Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl August Nilsson Lundholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Carl August Nilsson Lundholm

    Carl August Nilsson Lundholms lergods har jag presenterat tidigare på PES och en del händelser ur hans liv också. Eftersom han är "färdigforskad" nu, lämnas hans liv och leverne i berättande form, men först presenteras andra författares fakta om honom med mina kommentarer.

    1) "Elfstrands krukmakeri i Sjöbo" , Krukmakare i Färs av Hans Bengtsson
    Bild av osignerad vas sannolikt CAN Lundholm
    ”På Malmöutställningen 1896 utmärkte sig en krukmakare Lundholm från Sjöbo Om hans utställda alster gav Kulturens intendent följande omdöme:……………………….Denne krukmakare är sannolikt Carl August N:son Lundholm som 1895 var verksam som gesäll i Sjöbo.”

    Inte "sannolikt". Det är Carl August Nilsson Lundholm.

    2) "Krukmakare och Kakelugnsmakare" av Tom Möller”Theodor Lundholm (1844-1922)……………….1870 försvann hans styvfar och efterlämnade
    två minderåriga barn, halvsyskon till Theodor, som då beslutade sig för att bli krukmakare. ……………..och säkert fick han också stöd av en halvbror, Julius Nilsson, som då arbetade som drejare på Den kongelige i Köpenhamn. …………………
    Efter en konkurs i Grimstofta vandrade Theodor ner till Gustav Andersson i Sjöbo, där han kunde få arbetsro och arbeta koncentrerat. Det är därför ganska troligt att det var hans fat och vaser som fick så fina recensioner av Kulturens intendent Georg Karlin vid konstindutriutställningen i Malmö 1898”.

    Nej, Theodor var inte halvbror med Julius Nilsson. Det var Carl August Nilsson Lundholm som var bror till Julius Nilsson. Nej, det var inte Theodors fat och vaser utan det var Carl August Nilsson Lundholms.

    3) "Svensk Jugendkeramik" av Bengt NyströmLundholm, Carl August (N:son). Keramiker, Furulund, Lund. Gesäll i Sjöbo 1895, till Furulund 1900. Omnämnd av Karlin 1897 (utst. I Malmö 1896), utst. i Lund 1897, ”Vaser och prydnadsgods i fornstil” i Helsingborg 1903 och Norrköping 1906, ”keramiska alster” i Lund 1907. Vas och kruka i Kulturen i modern stil, kruka i allmogeinspirerad sgraffito, vaser i olika glasyreffekter, både med stämplade monogram, ”CL” i cirkel – Signatur, stämplad: CL (monogram i Cirkel).

    Helt rätt allt!

    4) "Skånsk Allmogekeramik" av Christina Lindwall Nordin
    ”Det är möjligt att Teodor hade blivit intresserad av krukmakaryrket eftersom hans bror Julius Nilsson var krukmakare. ……………………På Malmöutställningen 1896 visades det bästa av skånskt konsthantverk upp. Kulturens grundare Georg Karlin skrev om Sjöbokrukmakarna, speciellt om Carl August Nilsson-Lundholms i Sjöbo, utställda lergods (signerade ”CL”)……………”
    Nej, Teodor var inte bror till Julius Nilsson. Det var Carl August Nilsson Lundholm som var bror med Julius Nilsson.

    Carl August Nilsson Lundholm f. 1.4.1850 d. 30.12.1908
    Carl August var yngst i en syskonskara på fyra barn till målarmästare Johan Nilsson (1811-1850) och Bengta Lundholm ( 1821-1869) boende på no 73 ½ i Simrishamn. Drygt två månader efter Carl Augusts födelse avled fadern varvid modern benämndes som ”utfattig” i husförhörslängden och flyttade med barnen till no 16 1851, till no 18 1853 och slutligen till no 33/34 1857.

    Den 1 januari 1857 gifte modern, som nu kallade sig Benedicta, sig med kakelugnsmakare Gustaf Johnsson Grahn (1831) med vilken hon fick en son 1858 och en dotter 1860. Hela familjen, inklusive de fyra barnen från första äktenskapet, bodde på no 33/34 till 1862. Inspirerad av styvfadern, törhända, påbörjade Carl Augusts två år äldre bror, Gustaf Julius, sin utbildning till krukmakare hos krukmakare Knut Faltin på no 120 i samma stad och en äldre syster, Emma Matilda, började som piga på no 123, år 1862.

