Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arsenikvatten från Ronneby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Arsenikvatten från Ronneby

    Vad använde man Arsenikvatten till? Flaskan är ca 20 cm hög. Ålder på flaskan?
    Söffe
    Bifogade filer

  • #2
    tro det eller ej Men man drack det faktiskt. Har ingen flaska med etikett, men har sett att det stod hur mycket man fick dricka per dag. Alltså inte en hel flaska. Vad det var bra för vet jag inte. Ålder vet jag inte
    Hälsn DG

    Comment


    • #3
      Som jag förstått det skulle det vara bra mot olika sjukdommar tex magont och dosen låg på ca 15- 20 gram som skulle drickas före eller efter maten.
      Undrar hur stor skillnad det smakade mot vanligt vatten?
      En kul flaska i samlingen.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Hittaren Visa inlägg
        Som jag förstått det skulle det vara bra mot olika sjukdommar tex magont och dosen låg på ca 15- 20 gram som skulle drickas före eller efter maten.
        Undrar hur stor skillnad det smakade mot vanligt vatten?
        En kul flaska i samlingen.
        I en del gamla deckare pratar man ju om möjligheten att kontinuerligt förtära en viss mängd arsenik varje dag så att man sen kunde klara sig om någon försökte arsenikförgifta en. Undrar hur mycket arsenik per dos, Ronnebys dryck innehöll?
        Söffe

        Comment


        • #5
          Arsenik i små mängder kan vara uppiggande. Ett gammalt hästhandlartrick.
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • #6
            Medicin

            Hej. Forskade lite i ämnet och tydligen så var arsenikvatten astmamedicin och används fortfarande i stor utsträckning i Indien och vad jag förstod även Kina.
            M

            Comment


            • #7
              Gift i små mängder kan vara nyttigt. Jämför t.ex giftermål och alkohol!
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Gift i små mängder kan vara nyttigt. Jämför t.ex giftermål och alkohol!
                Giftermål i små mängder???
                Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                Min hemsida: www.antikflasker.dk

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                  Giftermål i små mängder???
                  Snabb skilsmässa.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har fått tag i en Ronnyby Arsenikvatten med etikett. Det är alltid roligare
                    Men man undrar hur folk vågade dricka det. Det står GIFT på flaskan
                    DG
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Allt är gift, påstås det, mängden är måhända det intressanta i sammanhanget. Dricker man en hink nyttigt vatten mår man säkert som man förtjänar.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Variant av Ronneby Arsenikvatten

                        Hittade en annan variant av RONNEBY ARSENIK VATTEN som jag inte sett lika många av.Click image for larger version

Name:	DSC01724.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	519380 Utan mönster på fram och baksidan, RONNEBY ARSENIK VATTEN på båda kanterna

                        Comment


                        • #13
                          Jag vågar påstå att den flaskan du visar bild på är oerhört ovanligare jämfört med de som har texten på "plattsidan". En gissning är att det är de första med text som gjordes av Ronneby av denna flasktypen.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av bosse t Visa inlägg
                            Hittade en annan variant av RONNEBY ARSENIK VATTEN som jag inte sett lika många av.[ATTACH]99331[/ATTACH] Utan mönster på fram och baksidan, RONNEBY ARSENIK VATTEN på båda kanterna
                            Giftigt bra på min ära.

                            Comment

                            Working...
                            X