Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl August Nilsson Lundholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Absolut en riktig fynd!

    Tack för fin bild på en fin vas, Emil!

    Comment


    • Fin CL-vas

      Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
      Kul med boken, Polsson! Här kommer ett nyförvärv till dokumentationen.

      Mvh
      Emil
      Såg din fina vas idag. Priset 1:50 motsvarar ung. 100 kronor idag.
      p-son

      Comment


      • Lundholm igen på Katrinetorp

        Herrgården Katrinetorps julmarknad i Malmö överraskade mig med en billig Lundholmare i antikaffären Bränneriet. Passar på att önska gott slut och gott nytt år!
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • Grattis till den Polsson och Gott Nytt År önskas tillbaka.

          Nog visar denna Din senaste telning ett klart släktskap
          med Emils i inlägg 133 vad gäller såväl dekor som glasyr.
          Last edited by prylsnubben; 2016-12-28, 00:09.

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Grattis till den Polsson och Gott Nytt År önskas tillbaka.

            Nog visar denna Din senaste telning ett klart släktskap
            med Emils i inlägg 133 vad gäller såväl dekor som glasyr.
            Det hade jag inte tänkt på, men jag är benägen att hålla med dig. Hittade en Lundholm "kanna med propp" när jag googlade på hans namn. Den såldes tydligen på Bukowskis, men när jag klickade på adressen, "fanns inte sidan där. ?
            p-son

            Comment


            • Kanna med propp

              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Det hade jag inte tänkt på, men jag är benägen att hålla med dig. Hittade en Lundholm "kanna med propp" när jag googlade på hans namn. Den såldes tydligen på Bukowskis, men när jag klickade på adressen, "fanns inte sidan där. ?

              Nu har jag hittat "kanna med propp" av Carl August Nilsson Lundholm Furulund, men det framgår inte om den blev såld eller osåld.
              Mail är sänt till Bukowski Market.

              P.s Säljaren valde att dra tillbaka kannan från auktionen enl. Bukowskis- D.S
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2016-12-30, 12:40.
              p-son

              Comment


              • Sommarens lundholmsfynd

                Karaffen som drogs tillbaka från auktionen hos Bukowski Market visade sig vara samma som vid Helsingborgsmässan. Och säljaren bodde 4 mil från mig! För övrigt är det samma säljare som jag handlat ett flertal lundholmare av på Katrinetorps antikmässa i Malmö. "Från femtonhundratalets höjd man drack af ler med smak förnöjd" är texten på det osignerade kruset. Kruset som jag avvisade från samma säljare för något år sedan, fick också följa med hem. "Krukan ska icke utsina ty Herren låter det regna på jorden" är texten runt mynningen. Utan den, hade jag knappast fått Lundholmvibbar med tanke på de slarvigt dekorerade "spermierna". Däremot är beskickningen på undersidan liknande på andra osignerade alster av honom. Stort tack till tipsaren Denis!
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2017-08-06, 11:08.
                p-son

                Comment


                • Jag vill passa på att hälsa karaffen och kruset välkomna hem, Ni kan inte få
                  det bättre än hos Er nuvarande skyddsvärd.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Jag vill passa på att hälsa karaffen och kruset välkomna hem, Ni kan inte få
                    det bättre än hos Er nuvarande skyddsvärd.

                    Bugar och tackar för förtroendet!
                    p-son

                    Comment


                    • Min lundholmssamling dags datum

                      På lergodsfronten inget nytt men passar på att visa min Lundholmssamling dags datum. Det råder stiltje på auktioner och loppisar gällande trelleborgare, Lundholm, Liljekvist m.fl. Däremot köpte jag en Kristianopel för en spottstyver på Tradera, en dubblett.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • För dokumentationen kommer här en vacker vas som jag köpte på loppis i påskas.

                        Click image for larger version

Name:	7006E8A5-8F57-4A90-8A30-5E26DBB491A0.jpg
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	572633
                        Click image for larger version

Name:	92B91A38-D1E2-4EA4-991B-4BD086B0529E.jpg
Views:	1
Size:	104,4 KB
ID:	572634

                        Comment


                        • [QUOTE=jonasgun;281103]För dokumentationen kommer här en vacker vas som jag köpte på loppis i påskas.

                          Gratulerar till den, jonasgun! Mitt samlande börjar närma sig lågvattenmärket!
                          p-son

                          Comment


                          • Plötsligt händer det, igen!

                            Tack vare en PES-vän, kunde flaskan och brännvinsjungfrun bytas mot ett CL-signerat gyckelkrus. Och inte bara det! Flaskan, bild 2 med annan text än dito på bild 1, är på väg till diftongernas stad från Ängelholm efter ett tips från ytterligare en annan PES-vän. Och naturligtvis klarar jag inte av att få bild 1 rätt
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2021-04-12, 09:55.
                            p-son

                            Comment


                            • Med min förfinade smak så tycker jag att en hel del är lite för bonnagrant. Kan tycka att mitt är väl så bra som mycket här, det kanske kan bero på att jag har det? Svårt att avgöra men mitt är gjort gediget i tunnt gods av en riktig keramiken och inte någon sådan här låtsas keramiket utan det där lilla extra konstnärliga inbillar jag mig.
                              Men man kan inbilla sig så mycket!!!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                                Med min förfinade smak så tycker jag att en hel del är lite för bonnagrant. Kan tycka att mitt är väl så bra som mycket här, det kanske kan bero på att jag har det? Svårt att avgöra men mitt är gjort gediget i tunnt gods av en riktig keramiken och inte någon sådan här låtsas keramiket utan det där lilla extra konstnärliga inbillar jag mig.
                                Men man kan inbilla sig så mycket!!!
                                Som svar får du denna sång, där varje lång vokal ska uttalas med diftong.
                                Att din stånka är mycket, mycket fin, hade knappast intygats av Georg Karlin.
                                Den drejades av krukmakare en masse, liksom fat,
                                Lundholms lergods är motsatsen, nästan unikat.
                                Om det inte faller dig i smaken, får vi skylla på den delade baken.
                                P.s Tonsättningen överlåter jag till dig.
                                Polsson
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X