Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Munskänk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Munskänk

    Frankrike! Made in France. Men vad står de andra stämplarna för? Tid? Stad? Ser ut som HOS och en femma möjligen ett litet b. Väldigt slitet då stämpeln satts precis där man håller skänken i nypan. Får inte till bättre bilder än såhär.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Du har hittat en "tastevin". Just denna har tillhört en medlem i Munskänkarna. Efter ett antal år som medlem får man hänga en dylik i ett band runt halsen. Eftersom åren går byts bandet ut och färgerna anger hur länge du varit medlem.
    Tror inte att den använts att prova med eller dricka ut.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
      Du har hittat en "tastevin". Just denna har tillhört en medlem i Munskänkarna. Efter ett antal år som medlem får man hänga en dylik i ett band runt halsen. Eftersom åren går byts bandet ut och färgerna anger hur länge du varit medlem.
      Tror inte att den använts att prova med eller dricka ut.
      Tror du det är silver? Vi tror det men kan inte utläsa stämplarna.

      Mönstret är ju lite lustigt, sambon tror att det beror på att dofter och smakämnen ska komma till sin rätt. Vad säger du om det?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Sommeliers Cup er det rigtige udtryk.

        Og man drikker ikke af den, man smager. Og de forskellige udstasninger er ganske rigtig til at ilte vinen med.

        Der er igen franske sølvstempler på den.
        Last edited by hose; 2009-09-06, 15:23.

        Comment


        • #5
          Tack för det Hose!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Sambon vidhåller att det är silver.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Og sølv kan det være - men det kræver stempler. Og made in France betyder at de stempler skal være franske.

              Comment


              • #8
                Jag måste rätta dig hose. "Sommeliers cup" må vara ett korrekt uttryck på engelska. Däremot är den ursprungliga, franska benämningen "tastevin". Den lilla koppen har sitt ursprung i Bourgogne och den användes som sagt för att kontrollera vinerna i källarens mörker. För att kunna kontrollera även utseendet och klarheten i vinet var koppen av silver som kunde återspegla det sparsamma ljuset. Mönstret och utbuktningarna är till för att skapa reflektioner, inte för att lufta vinet. Ibland ser man också gamla tasteviner med ett kopparmynt ingjutet. Detta var för att kopparen skulle reagera med svalvet i vinet som annars kunde dölja vinets doft.

                Silver bör det vara. Jag har en munskänkstastevin med silverstämplar. Ska se om jag kan hitta den och ta bilder.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Ja en bild ser vi gärna. Tack B..
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                    Jag måste rätta dig hose. "Sommeliers cup" må vara ett korrekt uttryck på engelska. Däremot är den ursprungliga, franska benämningen "tastevin". Den lilla koppen har sitt ursprung i Bourgogne och den användes som sagt för att kontrollera vinerna i källarens mörker. För att kunna kontrollera även utseendet och klarheten i vinet var koppen av silver som kunde återspegla det sparsamma ljuset. Mönstret och utbuktningarna är till för att skapa reflektioner, inte för att lufta vinet. Ibland ser man också gamla tasteviner med ett kopparmynt ingjutet. Detta var för att kopparen skulle reagera med svalvet i vinet som annars kunde dölja vinets doft.

                    Silver bör det vara. Jag har en munskänkstastevin med silverstämplar. Ska se om jag kan hitta den och ta bilder.
                    Det er muligt. Jeg har en selv - ingen stempler pletsølv er det. Plet sølv reflekterer som sølv.
                    Selvfølgelig eksisterer de i sølv, men derfor behøver ikke alle at være i sølv.
                    Om bulerne er til at se - jeg ved det ikke - jeg ressonerede at de var for at ilte vinen - derfor de har forskellig form. Men du kan meget vel have ret.

                    Last edited by hose; 2009-09-06, 23:02.

                    Comment


                    • #11
                      De flesta tastevins man ser är av nysilver/pletsølv men just den som Äjth och jag har tror jag är av silver.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Tastevins är/var mycket populära presentartiklar i div. metaller.

                        Har själv ett par i den konstiga metallegeringen som Christofle använder, en reklampresent i äkta försilvrad plåt märkt "Bourgogne Geisweiler" och en i silver - denna är dock stämplad BÅDE på cuppan med normala franska stämplar (Minerve + mästare) OCH på bygeln med normalstämplar och contremarque Bigorne m.m. - varför jag tror att en Munskänkrergalie nog i alla fall är av något försilvrat utförande.
                        Den jag såg, men inte köpte, var NS/Alpacca.

                        Comment


                        • #13
                          Har fundet denne udgave. Den har sølvstempler og en latinsk indskrift. sol lucet omnibus = solen skinner på os alle.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X