Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Royal Copenhagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Royal Copenhagen

    Jag har en pjäs som jag undrar om någon på PES kan hjälpa mig med. Först undrar jag varför det bara finns tre vågor och inget mera om fabriken - hur vet man från vilket år den kommer? Jag gissar på 30talet men vet inte. Och sedan signaturen - d.a.x. siffrorna tror jag mig vet betyder bl.a. färg
    Bifogade filer

  • #2

    Comment


    • #3
      Hej och tack . jag har varit inne här men förstår fortfarande inte varför det inte finns mera information under min kruka - årtal ex.vis - Hur vet man när den tillverkades? Eller det kanske man inte alltid behöver veta? Och signaturen kan jag heller inte hitta nånstans,, Jag känner mig nog lite otillfredsställt med att inte veta förstår du..=( Marianne

      Comment


      • #4
        Hej igen Marianne, jo, jag forstar hur du kanner, ganska vanligt i keramikkretsar...."varfor kan ingen ge mig svaret"... enligt stampel fore 1900, ser riktig ut....jag har lite problem med krackeleringen pa din vas...den kanns lite for "valgjord" for min smak...??
        Last edited by Andres; 2009-09-07, 23:18.

        Comment


        • #5
          tack igen! Ja men då är jag inte helt väck =) Jag har också tolkat stämpeln som före 1900 men tror ändå att det är 30talet. Jag är inte ens ny på keramik =) - jag kan ingenting! Jag köpte den för den fina sjöhästens skull men så tog tillslut nyfiken överhand... och tänkte testa om experterna här på PES kanske hade en förklaring. Men att inte få djupare kunskap är också en kunskap=)

          Comment


          • #6
            Craquelée kallas det avsiktliga krackeleringsättet, och vad jag vet är det Nils Thorsson, som införde denna vid Kunglig Dansk.
            Får återkomma efter att ha läst på lite mer på annat håll...

            Comment


            • #7
              ursäkta, jag har varit borta ett tag, men är tacksam för svaren - och ett namn, Nils Thorsson, skall kolla lite om jag hittar något på denna man.

              Comment

              Working...
              X