Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frustrerad! Vad kan det vara för en stämpel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frustrerad! Vad kan det vara för en stämpel?

    Jag har en vas från 50-60-talet (tror jag) som jag inte vet någonting om. Är det någon annan som vet?

    Stämpeln/märket syns inte så tydligt genom glasyren, men jag har ritat av den så gott det går. Det finns även några siffror under vasen.





    Last edited by Gurkmeja2; 2009-08-18, 22:01.

  • #2
    Ingen som vet?

    Comment


    • #3
      Välkommen!

      Det är inte så lätt, och jag får ingen direkt association till någon porslinsfabrik av stämpelteckningen att döma.
      Hur är siffrorna placerade i förhållande till stämpeln? Så att vi vet om teckningen är rättvänd.
      Ta ett foto av undersidan i allafall och ett närmare på flickan, som kanske har en signatur.
      Måleriet är preliminärt tyskt femtiotal, eller så är det hemmamåleri.
      Fler bilder som sagt.

      Comment


      • #4
        Jag kollade runt endel efter märket men hittade inget tyvärr.
        Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

        Comment


        • #5
          Fransyska eller italienska, snarare...

          Comment


          • #6
            Tack för era kommentarer!

            Jag ska fota undersidan och se om det kan ge något. Molnen och fåglarna är brända i glasyren. Kvinnan verkar ligga ytligare, men är förmodligen bränd hon också, eftersom man kan känna hennes konturer i glasyren. Hon ser ut som ett tryck av något slag.
            Det finns ett mycket enkelt svart i (bokstaven) eller kanske ett utropstecken i glasyren på undersidan. Sedan finns det två ringar, eller O:n, alternativt en 8 eller ett evighetstecken. Jag tror att siffrorna är 1006/27 eller 1006/21.
            Vasen är ganska tung och i vit lera med mörkbrun glasyr inuti. Den är 21 cm lång.
            Kan denna information säga något?

            Comment

            Working...
            X