    Bild: Det första lergodset jag såg av Lundholm var ett gyckelkrus som detta signerat Carl August Nilsson Lundholm Furulund, men priset 7500 kronor var i mesta laget. Några år senare, i fjol ,dök detta upp i Brösarp till ett pris som var mindre än en tiondel av det första.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-08-18, 22:36.
    p-son

  • #2
    Även om kruset i sig var vackert tar nog signaturen priset! Det är ovanligt med en sådan vacker signatur.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Carl August Nilsson Lundholm II

      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Även om kruset i sig var vackert tar nog signaturen priset! Det är ovanligt med en sådan vacker signatur.
      Instämmer i det du skriver. "Monogram i cirkel" som Nyström skriver i sin bok.

      När Carl August var 13 år gammal flyttade familjen ifrån Simrishamn. Mor, styvfar och halvsyskon gav sig iväg till Lövestad, medan C A fick kondition som krukmakarlärling hos kakelugnsmakare Fredrik Sjöstedt på no 9 Frenninge
      några mil ifrån Lövestad. Året var 1863. Något år arbetade bröderna Carl August och Gustav Julius tillsammans i verkstaden, men 1867 vandrade den senare iväg som "utlärling". 1869 dog deras gemensamma moder Bengta/Benedicta och enligt Tom Möller i "Krukmakare och Kakelugnsmakare"
      försvann styvfadern från orten 1870 och efterlämnade sina två barn, 10- och 12 år gamla. Vart han blev av, går inte att finna, men att han var uppe i Ängelholm och arbetade hos krukmakaränkan Smedman i juni/juli året därpå det finns det bevis på. Änkans dotter, Jacobina, födde nämnligen en oäkta dotter i mars månad året därpå och tillskrev "Högwördige Pastors Embetet i Lövestad" och skrev: "....varder förhindrad att utfå något bevis från Lövstad som gör honom berättigad ingå något nytt äcktenskap". Hon hade blivit övertalad och förledd och fått äckentskapslöfte av Gustav Johnsson Gran, skrev hon i brevet som avsändes från Ängelholm den 16 april 1872.

      För att återgå till huvudpersonen, Carl August, var han mycket mer än lertam
      1871 för då lämnade han verkstaden som gesäll och fick följande noterat i hfl:" Antagit värvfning vid Svea Lifgardet i Stockholm". Han började sin militära bana som soldat no 17 vid 2:a kompaniet oktober 1871, men föreföll inte trivas för i april månad året därpå rymde han från sin tjänst.

      Bild:Foto PEO. Andra gången jag såg lergods av C A Lundholm, hade en arbetskollega köpt kräftfatet på en loppis för en spottstyver. När han visade mig fatet och vände på det och jag såg " C A Lundholm" höjdes pulsen avsevärt. På sidan 59 i Tom Möllers bok visas liknande figurer som gubben i mitten från Axel Nordströms verkstad i Lövestad. Även kräftorna påminner om
      kräftor från samma verkstad (sid 61 i boken).
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-08-19, 17:09.
      p-son

      Comment


      • #4
        Carl August Nilsson Lundholm III

        Emellertid tror jag inte att C A lämnade Stockholm, utan har denna teori: Eftersom korkskäraränkan Charlotta Paulina Schreiter född Hallström och hennes två barn flyttar in till Stockholm 1881 från Landskrona och noteras för "vistelseort okänd" 1885 i hfl och att hon återfinns i vigselboken från S:t Matteus kirke i Köpenhamn den 22 maj 1885 och "Brudgommens Navn" är "Ungkarl Carl August Nilsson Lundholm. Oonupsaetter (ugnsuppsättare)", måste hon och CA ha träffats i Stockholm där han befann sig inkognito sannolikt utövande sitt yrke. Eftersom han hade rymt från Svea Lifgardet, kunde de inte gifta sig i Stockholm för då hade han uppdagats.

