Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Barok stage 1900

    Dette par stager er anno 1900, og altså barok form. Stagerne kan bruges med to tykkelser lys. Fremstillet af messingblik forstærket med en bund af støbejern samlet med en moderne møtrik.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Skade på barokstager

      Denne skade er typisk - hvis stagen faldt på det hårde stengulv. Knæk kanten blev skadet.
      Disse billeder har været en tur via word dokument - så jeg er spændt på kvaliteten. Vi ser.
      Stagen til højre har fået en ny fod. Ved den lejlighed valgte "fjolset" at skære nyt gevind i den gamle håndfilede skruegang. Hvor tåbelig kan man være. Heldigvis så kan man stadig se start og slut på det håndfilede. Jeg har senere fået en "ny gammel fod" anno 17?? til stagen - så idag er den igen en ægte næstvedstage med stempel. Jeg har overvejet at give den en klat loddetin - så man stadig kan se den håndskårne gevind, men skjuler det ny skårne - slyngel hvad ?
      Bifogade filer
      Last edited by hose; 2006-08-18, 21:26.

      Comment


      • #18
        En rigtig gammel udgave af Næstvedstagen. Denne har en 8-kantet fod med 8 lige store sider. En sådan fod kan ikke afdrejes under bunden så den skrabes.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Stage tidlig 1700 model. Stammen som model er fra ca 1720. Foden er ikke originalt tilhørende, men er model anno 1680/90.
          Stamme og fod har forskelig diameter hvor de er skruet sammen. Alene det afslører, men formen på fod er heller ikke rigtig - den skulle være rund.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ny barok stage tilføjet samlingen. Denne er fra 1720 til 1750. Sandsynligvis i den sidste del af intervallet. Stemplet Næstved stage med omvendt baluster.
            Kraven på lysepiben kommer til mod slutningen af 1700 så jeg antager at denne er fremstillet op mod rokokoens start.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Skall väl passa på och lägga in mitt senaste inköp som Hose var med och hjälpte mig med (tack för hjälpen förresten)
              Jag tycker det känns osäkert att köpa bara på bilder - det finns ju som jag nämnt för dig allmogeljusstakar i mässingsplåt och ljuspipan fäst med en nit som är av barocktyp. Jag tror att dessa har tillverkats in på 1800-talet. Ljusplåtarna har ju bevisligen det (här kom jag på att jag kanske skulle passa på att slänga in mina stilkopior från början av 1900-talet - tillverkade av O. H. Lagerstedt i Eskilstuna - dessa är ju väldigt vanliga här i Sverige, jag vet inte hur vanliga de är i Dannmark)
              Jag har bara snabbputsat staken än - även om jag inte tycker stakarna nödvändigtvis måste pustas så i det här fallet var den ingrodd med fett och damm så rengöras behövdes den.

              Du tänkte att den här barockstaken kunde vara 1760- 70-tal, jag tyckte ju själv att den såg ganska sen ut. Nu när jag har den hemma tycker jag den ser gedigen ut, och tycker den väl kan vara från tiden (fast saker har ju en tendens att bli bättre när man själv är ägare till dem så jag skulle gärna vilja höra dina synpunkter)
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Tillykke med købet. Jeg har ikke ændret min vurdering. En af de ting som vi ikke kunne se var det lille hul i balustren. Der er et tilsvarende på den modsatte side. Det var her formen var sat sammen. Og de to huller skal der være. Stammen er hul ned til hullerne og massiv derefter. Den delvis massive stame er grunden til at disse stager aldrig er lavet om til el. Stager med hul stamme hele vejen skulle bare have boret et hul i foden til ledningen. Det slap barokstagerne for
                Et andet kendetegn som vi heller ikke talte om, men som jeg bemærkede er det lille hul under bunden af stammen. Det stammer fra dengang gevindet blev skåret.

                Og så kan du godt finde pudsekluden frem. Du er kun halvvejs. Den skal have samme farve som "guld"
                Det gode er, når den får den (guld) farve så holder den og det er kun her første gang du skal slide. Men den skal skinne.

                Comment


                • #23
                  Barokstagen kan iøvrigt godt være tidligere.

                  Stagerne af messingblik er ikke almindelige i Danmark. De findes, men messingplade er mere almindelig.
                  Barokke ja, men de havde også en renaissance i starten af 1900. Jeg har budt på nogen af typen, men budet er vist aldrig endt hos mig.

                  Comment


                  • #24
                    I brist på fler barockstakar kanske jag kan ta en gustaviansk stake (du hose kanske har så många att du skulle kunna skapa en egen tråd )
                    Ljusmanchetten är ju ursprungligen inte tillhörande, den är ditlödd senare - fast jag undrar om den ändå inte kan vara ungefär jämnårig med ljusstaken?
                    Passade på att ta en bild på hålet i skruven du talade om - det finns på den här också.
                    Jag har antagit att den är tillverkad någon gång i början av 1800-talet - vad tror du Hose?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Det som kendetegner stagen (som jeg kender) er den urneformede lyspibe. Den hører sen empiren eller nyklassisismen til - vi er i begyndelsen af 1800 tallet. 1815 til 1830 (?) skal vi ikke regne med det. Du har faktisk placeret den i en forkert tråd. Måske du har flere at tilføje i denne?

                      Jeg har fået lidt mere empire siden. Så jeg tror at jeg tilføjer dem.

                      Måske vi også skal have en ny tråd med kammer/kontorstager jeg har også et par stykker af dem. Endelig så trænger rokoko tråden til en opfriskning, men jeg har ikke mere rokoko. Har du?

                      Comment


                      • #26
                        Jag har sett urnformiga ljuspipor på ljusstakar från sent 80- och 1790-tal, så formen finns även på 1700-talet. Den sengustavianska stilen är ju också klassisism. Fast de ljusstakar jag sett från den tiden har varit ganska påkostade stakar i silver, en och annan fajans eller porslinsstake. Jag tror nog att min hör 1800-talet till, och sengustavianska modeller både bland möbler och ljusstakar behöll ju sin popularitet jämsides med de rena empirföremålen åtminstone till 1830 - så jag tror nog din datering kan vara rimlig.

                        Nu när jag blev påminnd kom jag på att jag faktiskt hade sett tråden - men den hade försvunnit ur mitt minne - det vore bra om man på något sätt kunde ha genvägar till vissa trådar.
                        Ingen rokoko - har för övrigt inte så mycket fler mässingsljusstakar - Fast jag har ju Nyköpingsstaken, den passar kanske på din Empirtråd även om den är senemir/Biedermeier.

                        Comment


                        • #27
                          Ja empire er jo epoken. Biedermeier har jeg kun i engelske stager. Men måske vi skal ofre de engelske en tråd. De kan samles op med skovle. De er importeret i stor stil til Danmark dengang da messing var populær.

                          Comment


                          • #28
                            Även om min karriär som samlare startade med mässing så nöjer jag mig med att läsa alla inlägg med stort intresse. Tack grabbar och tjejer för att mässingen får komma upp till ytan. Hade en ganska stor samling av diverse föremål av mässing men tröttnade för cirka tjugo år sedan och sålde av det mesta. Några saker finns kvar men det är inte stakar så dessa får tas i en annan tråd.

                            Comment


                            • #29
                              Tak for en meget god og nem henvendelse!

                              Comment


                              • #30
                                I gamle dage sparede man på metallt. Derfor er stagerne hule. Man kan producere på flere måder. 1700 til 1720 er denne fra. Stammen er lavet ved at støbe i 2 halvdele. De er efterfølgende loddet sammen.
                                For tykke lys kan ødelægge. Eller som her.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X