Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egersunds Fayancefabriks Co.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Egersunds Fayancefabriks Co.

    Kom över en mugg från Egersund som är i nyskick. Kollade stämpeln och såg att stämpeln kom runt 1880talet men den stämmer inte helt. På varsin sida om stämpeln står det 5 vilket jag tyder som 1855 vilket verkar tidigt då fabriken startade 1847 (ur minnet så det kan vara fel).

    Är det en vanlig produkt från Egersund och vet någon hur stämpeln ska tydas?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Såg att en liknande ligger ute på tradera nu. Rätt så attraktiva vad det verkar.

    Comment


    • #3
      Utan att veta så tycker jag att dessa "naivistiskt" tecknade figurer ska vara betydligt senare än 1855. På den tiden tecknades figurerna xylografiskt realistiska... Dessa är snarare så gamla som Jenny Nyströms tomtar (luvorna oräknade!), Ottilia Adelborgs Pelle Snusk eller Elsa Beskows sagor, som alla har en ytlighet i dekoren. Och då hamnar vi i 1888-90-talet...

      Comment


      • #4
        Egesund gjorde det enkelt för sig genom
        att använda samma dekor för brudföljen
        från diverse orter i Norge.
        Denna mugg har Karlsson jobbat med.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hittade muggen och ser att även den har 5 5 på varsin sida om stämpeln. Tippade också 1880 ca men det är roligare att veta än att tro tillhör den där typen som inte tror på något förrän det är bevisat. (spöken,ufon och konstiga stämplar).Det som skiljer är att min är färglagd och har bruden har guld i sin krona.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            När det gäller tiden är jag benägen att hålla med Peter. Liksom ni andra har jag förlagt lappar, en vän gav mig allsköns norska stämplar egenhändigt tecknade och jag vill minnas att denna hörde till senare delen av 1800-talet.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Vad fräckt! Med lite annan färg på penseln: Vips var vi i en annan del av Norge! Så kan det gå när det traditionella har stelnat i en typ...
              Jag menade naturligvis inte att tidsangivelsen ska vara på året när utan svepande beskriva decennier. Därför skulle jag ha skrivit 1880-90-talet.

              Comment


              • #8
                Stempelet ser ut til å være det fra 1920-1952 (det stempelet er svært likt et brukt 1890-1920. Det kan være vanskelig å se hva som er hva på et slikt utsnittsbilde, for den tydeligste forskjellen er at det tidligste stempelet er betydelig større enn det senere. Det eldre er ca 5 cm i diameter, men her står det også NORSK og det peker mot den senere dateringen. Disse krusene ble produsert over en lang periode, og det har ikke den store betydningen om det er relativt nytt, det har likevel samlerinteresse. Forelegget til trykket skal være et fotografi fra en folkhøgeskole hvor elevene hadde kledd seg ut som et brudefølge. (Geiranger er for øvrig på Sunnmøre (Søndmør), så man kan se det som en presisering, men de har brukt andre tekster også, ganske geografisk fritt.)
                5-tallene i stempelet er en størrelseangivelse for modellen.

                Comment


                • #9
                  Egersund, gamla eller nya?

                  Kom över två lite roliga tallrikar på loppis i dag och jag undrar om någom vet ngt om dom? Stämpeln är rakstämplad och inpressad med egersund. Är dessa stämplar på nyare eller äldre ting när det gäller egersund? Dessa tallrikar är väl menade som väggtallrikar då dekoren känns som den sitter utanför glasyren. Eller?
                  Bifogade filer
                  **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                  Comment


                  • #10
                    De ser ut att vara från 1870-1880-talet skulle jag tippa. Både på dekoren och stämpeln, men också spåren av drejmallen på baksidan. Men inte är det väggtallrikar. Det här är delar ur en matservis. De såg ut så då... Väggtallrikar som är tillverkade som det är ett relativt sent påfund. De första är jultallrikarna från Royal Copenhagen, men den började det komma andra varianter också. Annars är det ju mycket vanligt att man hänger upp det man tycker är fint av fruktassietter eller matservisdelar.

                    Comment


                    • #11
                      Peter, du är helt oumbärlig här på PES! Ville bara tacka dig för det! Ang tallrikarna så är jag lite i valet och kvalet om jag ska sätta ut dom på tradera eller spara dom...Dom är ju iofs roliga men om jag börjar samla nu, tror du jag hittat alla delar lagom till min 70-års dag? (är 27)
                      **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                      Comment


                      • #12
                        Man får verkligen lov att gratulera! Visst vet jag att oljan gör dem rika och oövervinnerliga. Men det här kändes ändå lite överraskande!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Man får verkligen lov att gratulera! Visst vet jag att oljan gör dem rika och oövervinnerliga. Men det här kändes ändå lite överraskande!
                          http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=61297458
                          Ja, och den andra http://www.tradera.com/1800_TALS_TAL...ktion-60748739. Nästan 1000 pix för 2 tallrikar, det är inte dåligt.
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • #14
                            Dessa muggar tillverkades mellan 1890-1965. http://www.museumsnett.no/dalmus/ klicka på Egersunds Fayancemuseum, sidan 2.
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                            Comment


                            • #15
                              Gammal mugg

                              Den här gamla muggen är ju rätt illa åtgången men ändå lite intressant, tycker jag. Texten verkar delvis ha fallit bort och bilden visar ett brudfölje från Söndmör??? ser det ut som. Kan någon säga hur gammal muggen kan vara och var orten möjligen är belägen. Vore också trevligt att få en gissning på ev. tillverkare. Har sett liknande från Göteborg. Ingen märkning i botten!
                              Söffe
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X