        De nygifta var bosatta på Dannebrogade 33 tilsammans med hustruns barn. Vid samma tid befann sig C A:s bror Julius Nilsson "Pottelerius" i Köpenhamn arbetande på Kunglig Dansk Porslinsfabrik. Intressant gällande Charlotta Paulinas "ex-man" är att det i hfl finns följande noteringar "uppgives vara död"
        respektive "tros vara död".

        Troligen stannade familjen Lundholm-Schreiter i Köpenhamn till år 1890, kanhända handlade det om preskripstionstid gällande rymningen, för den 3 februari samma år var de boende på no 20 Kristianstad för att några månader senare ha adressen Södra Vallåkra no 1 Qvistofta, Kärlfabrikens adress. I december året därpå var adressen no 5 Kävlinge och 1892-95 no 70 B i Lund.
        Därefter var vistelseorten Sjöbo nummer 4 under drygt ett år.

        Bilder. Foto PEO: Krus h 21,5 diam. botten 13 mynning 10, rymd 1,5 liter.
        En kort tid efter inköpet av gyckelkruset i Brösarp dök detta krus upp på en auktion i Trelleborg. Kanske fanns ett sådant med vid Utställningen i Malmö 1896 där Kulturens grundare Georg Karlin skrev följande: "Därmed vill jag ej underlåta att nämna......de okonstlade försök att höja sitt djupt sjunkna yrke, som har gjorts av en krukmakare Lundholm i Sjöbo. ... Var också formgivningen icke synnerligen säker och orneringen av lantligt snitt, var glasyr och färgbehandling i allmänhet mycket bättre, och över det hela vilade desutom en naiv charme, som gjorde att man inför detsamma kände mera än inför månget korrekt men tomt schlabonmässigt farbriksstycke." Texten från "Kulturhistoriska meddelanden" föregångare till nuv. Kulturens Årsskrift.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2009-08-21, 10:08.
        p-son

        Comment


        • #5
          Carl August Nilsson Lundholm IV

          Huruvida C A hade egen verkstad eller arbetade som gesäll vid de tidigare nämnda vistelseorterna, framgår inte av hfl, men sannolikt är det senare det mest troliga. Efter ett års tid i Sjöbo blev nästa anhalt Hindby no 8 V. Skräflinge mellan åren 1896 och 1900. Även hustruns son, Herman Paulus, född 1878, var mantalskriven på samma adress under några år. Han titulerades kakelugnsmakare och hade tydligen gått i styvfaderns fotspår, i dubbel bemärkelse, för 1898 tog han värvning vid Svea Lifgarde och noterades som gardist år 1900 i 8:e kompaniet och kallade sig Schreiter Lundholm i efternamn. Sista mantalsorten för C A och hans hustru var Lackalänga no 14 Furulund (någon mil utanför Lund). Dit kom de i oktober 1900 och med stor sannolikhet hade Carl August en egen verkstad där.

          Bilden: Foto PEO: Två vaser med vågad kant dök upp på en fyndvagn vid en auktion i Svedala. Om de var med på utställningen i Lund 1897 eller ej, lär väl ingen kunna svara på, men så här skrev Georg Karlin om C A:s utsällningslergods vid utställningen:: " Den redan från föregående utställningar kände krukmakaren Lundholm från Hindby visar sig för hvarje gång allt säkrare i behandlingen av färg och glasyr. Bäst lyckas han när han ornerar sina krukor och vaser med "rosor och violer" eller med några enkla vildblommor i sgrafitto upplifvade av den trolska, mångskiftande ofta lusterartade glasyren, och man förstår det berättigade i den uppmärksamhet hans liksom i landtlig söndagsstass alster väcka." C A Lundholm erövrade andra pris "för enklare prydnadsgods, bränd och glaserad lera, men med erkännansvärda försök att höja yrket".
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            den trolska, mångskiftande ofta lusterartade glasyren, och man förstår det berättigade i den uppmärksamhet hans liksom i landtlig söndagsstass alster väcka.
            Det var ett lyriskt omdöme av Karlin! Minns när du fann de 2 krukorna med vågad kant, då hade jag inte boken om skånsk allmogekeramik men den har jag idag som du då refererade till.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #7
              Carl August Nilsson Lundholm V - ej lyckligt slut

              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Det var ett lyriskt omdöme av Karlin! Minns när du fann de 2 krukorna med vågad kant, då hade jag inte boken om skånsk allmogekeramik men den har jag idag som du då refererade till.
              Visst hade Karlin en fantastisk formuleringsförmåga och C A måste nästintill ha svävat på moln när han läste kritiken, om han nu fick del av den.

