Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Patentkork

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Patentkork

    Hej,

    Underbara flaskor, buteljer o karaffer ni visar upp här på PES.

    Jag har ett par frågor om patentkorken.
    Jag vet att den började användas i slutet av artonhundratalet. Vet någon mer exakt när och var den började användas.
    Det finns nu i handeln glasflaskor med en modernare bygelkonstruktion. Vet någon när den sortens bygel började användas?

    Finns det litteratur som tar upp just patentflaskor?

    Mvh
    Vallejos

  • #2
    Jag har ju inga exakta uppgifter - se om någon annan vet.
    Har alla fall läst det tidigare, och det handlar om Tyskland och 1890-tal - vad jag vet tillverkas de inte i Sverige före 1900. Det som krånglar till det är att det togs flera snarlika patent, det fanns varianter av porslinkorkar med metallbygel även lite tidigare, även om de inte blev särskilt vanliga.

    Hoppas någon annan kan fylla på.

    Comment


    • #3
      Hejsan! Jag kan tyvär inte fylla på med något svar men däremot med fler frågor, om det är OK(säj till annars).
      Jag undrar om de svenska patentkorkarna någonsin haft stämplat på toppen från vilket bryggeri de kom ifrån och när man isåfall tillverkade dessa.

      Comment


      • #4
        Så vitt jag vet finns det ingen samlad kunskap i tryck om de svenska förhållandena om dessa patentkorkar. Mainhardts patent (eller är det Meinhardts...) kom i bruk omkring sekelskiftet 1900. På tidiga porslinsproppar kan det finnas uppgifter om patenträttsinnehavaren, samt (har jag för mig) dennes svenska agent.
        Exakt när den första M-hardt-proppen rullade av bandet tror jag inte är aallmänt känd, jag gissar dock på någon stor vatten/läskeblaskfabrik i Stockholm, kanske Apotekarnes.

        Det finns en yttrligare en bygelvariant, som är gammal men förekommer frekvent nu för tiden inte minst på tyska ölflaskor och på diverse flaskor som säljs tomma som ett slags dekorationsobjekt, etc.
        Men den bygeln är äldre och förekommer i Amerika åtminstone ett par decennier före sekelskiftet 1900 och då ofta med tryck på porslinsproppen. (Googla på 'bottle stoppers' så kommer det upp en del information om denna Amerikanska proppkultur).

        I Sverige finns denna bygelvarianten åtminstone på läskflaskor (Valencia) från Enköpings ångbryggeri. Vet inte tiden, men jag gissar att det kan handla om 1910-, 20-, 30-talen.

        Meinhardts proppar, samt förädlade dito efter ca 1930, med tryck av Bryggerinamn förekommer i första hand på svagdricksflaskor. På de stora svagdricksflaskorna förefaller det vara allmänt förekommande liksom även på de mellanstora. Men på mindre läsk- och mineralvattenflaskor har jag aldrig sett proppar med tryck annat än information om patenträttsinnehavaren på tidiga varianter.
        Last edited by HgF; 2009-09-05, 16:55.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Hittaren Visa inlägg
          Hejsan! Jag kan tyvär inte fylla på med något svar men däremot med fler frågor, om det är OK(säj till annars).
          Jag undrar om de svenska patentkorkarna någonsin haft stämplat på toppen från vilket bryggeri de kom ifrån och när man isåfall tillverkade dessa.
          Jag har en flaska från Eriksbergs Bryggeri i Göteborg med tryck på patentkorken. Ska lägga upp en bild...

          EDIT: lade till bilden.
          Last edited by Vallejos; 2009-09-06, 00:36.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Vallejos Visa inlägg
            Jag har en flaska från Eriksbers Bryggeri i Göteborg med tryck på patentkorken. Ska lägga upp en bild...
            Ok! Tack, då vet jag att de finns iaf. De jag hittat än så länge har varit blanka förutom en rund tysk variant.

            Comment


            • #7
              Klikk på vedlagte link, så kommer det fram en type patentkork som ble brukt av Liljedal før 1900. Kan fastslå dette pga at den finnes på flasker fra Liljedahl levert til Norge og denne leveringen opphørte jo i 1898 da det kom nye tollbestemmenser.

              Comment


              • #8
                Jag visar här en 35 cm hög flaska som jag gissar det varit svagdricka i en gång i tiden? Var och när är flaskan tillverkad och är den och patentkorken en äkta kombination? Vet ni något om Enstaberga bryggeri?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  vet inget Ensta bryggeri - men porslinskorkar med text på svagdricksflaskor är väldigt vanligt. Har inte samlat på mig några, de tar stor plats, men sett från en massa orter, i Gästrikland, Dalarna, Uppland och Västmanland. Tror de flesta bryggerier tryckte sina egna.

                  Comment


                  • #10
                    Korken hör säkert till flaskan. De flesta har verkat vara 30-, 40- och 50-tal, men de kan ha funnits tidigare också.

