Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk tenn,vem är J L H (eller M)1920-30-tal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bara för att jävlas och vara krånglig tycker jag man skall lägga pannan i djupa veck och fundera över stilbeteckningen Art Deco i förhållande till tidig modernism och Swedish Grace. Jag skulle nog sagt att lampan var i art deco / modernism, men nästan mer modernism

    Comment


    • #17
      Jag lutar åt samma håll som Keramikopossum. Jag är tungt allergisk mot begreppet "Art Deco" som strös lite förstrött och inte sällan okunnigt över allt som är tillverkat under mellankrigstiden. Svenska saker är nästan alltid mer Swedish Grace, 20-talsklassicism eller modernism - än "Art Deco".

      Comment


      • #18
        [QUOTE=Kaptenen;124527] 2009-12-09

        J. L. Hultman, som stämplade JLH i olika skepnader, var ett företag i Stockholm, som importerade silver- och tennföremål. Jag är osäker på om de har haft en egen eller i Sverige utförd tillverkning av tenn. JLH är inte den enda tillverkaren av tenn märkt Svenskt tenn, så gott som alla använder sig av epitetet under 1900-talets första hälft.

        Inte belysning men jag fortsätter tråden ändå med detta askfat (?) och slottet i Stockholm. Baksidan J.L.H Gjutet Svenskt Tenn L8 och med ett typsnitt som jag inte sett tidigare och inte uppgift om någon "underleverantör", så det borde väl vara egen tillverkning?
        (10 x 10 cm)
        Bifogade filer

        Comment

        Working...
        X