om någon annan kan komplettera med mera information.

    Hälsningar
    Odd
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Hallå Odd,
      Idag lördag har proffsen ledigt. Men titta på den här länken i väntans tider.
      So long...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...6zbY3ssEgR2WNQ

      Comment


      • #33
        Hej Odd!

        Jag har sammanställt och översatt lite information (med en del egna tillägg) om Feyer-Egersunds fajansfabrik från bloggen "Egersund Fayance, En side for alle samlere av Egersund fajanse..." där kan du även se en del av fabrikens egna dekorer.

        Likt fabrikerna här i Sverige köptes dekorerna vid Egersund Fayance in från utlandet i början.

        Egersunds Fayancefabrik startade som Feyer-pottemakeri från ca. 1847 till ca. 1867.
        De första föremålen som var nyttoföremål för bruk i hemmet, tex puddingformar, krukor, kannor, terriner etc. är inte helt olika dem som tillverkades vid Tillinge, Boda och Oskarshamn runt samma tidsperiod, inspirerat från engelskt gods.

        På 1860-talet blev driften vid Feyer Pottemakeri omlagd till produktion av vit fajans.
        Dekoren kopierades från graverade plattor med hjälp av rispapper. Den första dekoren som som togs i bruk vid fabriken, var det välkända "Willow-pattern" som köptes in från England. Vid Feyer blev detta mönster omdöpt till "China". Flera andra dekorer köptes också in.

        Övergången till fayancefabrik skulle ta upp konkurrensen med importen av fajans från andra länder t.ex. Sverige. Det hade vid denna tidpunkt inte existerat någon annan produktion av fajans i Norge.

        I början importerade fabriken färdig flintmassa från England, men detta varade bara en kort tid. Fabriken gick snart över till att producera blandningen i Egersund, baserad på engelsk blålera och kaolin, dansk flint och norsk kvarts. Fabriken växte snabbt.

        Vid fabriken fanns det också egna gravörer. Carl Lundgren var en av de första gravörena vid fabriken, han graverade fabrikens förste egne dekor "Eidsvold". Runt sekelskiftet 1900 var flera av Egersunds egna dekorer influerade av nationalromantiken med norska landskaps- och stadsbilder, samt avbildade kända personer

        En side for alle samlere av Egersund fajanse...
        Last edited by simco; 2012-02-25, 20:23.

        Comment


        • #34
          Tack Kim för en bra länk, och Tack simco för din information.

          Tidigare visste jag inte att detta mönster också tillverkades i Norge, men nu vet jag bättre.

          Ha en trevlig helg.

          Hälsningar
          Odd

          Comment


          • #35
            Det är ett bra inlägg av simco, och Egersund överraskar från gång till annan - men det kanske beror på att svenskar alltid tyckt att Rörstrands och Gustavbergs fabriker varit bättre?
            Fördomar således.

            Detaljerade svar kan Du alltid få av Dalane Folkemuseum. Jag har tidigare fått fin respons därifrån:
            Last edited by Gideon; 2012-02-25, 22:08.

            Comment


            • #36
              Tack så mycket Gideon!

              Comment


              • #37
                Hello,
                Besöket på länken Simco tipsade om förstärker bara intrycket att det mesta som producerades i Norden under den här tiden var anpassade kopior från grannlandet England. Inget fel i det. Tack för inblick i Egersund ... and so long...

                Comment


                • #38
                  Ja visst finns det slående likheter med engelsk fajans Kim!

                  Jag hajade till flera gånger när jag tittade igenom bloggarkivet. Flera av sakerna liknar dina jugs, mugs, tumblers och liknande

                  Comment


                  • #39
                    Hallå Simco,
                    Ja, även fasanen stammar från England, med ostindisk inspiration från 1700-talet och landade väl i Rörstrand på 1880-talet. Roligt att se hur den fortplantar sig över gränserna.
                    So long....

                    Comment


                    • #40
                      Gammal kopp med patina.

                      Kunde inte motstå den här patinerade koppen när jag var på ute på en loppisrunda i förra veckan. Verkar ha lite ålder. Motivet känns engelskt, tycker jag. Omärkt. Någon som känner igen den?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Kanske helt fel ute, men får associationer till Egersund. Bättre svar kommer nog.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                          Kanske helt fel ute, men får associationer till Egersund. Bättre svar kommer nog.
                          Tack för ditt svar! Sökte på Egersund och stötte på samma dekor. Ursäkta den dåliga bilden. "KOPPESTELL for barn fra 1880-90 årene".

                          Bifogade filer
                          Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-16, 17:33.

                          Comment


                          • #43
                            Tänk att jag prickade rätt :-) Den svarta här svara dekoren och det lite grova flintgodset tyckte jag liknade Egersund, har en dockservis, om än inte med samma dekor som jag visat i en tråd här tidigare, som ändå gav lite samma känsla, och jag har sett andra liknande därifrån.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_0494.JPG
Views:	2
Size:	71,8 KB
ID:	542479

                            Comment


                            • #44
                              Rex Fayance - Egersund

                              Sju trådar sammanfogade.

                              Pepita skriver i inlägg 25 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post118101 att Rex Fayance var verksam 1926-1940, och det är faktiskt svårt att finna belägg för det och mer om produktionen i sig på nätet.
                              Den litteratur jag har hemma säger inte heller något om Rex, men likafullt har den funnits. Tillverkningen bestod av hushålls- och prydnadsgods i fajans.
                              Jag skrev för 8-9 år sedan, några rader på Antikprat i en Kählertråd, om likheten i dekorer mellan dem, och visade då på väldigt fina norska exemplar i länkar. Dessa finns dessvärre inte kvar.

                              Men här har vi en i allafall, i den klass jag räknar som mycket influerad av HAK i Danmark.

                              Click image for larger version

Name:	Rex Fayance, Egersund, Norge 5.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	547334

                              Click image for larger version

Name:	Rex Fayance, Egersund, Norge 6.jpg
Views:	1
Size:	33,6 KB
ID:	547335

                              Click image for larger version

Name:	Rex Fayance, Egersund, Norge 7.jpg
Views:	1
Size:	35,7 KB
ID:	547336

                              Click image for larger version

Name:	Rex Fayance, Egersund, Norge 8.jpg
Views:	1
Size:	18,2 KB
ID:	547337

                              Click image for larger version

Name:	Rex Fayance, Egersund, Norge 9.jpg
Views:	1
Size:	15,5 KB
ID:	547338

                              Comment


                              • #45
                                Hei

                                En gammel side å ta tak i

                                Egersund fajance er populært i Norge for tiden.

                                I et tidligere innlegg her var det spørsmål om et nummer ved siden av stempelet.

                                Legger ved bilder av et krus som er håndkolorert med stempel ca 1920- 1954, her står det 5 ved stempelet. Det er størrelsen på kruset.

                                Mvh

                                KarveClick image for larger version

Name:	DSC07931.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	557294Click image for larger version

Name:	DSC07935.jpg
Views:	1
Size:	97,4 KB
ID:	557295Click image for larger version

Name:	DSC07937.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	557296Click image for larger version

Name:	DSC07940.jpg
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	557297

                                Comment

                                Working...
                                X