Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Barockljusstakar

    I slutningen af 1600 årene sker der det at lysestagen bliver mindre. Klokkestage og slotsstagen har været dominerende typer. Jeg har igen af de to pågældende stagetyper, men jeg har stammen til hvad jeg tror er en klokkestage.
    Bifogade filer

  • #2
    Stammen er fra en gammel stage som på et tidspunkt er knækket og derefter repareret ved at sætte en fod i marmor samt toppen fra en messinglampe sammen med stammen.
    Det ses tydeligt, at stammen er knækket hvorefter den er forsynet med en jern pind som holder det frygtelige misfoster sammen. Kendetegnet for stammen til klokkestagen ses imidlertid. Den meget kraftige "omvendte baluster" og hvad som ikke ses, er at lyset skal være uanmindelig tykt.
    Omkredsen på balustren er 13cm - det skal ses i forhold til baluster omkreds på Næstvedstagen med omvendt baluster på 9 cm og på Haderslevstagen 7 cm samt på Næstvedstagen med retvendt baluster på 10 cm.

    Højden på stammen er 11,5cm mod 11, 10 henholdsvis 13 cm på de tre øvrige.

    Denne barokform har altså en stamme som højdemæssigt ikke adskilder sig fra de senere, men som er væsentlig tykkere.

    Disse barokstager er fremstillet ved støbning i en form. En form til bund og en til stammen.
    Kendetegnende for støbeprocessen er at stammen er hul ned igennem stammen. Den er hul indtil der er to små huller på hver sin side af balusteren. Disse huller optræder altid og man kan se hvordan randen af hullerne er slidt af lang tids pudsning.
    Stamen må ikke have antydning af støbekant. Den er altid fjernet og hvis du ser rester af en lodret støbekant. Ja så er stagen ny.
    Bunden - ja klokkestagen afløses af den 8 kantede bund. Alle 8 sider har samme længde. Efter den retvægede 8-kantede bund optræder en bund med 4 lange og 4 kortere sider. Derefter optræder den runde bund. Jeg mener at de tre former (bund) afløser hinanden i perioden 1680 - 1720 hvor den runde optræder. Dog således at der er et vist overlap, men der er uenighed herom.

    Kendetegnende for bunden - vi ser på undersiden. Er at den er glat. Støberester under bund betyder altid kopivare! og nyfremstillet.
    Den 8 kantede bund er skrabet under bunden og den runde er afdrejet.

    For lysmanchetten gælder at i starten af 1700 er der ingen øvre kant til at opfange stearin (eller rettere tælle) denne kommer først til omkring midten af 1700 årene.

    Sidste markante kendetegn er skruegang.

    Alle disse ting kan selvfølgelig optræde også på nye stager, men vi skal huske på, at forfalskning også skal være lønsomt.

    Et forhold er dog at mange stage er fremstillet uændret gennem måske 200 år.
    Og man skiftede ikke lige type. De eksisterende forme blev brugt længe. Måske lavede man en ny bund og fortsatte med at anvende formen til stammen.

    Så er det vist tid til at se eksempler.
    Inden dog lige den kommentar, det er min samling jeg beskriver. Den er ikke specielt omfattende, og mine kommentarer er måske ikke så generelle som jeg udtrykker, men gældende for de eksemplarer jeg har. Derfor gerne kommentarer og mere viden.

    Comment


    • #3
      Barokstagen med retvendt baluster

      Barokstage med retvendt baluster. Rund fod.
      Stagetypen kaldes Næstvedstage omend den også er fremstillet i Tyskland. Typen opstår sidst i 1600årene 1680/90 og er i danmark fremstillet frem til 1815/20. Altså i en ganske lang periode.
      Bemærk ingen lysmanchet. Der er to huller i balusteren og stagen er hul hertil. Denne type stage får ofte en skade på fodens rand som er det svage punkt. Eller stagen knækker i skruegang.
      Skruegang er iøvrigt håndfilet og et sikkert tegn som adskilder ny fra gammel.
      Højde 17 cm omkreds baluster 10 cm.

      Bemærk iøvrigt det lille hul i enden af bunden på den stage som ligger ned.
      Bifogade filer
      Last edited by hose; 2006-08-15, 20:29.

