Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Här kommer ett bidrag till barockljusstakekavalkaden.Ingen av dem är exakt likadan.De två små har jag inte sett på någon bild i tråden tidigare.De ser nästan avkortade ut men jag tror inte att så är fallet då det ibland dyker upp liknande småttingar på Tradera.
    Click image for larger version

Name:	009.JPG
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	546902
    Click image for larger version

Name:	012.JPG
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	546903
    Click image for larger version

Name:	011.JPG
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	546904
    Last edited by Fnusfröken; 2013-04-02, 12:51.

    Comment


    • Ja der er mange varianter. Med bedre dokumentation kan de sikkert findes i bøger.
      De 2 i midten i bagerste række - jeg vil tro at de er yngre end de andre.

      De 2 små. Mon ikke det er rejsestager som ikke må fylde eller veje ret meget. Jeg vil sige at de er mere empire end barok. Men det er kun en mavefornemmelse.
      Sjov samling - og du har ret man kan finde dem overalt, bare man har øjnene åbne.

      Comment


      • Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        Ja der er mange varianter. Med bedre dokumentation kan de sikkert findes i bøger.
        De 2 i midten i bagerste række - jeg vil tro at de er yngre end de andre.

        De 2 små. Mon ikke det er rejsestager som ikke må fylde eller veje ret meget. Jeg vil sige at de er mere empire end barok. Men det er kun en mavefornemmelse.
        Sjov samling - og du har ret man kan finde dem overalt, bare man har øjnene åbne.
        Ja det har blivit en liten samling genom åren
        Det roliga är att de har kostat allt från 50:- till 800:- och har dykt upp lite varstans på auktioner o loppisar.
        Kom på att jag ju hade en till rackare som inte får stå med de andra för att den är försilvrad,argent hachée??
        Är försilvringen senare pålagd tro eftersom den verkar täcka "fastlödningen" undertill??
        Den är nog min favorit
        Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	546920
        Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	65,4 KB
ID:	546921

        Comment


        • den er helt sikkert barok - og den er ligeså sikkert forsølvet lang tid efter den er støbt.

          Comment


          • Ljusstaken är med mycket stor sannolikhet elektrolytiskt försilvrad närmare sekelskelskiftet eller senare. Att den skulle vara argent haché är i praktiken nästan omöjligt. I Sverige tycks det råda en underlig uppfattning om att om mässingen lyser igenom så är det genast AH! Så är inte fallet, utan det är i det allra flesta fall en vanlig elektrolytisk försilvring som skett efter senare hälften av 1800-talet eller ännu senare. Att i dagens läge hitta föremål försilvrade med AH-metoden kräver stor kännedom om denna metod och att överhuvudtaget hitta sådana är mycket svårt.

            Comment


            • Jeg har fundet 2 fødder. I kender typen tunge barokstager. Typen laves fra først i 1600 årene og de laves i 1900 årene. Alle de stager vi ser er 1920 - 1950 erne. Alle er nye, jeg har gerne villet have et par gamle. Så finder jeg et par gamle i en genbrugsbutik. Men ak det er kun foden, stammen mangler. Formentlig har tidligere ejer brugt fødder til blok- eller kuglelys. Har lagt stammerne "hvor man kunne finde dem igen" og så er de blevet skilt. Fødderne er gået til genbrug og stammer er formentlig smid ud "måske man ikke vidste hvad det var"

              Jeg har efterfølgende købt 2 styk fra 1920-1930erne. Kan jeg bruge stammer på de gamle fødder? Så jeg kan lave et par brugbare stager.

              I første indlæg i denne tråd om barokstager viser jeg en sammenbragt stage. Jeg gentager billeder.
              Bifogade filer
              Last edited by hose; 2013-05-26, 10:42.

              Comment


              • Kan man gøre noget?
                Nu mangler jeg bare 1 stamme. Jeg synes at resultatet er OK.
                Bifogade filer

                Comment


                • Hei

                  lurer på disse ?
                  Noen som kan fortelle noe
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Så fik jeg min klokkestage. 16?? eller 17?? formentlig slut 1600 årene små 400 år gammel.
                    Klokkestagen har en svag fod. meget tynd og ofte får de en skade så dele af foden falder af. Samme er sket her, men de har repareret stagen. Og samtidig har de loddet den.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X