              Att C A föredrog adressen Furulund, framgår av ett gyckelkrus i samma serie som visades i början av denna tråd, men som var signerat bl. a "Furulund". Ytterligare två i samma serie, signerade "CL i cirkel" har jag lyckats lokalisera,
              den ena på Brösarpsmässan och det andra via mailkontakt gällande Kistamässan. För övrigt är det tomt på C A-hyllan förutom en kollegas fat och min egen lilla samling. Men var finns "alla" de andra? I Bengt Nyströms bok "Svensk Jugendkeramik" får man intrycket av att Kulturen i Lund innehar några alster, men varför har de då en bild i boken "Elfstrands krumakeri i Sjöbo" på sid. 67 med texten "Signering saknas. Sannolikt Carl August N:son Lundholm. Privat ägo." Har kontaktat Kulturen i frågan men inte fått svar.

              Kanske någonstans i Helsingborgstrakten eftersom C A deltog vid utställningen i samma stad 1903 med "Vaser och prydnadsgods i fornnordsik stil", eller i Norrköping där han fanns med bland utställarna 1906 med samma
              lergods som i Helsingborg. Nästan sista chansen att finna C A-gods bör vara
              i Lund där han utställde "Keramiska alster" år 1907. Eller var det så att inget
              utställningsgods såldes under själva utställningen utan bara exponerades?
              Å andra sidan har jag läst om inköp av museér i utställningsammanhang.

              Mellan åren 1901 och 1904 anställdes en piga i familjen. Styvdottern var död sedan 1891 och styvsonen Herman hade tydligen lämnat sin militära bana för
              1891 flyttade han från Hedvig Eleonora församling i Stockholm till Kimstad i
              Östergötland där han arbetade som betjänt hos en Inspector. 1905 sökte han lyckan "over there" för då fanns han med i passageralistan på fartyget Caronia
              som ankom New York den 8 juni.

              Efter ett besök i fosterlandet 1908, förmodligen för att besöka mor och styvfar, återvände han igen till U S A. Samma år blev hans moder Charlotta intagen på Lunds Hospital den 3 augusti och noterades som "sinnessjuk" i hfl.
              Tydligen blev det för mycket för Carl August, men det kan naturligtvis finnas andra orsaker, för enl "dödboken" slutade hans liv enligt följande: "Sjelfmord medelst revolverskott i hufvudet" den 30 december, Malmö Järnvägshotellet.
              Den 5 januari 1909 begravdes Carl August i stillhet i Lund.

              Bilderna. Foto: PEO: Två nästan identiskt lika gyckelkrus ett signerat och ett
              osignerat. Sannolikheten för att även den osignerade är Lundholms är mycket stor, men helt säker.........
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2009-08-22, 21:18.
              p-son

              Comment


              • #8
                Gyckelpris på Lundholm i Lund

                Upptäckte ett gyckelkrus hos Crafoords auktioner i Lund. Eftersom jag redan har ett, samt att det har blivit en aning för många lergodsinköp den senaste tiden, lade jag ett lågt bud (500 kronor). Det blev 140 kronor billigare.
                Trots att det är signerat, fanns det ingen notering om det i "katalogen" på nätet. Det tackar jag för! Det är kruset med ljusblå ovankant som åsyftas, det till vänster.

                Och inte bara det! Idag fick jag äntligen svar från Kulturen i Lund som meddelade följande:
                "Vi har i våra samlingar 21 föremål från hans verkstad, det är prydnadsfat, flaskor, vaser, ölkrus, bägare, gyckelkrus och fat."