      Comment


      • #4
        Haderslev stagen

        Nok den mest typiske barok-stage med den fligede lille roset mellem fod og stamme. Skruegang på denne stagetype er meget lang eftersom der skal være plads til rosetten.
        På dette eksemplar er stagen knækket og stammen er derfor loddet fast. Ved samme lejlighed er stammen afkortet med omkring ½ cm.
        Det er en lille fin og tynd stage balustrens omkreds er 7 cm og stagen er 15 cm høj - men altså oprindelig 15,5
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Næstvedstage (type) med rund kugle

          3 stager af samme type.
          En stage er 1700tals stage de to er fra omkring 1900. Der er altså 150++ år imellem dem, men de ligner.
          De to skruegange er fra stagerne anno 1900.
          Den gamle stage er stagen til højre. De to andre er bare en ny pudset og en ny ikke pudset.
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2006-08-15, 20:37.

          Comment


          • #6
            Barok stage med kugle

            Typisk barokstage med den store kugle somt 8-kantet fod.
            Bemærk hul i kuglen.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Barok stage med rokoko præg

              Denne stagetype findes i to varianter. Denne er med ligeknækket oval fod. Balusteren er 8-kantet. Den ene stage er knækket i skruegang så den er repareret med en jernmøtrik.
              Bemærk denne er med krave til opsamling af løbende stearin. Vi er i slutningen af 1700årene.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Barokstage med omvendt baluster

                Stagen til højre opstår som type omkring 1720 - den fremstilles i omkring 100 år. Bemærk den runde fod. Stagen er forløberen for rokoko udgaven med oval ligeknækket fod. Bemærk den har ingen lysmanchet. Den er ikke opfundet endnu.
                Stagen til venstre har samme stamme, men er forsynet med en uoriginal fod. Foden er af typen 4-lange og 4-korte sider. Bemærk, at center af stammen er noget højere end center på den fuldt originale stage.
                Stagen med rund fod er min første barok lysestage og jeg synes at den type er smukkest. Jeg kan følge denne stage 3 generationer tilbage i min familie. Vi har sikkert haft den længere, men familie analer rækker.. Idag har jeg foræret den til min kære datter. Jeg var kommet til at forære hende en ny kandelaber - og hun troede at den var gammel Da hun opdagede sandheden måtte jeg kompencere - så hun fik den og jeg købte en makker så hun fik et par. Der er mange af de her barok stager i Danmark.
                Den sammenbragte stage - er lavet ja. Stamme tidlig 1700 jeg tror faktisk at foden er ældre end stammen. Stamme og fod har så fundet hinanden - ja jeg siger for 150 år siden, men har ikke noget at have det i - det lyder bare bedre end 1960erne. Og eftersom begge dele er omkring 200 år - så hvorfor ikke.
                Bifogade filer
                Last edited by hose; 2006-08-15, 21:52.

                Comment


                • #9
                  Barokstage med

                  Ja hvad hedder den spidse - hvor balustren sad på de andre.
                  Stagen er igen en 1700tals stage af den tidlige type. Foden er 8-kantet med 8 lige lange kanter. Og fod og stamme er ikke sammenhørende. Begge er dog gamle som de skal være og har fundet hinanden i en fjern fortid.

                  Stammen er så lav, at der ikke er støbehuller til gengæld er der huller så lysestumpen kan skrabes ud.
                  Fod er pænt skrapet under bunden. Bemærk hvordan fodens profilering er slidt gennem mange år. I gamledage var pudsemiddel det rene slibemiddel.

                  Det vi kan lære af denne stage er - se overgang mellem stamme og fod. Bund på stamme skal have samme diameter som top på fod.
                  I dette tilfælde er stammen alt alt for tynd. Enten er den nederste del af stammen knækket af eller også er de ikke originalt sammenhørende. I det her tilfælde er de sammenbragt.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Renaissance

                    Ja denne stage er mere renaissance end barok. Vi er tidlig i 1700 og stagen er min stage nr 2. Også arvestykke i familien.
                    Foden er kraftig skadet. Oprindelig har den haft en kreds som de øvrige. Denne er knækket af for mange år siden. Jeg ´husker den som den ser ud nu fra barndom og det er sket meget tidligt eftersom den er slidt rund der hvor den er knækket. Så den er pudset i over 100 år for at skabe det slid.
                    Fod og stamme er oprindelig sammenhørende, men den er loddet under bund så den kan ikke adskildes. Den kan imidlertid følges i slægten i over 100 år. Og dengang gad man ikke snyde
                    Jeg synes den er umådelig smuk og harmonisk. Også et sikkert kendetegn - harmonisk.
                    Idag danner den par med foregående sammensatte stage - de er af samme størrelse.
                    Men bemærk når man ser dem sammen. Den ene er umådelig harmonisk - den anden virker forkert (hvad den også er).
                    Bifogade filer
                    Last edited by hose; 2006-08-15, 21:29.

