Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparpanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kopparpanna

    En sån här gryta har jag inte haft tidigare.
    Har väl inte haft behov av det då jag inte har någon järnspis.
    Hur som helst så försvann de väl ur tillverkningen i och med elspisens inträde, men när var det?
    AKTIEBOL. GRILLBY METALLFABRIK GRILLBY
    Bifogade filer

  • #2
    Tyckte den behövde en smula putsning.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den här är ganska ny, har sett saker från Grillby tidigare, det mesta är efter andra världskriget, vet inte exakt hur länge de höll på.
      Järnspisen försvinner ju lite vartefter, 40-50-talet börjar alltfler nybyggen få eletrisk spis, även om många hus hade kvar järnspisen mycket längre - på sina håll än idag. Däremot ersattes nog kopparkärlen av sådana i aluminum och emaljerat och som inte behövdes omförtennas tidigare, tror den här är gjord till prydnad under senare tid. Skall googla på Grillby se om jag får fram mer än jag kommer ihåg nu...

      Comment


      • #4
        Fabriken var igång 1904-1980, så den kan ju vara gjord för att faktiskt användas..
        Är den pressad i ett stycke? ser så ut... då borde den vara gjord in på 20-talet. Då såldes ju ändå fortfarande kopparkastruller av det här slaget.

        Comment


        • #5
          Jo, den är pressad i ett stycke.
          Nu när jag tittar så ser jag att det är instämplat 1 L på undersidan.
          Nog verkar den vara välanvänd.
          1920-talet då?

          Comment


          • #6
            20-talet skulle jag gissa på. Få se om någon annan vill invända.

            Comment


            • #7
              20 talet skulle jag också tro
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

              Comment


              • #8
                Tack grabbar.
                Skönt att ni finns.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  20-talet skulle jag gissa på. Få se om någon annan vill invända.
                  Ja jag vill invända. Grillby Mässingfabrik var ett kooperativ som startades 1903 av några gelbgjutare från Skultuna, och de slog vantarna i bordet redan 1909. Efter det, men på 1900:talets senare del startades Grillby Mässing men med en helt annan "logga". Så jag vill hålla grytan från perioden 1903 - 1909.

                  Click image for larger version

Name:	grillby.JPG
Views:	1
Size:	23,4 KB
ID:	565729

                  En smula sen replik men jag sökte efter annat i forumet och då kom den här upp
                  Hjulben

                  Comment


                  • #10
                    Jag kan ha haft fel rörande åldern, särskilt om den i själva verket är trycksvarvad. Men jag konstaterar att företaget hette AB Grillby Metallfabrik åtminstone på 1910- och 1920-talet. I så fall känns det troligare att driften 1904-1909 inte skedde i aktiebolagsform. Men jag lär läsa på innan jag kan säga något säkert.

                    Men ja, Grilly mässing är ett annat bolag, startat 1990 om jag förstår saken rätt. Tidigare skrev jag att AB Grillby Metallfabrik var i drift till 1980. Minns inte längre källan till det men skulle ju kunna dubbelkolla vid tillfälle. Det är möjligt att det bolaget drevs under annat namn under senare år.
                    Last edited by FBQ; 2017-06-25, 20:23.

                    Comment


                    • #11
                      Tittade i svensk industrikalender 1949 och där hittar jag inte Grillby, men åtminstone 1928 sökte man registrera varumärket "Fix" för försäljning av kaffekokningsmaskiner.

                      Comment


                      • #12
                        Hmm, då levde de även efter 1909. Jag har bara stämplar och anteckningar sparade, tyvärr så skrev jag inte upp någon källhänvisning.
                        Bra att PES mfl finns, då lär man sig alltid något nytt
                        Hjulben

                        Comment

                        Working...
                        X