                Eftersom den ansvariga är upptagen med utställning ända till mitten av oktober, får jag återkomma då för att förhoppningsvis bese och fotografera lergodset. Den som väntar på något gott...............
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #9
                  Härligt, härligt!
                  Jag förstår att Du är som ett barn, som blivit utlovad en mängd julklappar - redan i sensommarens sista suck. Det är både frustrerande som livgivande!
                  Ser fram emot en lång bildsvit att förlusta sig i.
                  Framför allt ala föremålens märkningar är viktiga att dokumentera, samt vars och ens inköps- och gåvodatum till Kulturen i Lund.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Härligt, härligt!
                    Jag förstår att Du är som ett barn, som blivit utlovad en mängd julklappar - redan i sensommarens sista suck. Det är både frustrerande som livgivande!
                    Ser fram emot en lång bildsvit att förlusta sig i.
                    Framför allt ala föremålens märkningar är viktiga att dokumentera, samt vars och ens inköps- och gåvodatum till Kulturen i Lund.
                    Jag vet inte om jag vågar ropa hej än. Förra gången jag skrev till Kulturen i ärendet var den 27.11.2007 och då erhöll jag inget svar. Denna gång hade jag större tur. Fick besked i dag om att de inte hade några färgbilder av L:s lergods. Naturligtvis ska det dokumenteras in absurdum för då mår vi ju bäst, eller hur Gideon?
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Jag vet inte om jag vågar ropa hej än. Förra gången jag skrev till Kulturen i ärendet var den 27.11.2007 och då erhöll jag inget svar. Denna gång hade jag större tur. Fick besked i dag om att de inte hade några färgbilder av L:s lergods. Naturligtvis ska det dokumenteras in absurdum för då mår vi ju bäst, eller hur Gideon?
                      Vaddå färgbilder? Deras?
                      Du får be om att göra som jag gjorde hos Stockholms stadsmuseum, som Du kan se av inlägg 53 i den här tråden: http://www.precisensan.com/antikforu...rnbergs&page=6

                      Personalen kan gott plocka fram alla 21 föremålen åt Dig i förväg, Du kommer till dem på uppgjord tid, fotar allt Du vill fota, och sedan redigerar Du bildmaterialet hemma, samt skriver allt som behöver skrivas till bilderna.
                      Om Kulturen har ett Faktarum eller motsvarande, som hos SSM, får bilderna plus hela upplägget med text gå igenom dem för godkännande, innan artikeln publiceras här.
                      Litar de på Dig, så kanske granskningen inte behövs, dessutom har de i gengäld fått helt ny information och bilder på andra föremål, som dittills varit okända för dem - i denna helt utmärkta Lundholmtråd.
                      Förhoppningsvis kan den också locka fram nya rön från oväntade håll, i form av nya PES-medlemmar med eget material att tillföra här.

                      PS
                      Ingenting är absurt i nördarnas värld.
                      Men glöm gärna att dokumentera väderförhållanden och temperatur i lagerlokalen...
                      DS
                      Last edited by Gideon; 2009-09-03, 22:38.

                      Comment


                      • #12
                        Lundholm i Lund på Kulturen

                        Som jag har nämnt tidigare i Lundholmstråden, tillskrev jag Kulturen i Lund för nästan exakt två år sedan gällande lergods av Lundholm, men fick ingen kontakt. Eftersom jag i stort sett var klar med forskningen om honom för någon månad sedan, gjorde jag ett nytt försök till Kulturen och då blev det stornapp. Tack vare 1:e antikvarie Eva Kjerström Sjölin, antikvarie&registrator Anders Jansson och magasinföreståndare Lars Westrup, kan jag nu sprida ännu mer ljus över Carl August Nilsson Lundholm (1850-1908) och hans lergods. Jag citerar databasens uppgifter om fatet:

                        "KM 24590. Prydnadsfat med sjöjungfru i högrelief, glaserad lergods tillverkadt af Carl Lundholm, Furulund. Sk. af Sydsv. Konstindustri-lotteriet. Höjd 6 cm (cirka). Diameter 32 cm. Tidpunkt Tillverkning 1900 (cirka). År - Förvärv till museet 1915."

