Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adelborg Ngn serie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Adelborg Ngn serie?

    Ljusstake märkt Rörstrand Adelborg. Har serien ngt namn.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Tyvärr, serierna är inte uppdelade med namn. Däremot finns några kännetecken som kan gruppera dem, men det säger nog mest om när i tiden de kommer ifrån. Den här har en räfflad fot och räfflad ljushållare som finns på några fler ljusstakar och snarlika på vaser.
    Däremot kan man säga att glasyrerna håller ihop "serier". Den här grå med blå och gulddekor tycker jag själv är en mycket vacker färgkombination. Finns på många olika slags föremål.

    Comment


    • #3
      Tack för det Peter!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Rubriken stämmer bra på den här assietten, så jag lyfter fram tråden.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Här kommer ytterligare en assiett med liknade motiv och därefter ett bara 6 cm Ø fat med en krönt Wasakärve och Gripsholm på baksidan.
          Till utställningen i Stockholm 1930 tog Louise Adelborg fram Swedish Grace där hon "på ett elegant vis förmedlar känslan av vajande veteax i sommarvinden". Här några mockakoppar där veteaxen fått sällskap med landskapsblommor - Uppland med Kungsängslilja och Sörmland med Näckros. På annan tråd skall jag visa ytterligare några.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Svart som synden...

            ... men lite rött och guld också! Inte bara glasbruk gjorde svarta fruktassietter utan även Rörstrand och Louise Adelborg.
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X