Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk byst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kinesisk byst

    Nagon som har en aning om vad detta ar? Kommer fran en gammal avliden slakting till min man. Den ar ca 45 cm hog och vager hela 29 kg!


  • #2
    Välkommen!

    Det är svårt att säga så här rakt, utifrån denna enda bild.
    Vet Du vad det är för material? Ta gärna fler bilder i bättre ljus, och se efter om det finns kinesiska eller europeiska stämplar någonstans på bysten.

    Comment


    • #3
      Har kommer en ljusare bild. Det finns inga stamplar men jag vet att den kom till norge med bat fran kina. Min mans farforaldrar var missionarer och reste mycket. Har forsokt googla sjalv men inte hittat nagot som liknar denna. Vet inte vart man ska borja... Vet ej vad det ar for material, men som sagt den ar ju valdigt tung!

      Comment


      • #4
        lder och material har jag ingen aning om, däremot vågar jag mig på att gissa att bysten föreställer Guan Yin som är den kinesiska formen av boddhisattva Avalokiteshvara, en symbol för medkänsla inom buddhismen. Men det är bara en gissning........
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #5
          Fantastisk!! Hon får gärna bo hos mig. Du skulle kunna kolla med Östasiatiska museet om de kanske kan hjälpa dig med mer info: http://www.ostasiatiska.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=124
          Välkommen hit förresten!
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

          Comment


          • #6
            Så här kunde hon se ut......

            Som sagt ,ta lite flera bilder ,så kan vi säkert få fram vem och var hon kommer ifrån.

            Bästa hälsningar.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ja, wiwi witamins lilla bild på en liten statyett illustrerar utmärkt hur "bysten" tedde sig från början.
              Det finns två spekulativa hypoteser:
              Att det vi ser, är en stympad del av en staty, tagen från ett plundrat kejsarpalats, måhända detta "Det främsta av dessa palats, Yuanmingyuan, plundrades och förstördes av britter och fransmän under arrowkriget (även kallat andra opiumkriget) 1856–60." tagen ur artikeln i denna länk http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=621
              Annars är det tänkbart, men inte troligt med tanke på dess fräscha skick, att det är fråga om ett utsmugglat arkeologifynd.

              Den andra, inte lika spännande hypotesen, är att "bysten" helt enkelt är en huggen, sentida kopia, som aldrig haft armar och underkropp. Missfärgningen runt magen, får mig att undra över materialet. Gips? Eller marmor trots allt? Eller står den på en skiva av något slag?

              Det är absolut värt att ta reda på mer, och det snabbaste sättet att få expertinformation, är via någon av de stora auktionshusens filialer i Sverige. I England sitter de verkligt kunniga (i Europa) på sådant här. För oss är denna fråga överkurs - skulle jag tro...
              Ett exempel är: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink....=&vad=Sothebys

              Följer med spänning en fortsättning här!
              Last edited by Gideon; 2009-09-03, 00:23.

              Comment


              • #8
                Tack for alla svar! Jag mailade en auktionsfirma har i narheten, men dom kunde inte saga sa mycket utan att se den givetvis. Dom gissade att den hade ett varde pa 2-3000 kr. Men det tycker jag later lite, aven om det ar en senare reproduktion. Den ar ju sannerligen inte ny och den kommer ju fran Kina helt sakert.

                Gips lar det inte vara med tanke pa att den ar sa otroligt tung.

                Ska folja upp tipsen ni gav mig! Spannade att fa veta mer om den.

                Comment


                • #9
                  Hej igen mejlasara !
                  Jag antar att du inte finns i Sverige,med tanke på å ä ö,som du inte har pä ditt tangentbord.......?
                  Det skulle vara mycket intressan att få veta vilket auktionshus du skickade bilderna till.Det måste vara en praktikant som gav dig detta tragiska förslag.För det första är det inte gips,utan förmodligen någon form av marmor,sedan att föreslå ett pris på två till tre tusen är ett hån.Om det så vore en kopia är värdet högre.
                  Vill bara säga, som en glad amatör...och med de två bilder du visat oss,så känner jag mig ganska säker att den har en avsevärd ålder.

                  Man kan se på foten på bysten att det har hänt saker under årens lopp.Sedan finns det detaljer som talar till din fördel och som jag gärna återkommer till om du har möjlighet att ta lite flera foto på baksidan,profil från båda sidor och några närbilder av foten på bysten.
                  Bästa hälsningar.

                  Comment


                  • #10
                    Det var nagot auktionshus i Karlstad, minns ej namnet! Jag ar i Sverige nu men vi bor utomlands och det ar dar jag kopt min dator darav bristen pa vissa tangenter :-) Bysten star i var lagenhet i har i Sverige. Har kommer nagra mer bilder. Svart att ta bra kort i motljus men den ar sa tung att jag kan inte flytta den sjalv!





                    Comment


                    • #11
                      Tva bilder till:



                      Comment


                      • #12
                        Denna vackra sitter kvar i minnet. Undras hur det har gått, någon som vet?
                        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                        Comment

                        Working...
                        X