                        För att överhuvudtaget kunna överleva såg många krukmakare, däribland Carl August Nilsson Lundholm, en möjlighet i prydnadskeramiken (vaser, prydnadsfat, dekorativa burkar, miniatyrkärl och figurer). Olika kulturella instanser, tex Kulturen i Lund, engagerade sig intensivt för att rädda det tynande hantverket. Konst-, industri- och hemslöjdslotterier igångsattes.

                        Foto:PEO
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-11-25, 22:06.
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Som jag har nämnt tidigare i Lundholmstråden, tillskrev jag Kulturen i Lund för nästan exakt två år sedan gällande lergods av Lundholm, men fick ingen kontakt. Eftersom jag i stort sett var klar med forskningen om honom för någon månad sedan, gjorde jag ett nytt försök till Kulturen och då blev det stornapp. Tack vare 1:e antikvarie Eva Kjerström Sjölin, antikvarie&registrator Anders Jansson och magasinföreståndare Lars Westrup, kan jag nu sprida ännu mer ljus över Carl August Nilsson Lundholm (1850-1908) och hans lergods. Jag citerar databasens uppgifter om fatet:

                          "KM 24590. Prydnadsfat med sjöjungfru i högrelief, glaserad lergods tillverkadt af Carl Lundholm, Furulund. Sk. af Sydsv. Konstindustri-lotteriet. Höjd 6 cm (cirka). Diameter 32 cm. Tidpunkt Tillverkning 1900 (cirka). År - Förvärv till museet 1915."

                          För att överhuvudtaget kunna överleva såg många krukmakare, däribland Carl August Nilsson Lundholm, en möjlighet i prydnadskeramiken (vaser, prydnadsfat, dekorativa burkar, miniatyrkärl och figurer). Olika kulturella instanser, tex Kulturen i Lund, engagerade sig intensivt för att rädda det tynande hantverket. Konst-, industri- och hemslöjdslotterier igångsattes.
                          Sä läckert!!!!!!!!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Det är mycket Bernard Palissy över fatet och det var säkert roligt för Lundholm att modellera den.
                            Skönt att nymferna bevarats till eftervärlden för priset av 12 dåtida kronor.

                            Comment


                            • #15
                              Lundholm i Lund på Kulturen II

                              Vad som slog mig efter besöket på Kulturen och efter att ha fått uppgifter över lergodset från dataregistret, var att inget av godset var inköpt från någon av Lundholms utställningar i Malmö 1896, Lund 1897, Helsingborg 1903 eller Lund 1907. Allt godset i samlingarna är skänkt av privatpersoner eller
                              Sydsvenska Konstindustrilotteriet och i ett fall inköpt från en antikaffär. Om man sedan ska kalla Karlin privatperson eller ej (han var ju en gång museichef på Kulturen) kan man naturligtvis tvista om.

                              KM 24591 är liksom gårdagens 24590 osignerad och har följande beskrivning:
                              "Flaska...... I form av kvinna vars huvud utgör propp. Blyglasyr. Engoberad med piplera. Kvinnans klädsel i färgerna blått /kobolt) och brunviolett (mangan). Huvudet har svartbrunt hår och grön hatt."

                              Brännvinsjungfrun som är 29 hög och har en diameter på 11,5 cm, skänktes till Kulturen av Sydsvenska Konstindustrilotteriet år 1915, dvs 7 år efter Lundholms död. Tidpunkten för tillverkningen tros vara 1800-talets senare del.
                              Tycker att Karlins ord från utställningen i Malmö 1896 mycket väl kan vidlådas jungfrun.

                              "Därmed vill jag ej underlåta att nämna......de okonstlade försök att höja sitt djupt sjunkna yrke, som har gjorts av en krukmakare Lundholm i Sjöbo. ... Var också formgivningen icke synnerligen säker och orneringen av lantligt snitt, var glasyr och färgbehandling i allmänhet mycket bättre, och över det hela vilade desutom en naiv charme, som gjorde att man inför detsamma kände mera än inför månget korrekt men tomt schlabonmässigt farbriksstycke." Texten från "Kulturhistoriska meddelanden" föregångare till nuv. Kulturens Årsskrift.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2009-11-26, 20:12.
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X