                    Comment


                    • #11
                      Fantastiskt välskrivna och informativa inlägg Hose! Väldigt trevligt att läsa och lätt att förstå, är du lärare månntro? Mycket roligt att se så illustrativa bilder, det är vanligen det man saknar i litteraturen och som en oinsatt i ämnet som jag uppskattar högeligen!

                      Comment


                      • #12
                        Flere

                        Jeg har en 3-4-5-6 barokstager til forskellige typer. En af dem original med 8-ligesidet kantet fod så den er meget gammel.
                        Så en anden type stamme med rigler den har uoriginal fod. Også god at blive klog af.
                        Og så har jeg lidt diverse. Men billeder hvor har vi dem ?? ak ja. Så det bliver en anden dag hvis vi skal til at fotografere.

                        Rokoko er lidt tynd - det er ikke mig.
                        Empire ja der har jeg et antal lignende barokken. En enkelt af tombak - som jeg ikke har set flere af.
                        Så er der senere, men det interesserer vel ingen. Jeg mener sådanne stager skal være mindst 150 år gammle - alternativt så kan vi jo fylde skabe og skuffer og det gider vi ikke.
                        De engelske springer vi også over - de har ingen interesse her vel?
                        Jeg har lidt spændende kammerstager - hvis de kan være ophidsende. samt et par stykker hvor stammen er støbt i to halvdele. de steder hvor jeg jager - der forekommer den lodret samlede stage næsten ikke. Andre steder der er den den mest almindelige. Ja forstå det hvem som kan!
                        Last edited by hose; 2006-08-15, 22:05.

                        Comment


                        • #13
                          Nej lærer er vi ikke

                          En overgang var jeg ekstern lektor og har da skrevet (dele af) lærerbøger, men ikke meget. Og slet ikke i denne genre.

                          Men tak for de pæne ord.
                          Jeg har jo købt gennem tiden og også fejlkøbt. Problemet er at vi ikke kender nok til tingene. Vi mangler sammenligningsgrundlag.
                          Idag har jeg skruegange med forskellige vinkler, størrelser, afslutninger og udformninger. Når du sådan ser på 10 eller 25 forskellige skruegange - ja så går der pludselig en prås op for dig. Så lærer du at skeldne mellem det ene og andet. Problemet er jo at det har vi ikke. Og når vi har det - ja så holder vi det for os selv.

                          Comment


                          • #14
                            Ack, hur sant är väl inte det? En märker själv hur svårt det är även om man vill dela med sig av det lilla man skrapat upp i erfarenheter, det är svårt att förklara, det är svårt att veta vart man ska börja osv. Desto mera uppskattat är det när någon då trots allt försöker och allrahelst när försöken blir så pass bra som dina beskrivningar är, så ta åt dig ordentligt, för det är bra jobbat och jag ser fram emot att läsa vad det dig lyster att skriva i framtiden!

                            Ska försöka skriva något lite mer informativt om ädelstenar/smycken i höst också när jag har börjat plugga igen. Det är roligt med inspiration!

                            Comment


                            • #15
                              Barok alterstage 3-pas fod

                              48 cm høj omlavet til el.
                              Messingblik forstærket med bukninger.
                              Ornamentik i messing. Kraftig ornamenteret.
                              Købt som 1700/1800 - jeg er lidt i tvivl om hvor gammel. Eftersom jeg kun har denne ene.
                              Jeg tror at den mangler toppen et spir.
                              Jeg kunne jo hente billedet på den auktion jeg købte på. De er OK til at fotografere
                              Bifogade filer
                              Last edited by hose; 2006-08-15, 23:00.

                              Comment

                              Working...
                              X