Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hegnetslund Lervarefabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Fyra äldre trådar om Hegnetslunds Lervarefabrik är sammanfogade, tillsammans med en ny för dagen.

    I dag tittade jag in i en av Myrornas affärer på stan, för att se om något nytt kommit in.
    Jag mindes en blå, härligt rinnig lergodshistoria, med en tronande björn i tenn som kalasade på druvor. Då skulle affären ha 250:-, men det tyckte jag att det var alldeles för mycket, särskilt som två kantnagg finns.
    Dessa är inte störande, men är det naggat så är det naggat...

    Det tyckte tydligen alla andra också, för den stod kvar! Utan större förhoppningar ville jag smeka den igen, liksom känna bara, och...nämen...priset var nedsatt till 90:-!

    Click image for larger version

Name:	Hegnetslund Lervarefabrik askfat 1.JPG
Views:	1
Size:	13,8 KB
ID:	538996

    Så klart att jag tog den i famnen, gick runt men hittade inget mera, och stegade till kassan. Pruta till femtio? Det är ju naggat? Nix, men nåja då.

    Click image for larger version

Name:	Hegnetslund Lervarefabrik askfat 2.JPG
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	538997

    Tilläggsstämplad Danmark, så därmed borde Emil B:s vas tidigare i tråden, ha sitt ursprung fastställd.

    Click image for larger version

Name:	Hegnetslund Lervarefabrik askfat 3.JPG
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	538998

    Click image for larger version

Name:	Hegnetslund Lervarefabrik askfat 4.JPG
Views:	1
Size:	26,7 KB
ID:	538999

    Så har vi då björnen.
    Den känns mycket Just Andersen, rentav Knud Kyhn för mig. Jag har försökt att skruva loss den, men den sitter som berg. Att vrida på björnen hjälper inte, och nu får den vara i fred ett tag, för att skåran i skruven inte ska fördärvas.
    Någon som har tips på hur man kan lösa upp invändig rost, utan att skada mer än nödvändigt?
    Jag vill så gärna se om nallen är stämplad och förhoppningsvis se ett namn.

    Click image for larger version

Name:	Hegnetslund Lervarefabrik askfat 5.JPG
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	539000

    Comment


    • #47
      Ang. storkäftad katt

      Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
      Denna storkäftade katt (jo, det är en katt även om gapet ser fiskliknande ut) från Danmark undrar jag över.
      På dess ena sida står det "Kapsel" och på andra sidan "hapser". Jag har frågat en kollega som är från Danmark, vad det kan betyda. Ordet "Kapsel" är (ju) kapsyl - men hapser är inte danskt, sade han. jag ver själv inne på att det kan vara tyska och då är det ju fortfarande kapsyl - men "hapser" kan jag inte hitta i mina lexika.
      Vad är den avsedd till? Var är den tillverkad - och när? Djupstämplad undertill med ett ankare och "DANMARK".
      Kan det vara så, att man har den på bordet och ska lägga kapsyler i den
      Vad tror ni PES- kamrater+ Info såväl som gissningar är välkomna
      Hej. Jag har hittat en likadan katt och den har stämpel under.
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Her en en fin sort vase fra Hegnetslund Teglværk og Lervarebrik. Helt perfekt for blot 16 kr ! Hvor gammel mon den kan være?
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Ang. Anker Nørregaard og Hegnetslund og mærkningen:

          Anker Nørregaard var som tidligere beskrevet kunstnerisk leder på Hegnetslund i perioden 1936-1944, inden han startede Anker keramik i 1944.

          I et lille hæfte fra Køge Museum står følgende på side 18:

          "I 1960 rettede Anker Nørregård henvendelse til fabrikken om at overtage hans produktion. Fra maj 1960 ansattes en af hans medarbejdere - kaj Jørgensen - hvorefter der blev oprettet kontrakt med Nørregård om produktion af visse af hans arbejder, bl.a. sort, glittet keramik. Alle Nørregårds ting blev forsynet med hans stempel - anker og navn - foruden Hegnetslunds eget stempel".
          Kilde: Gunnar Solvang: hegnetslund teglværk og lervarefabrik, Køge Museum 1997

          Comment


          • #50
            Dokumentation:
            Mit lagkagefad fra Hegnetslund. Fadet har en lille fod og er et meget traditionelt lertøjsfad.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Set på loppis:
              Her er en krukke med et andet stempel, Hegnetslund Lervarefabrik Herfølge. Mon ikke denne stempling er tidsmæssigt før stemplet HTL?
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X