                    Comment


                    • #11
                      Citat (HGF d. 5. september): "Men på mindre läsk- och mineralvattenflaskor har jag aldrig sett proppar med tryck annat än information om patenträttsinnehavaren på tidiga varianter."

                      Här kommer en fra SVANENS WATTENFABRIK MALMÖ:
                      Bifogade filer
                      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                      Min hemsida: www.antikflasker.dk

                      Comment


                      • #12
                        B s b

                        Vad kan detta röra sig om för bryggeri?

                        Bokstäverna är inetsade på en svagdricksflaskas (5 l) hals.

                        Comment


                        • #13
                          Har börjat foska lite om art deco, det är inget nytt iof att man gör det. Men oj vad mycket vackra saker problemet är att det tycks aldrig dyka upp något på loppisarna jag besöker. Hur som helst så tycker jag mig se att den svenska representanten för den svenska tolkning Rolf Engström gladeligen förfriskar sig med någonting som är förvarat i flaskor med patentkork.

                          Och här finns ett uttalande från bryggeriarbetarkongressen 1931:

                          Vad det har med saken att göra? Tycker korkarna passar otroligt bra och samställer bra till övrig inredning ja lampan är väl lite deco som synes? Sedan tyckar jag de svenska bryggeriarbetarna gjorde ett fantasiskt arbete..

                          Comment


                          • #14
                            Det är lite problematiskt med dessa porslinsproppar eftersom relativt lite är känt om deras egentliga framställning och tidiga tillvaro. De flesta tyck vara överens om att de börjar dyka upp alldeles i början av 1900-talet, bl a på mineralvattenflaskor. På de riktigt "TIDIGA", d v s de som ligger nära sekelskiftet 1900, kan ibland ett tryck med vad som tycks vara den svenska distributörens namn "Mainhardts etc" förekomma. Sedan sist har jag även sett andra mindre svenska flaskor med bryggerireklam tryckt på proppen. Men detta förefaller vara mycket ovanligt på "tidiga" svenska småflaskor för mineralvatten eller läskeblask.

                            Däremot är reklamtryck på proppen mycket vanligt på större svagdrickflaskor åtminstone från cirka slutet av 20-talet, 30-talen och framförallt senare. Detta gäller 1- till 5-litersflaskor. Säkerhetsventilen av rostfritt stål på svagdricksfllaskor kommer gissnings under det tidiga 30-talet och tycks snabbt bli vanlig hos många svagdricksbryggerier stora som små. På dessa proppar förefaller reklamtryck vara regel än undantag, fast "undantag" kan förstås förekomma. Den typen av förslutning kommer att följa svagdrickan fram till gravens rand.

                            Poängen med reklam på propparna på de större svagdricksflaskorna var förstås att distributionssystemet där bryggarbilar levererade fyllda flaskor direkt från bryggeriet till konsumenter, gjorde att man hade god kontroll på tomgodset. D v s risken att tomma flaskor hamnade hos konkurrenterna var liten.

                            Under 50-talets sista år och under 60-talets början sopades hela detta system bort i en enda stor och omfattande strukturomvandling av bryggerinäringen, då Pripps köpte upp i stort sett alla småbryggerier i hela Sverige, som lades ned eller ändradees till distibutionslager för Pripps prudukter, som tillverkades vid stora anläggningar i Stockhölm och Göteborg och kanske vid ytterligare något ställe.

                            Bilden från Blandarens redaktion 1943 visar ett typiskt batteri med min:vatten och/eller läskeblaskflaskor av dåtidens stora standardformat med porslinspropp, säkert utan reklamtryck.

                            En fara med bryggerispcifik reklam på flaskan eller proppen, var ju att flaskorna, d, det sk "tomgodset" cirkulerade bland bryggerierna och en glaska som tappades på ett bryggeri kunde i tomt tillstånd via retursystemet hamna hos argaste konkurrenten.

                            Den Flasktypen fasas ut under det tidiga 50-talet då bryggerierna anpassar sig till de inte nya men alltmer dominerande alkaförslutna flasktyperna för vatten och läsk: 33 cl och en större (66 cl tror jag), vilka bägga passar i samma back med 25 mindre och 16 flaskor av den större typen.


                            Per>>>
                            Gör en lista på alla orter som börjar på "B" i din region. Betydelsen kan ligga i närheten av - typ: "B-stads Bryggeri". Chansen är ganska stor att din flaska har stannat kvar i den reigon där den har använts, och då bör det vara lätt att pricka in orten där bryggeriet låg. Om inte är det bara att gissa fritt från Bjärred i söder till Boden i norr.
                            Last edited by HgF; 2010-08-22, 14:28.

                            Comment


                            • #15
                              Något dokumenterar kanske bryggeriklubben kan ha.

                              Kolla dessutom in vilka fina bryggarbilar det fanns på den tiden.

                              Comment

                              Working...
                              X