Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Bjällra av järnplåt

Jag undrar över dessa två skällor som jag kom över på auktion i höstas. Är det möjligen någon som känner till vem tillverkaren är? Var ligger Brohyttan?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Brohyttan ligger utanför Örebro iaf.
    Men från är vad H G står för.
    Jag kan tyvärr inte hjälpa mer än detta.

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ironman Visa inlägg
    Jag undrar över dessa två skällor som jag kom över på auktion i höstas. Är det möjligen någon som känner till vem tillverkaren är? Var ligger Brohyttan?
    Hej!

Vet dessvärre inte vem tillverkaren är.
    Förmodligen bodde/bor? han i Brohyttan.
    Som ligger mellan Karlskoga och Örebro, i närheten av Lekeberg.

Koskällans ljud har fått tjäna som markör för lantlig idyll hos många författare.
    Som denna kända visa av Levi Ricksson alias Jeremias i Tröstlösa.

Några strofer ur "Tess lördan"

” I bugane böljer går rågfält och vete,
    å vågera vaggar på krusiger sjö.
    Lekebergsåsen går korna i bete,
    å skällera pinglar,
    å svalera singlar i höjda,
    där molntappar seglar som snö."

/Lars

"Äkta" skällko, foto: Odensvi Hembygdsför. C-A Bröme
    Senast redigerat av Lars F den 2011-03-20 klockan 16:35.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Tack för era svar angående Brohyttan. Det måste naturligtvis vara från Brohyttan nära Lekeberg som skällorna kommer. Särskilt med tanke på att det var i Örebro som jag köpte dem. Som västgöte inflyttad till Bergslagen har jag lite dålig koll ortnamnen i Örebrotrakten. Hur som helst så är det trevliga skällor. Alltid kul med järnföremål som inte är helt anonyma.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Munkpanna

Citat Ursprungligen postat av Ironman Visa inlägg
    Visst är båda de daterade skällorna av typ C. Intressant detta med de olika skälltyperna. Det hade jag aldrig tänkt på tidigare.
    Jag sitter med Fataburen 1914 framför mig och tittar på bilden med koskällan från Närke som är daterad 1762. Den har text på båda sidor precis som den som jag såg på auktionen. Tyvärr stannade jag aldrig kvar och bjöd på skällan. Det var ju dumt, men jag var på väg till en annan auktion.
    Daterade skällor är inte så vanliga misstänker jag. Den från 1803 som nämns i Fataburen är visst från Dalarna. De jag visade bilder på är båda från norra Örebro län. Alla fyra de daterade kommer alltså från ett ganska begränsat område. En slump kanske, men ändå intressant.
    Gamla daterade järnföremål är alltid intressanta och tämligen sällsynta. Förutom när det gäller besman och alnmått förståss.
    Som exempel kan jag visa en av mina munkpannor. Den kommer från Hellefors (Lilla Mellösa).
    För en god väns räkning frågar jag om någon vet varifrån denna munkpanna kan komma. CCR eller GGR står det gjutet på skaftet till pannan med sju halvsfärer.
    Senast redigerat av Lars M den 2021-11-30 klockan 17:29.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •