Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Ingmar Bergmans arv får inte förskingras"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Ingmar Bergmans arv får inte förskingras"

    Göteborgs filmfestival: Nu finns en unik chans att rädda arvet efter en av Sveriges största konstnärer genom tiderna.

    More...
    OBSERVERA! Inläggen från RSS är automatiskt genererade via externa RSS-flöden.

  • #2
    Vad finns det för värde i att "rädda" Ingemar Bergmans föremål? Jag är i allmänhet skeptisk till att föremål får en högre status bara för att de bott hemma hos en kändis. Om det hade varit något mer personligt och avgörande för produktionen så kanske... Men skrivbordet "arkitekt" av Carl Malmsten, som rapporteras om i artikeln, mår väl bättre av att användas än att ställas ut?

    Comment


    • #3
      Det är lite som samla på gamla lokala vykort, inspiration till att lära känna sin stad och historia och för det finns inga regler för vilket värde ett vykort tilldelas istället läser man dess historia och tar tillvara dess karaktäristiska värdet som givetvis uppfattas olika. Allt behöver omvårdnad och omtanke betraktar och läser någon vykorten så hålls lite av minnet kvar.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Vad finns det för värde i att "rädda" Ingemar Bergmans föremål? Jag är i allmänhet skeptisk till att föremål får en högre status bara för att de bott hemma hos en kändis. Om det hade varit något mer personligt och avgörande för produktionen så kanske... Men skrivbordet "arkitekt" av Carl Malmsten, som rapporteras om i artikeln, mår väl bättre av att användas än att ställas ut?
        Instämmer helt med dig gällande "kändisköp". Delar av Birgit Nilssons bo såldes på Crafoords i Lund. Någon tid därefter såg jag ett av alstern till försäljning varvid "tillhört Birgit Nilsson" fanns med på en "etikett" intill.
        Däremot tycker jag det är en helt annan sak när tex en möbel som tex har tillhört en viss släkt i en viss byggnad, slott, herrgård..., men där kommer det historiska perspektivet in. Å andar sidan är ju inte historiska personer "kändisar".
        p-son

        Comment


        • #5
          En vis man han Ingmar Bergman han lyckades visst få skådespelare att citera text från ett enkelt manus. Men det hör väl till historien nu.
          Nu ska jag sova, loppis i morgon för en "svensson" som jag.

          Comment

          Working...
          X