Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hilma Persson Hjelm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har tagit bort mailadressen från inläggen ovan för att undvika att denna hamnar hos spam-robotar eller annat otyg. Om ni vill utväxla mailadresser rekommenderar vi att ni gör detta via privata meddelanden, särskild om det rör någon utomstående persons adress.

    //cjf

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
      Har tagit bort mailadressen från inläggen ovan för att undvika att denna hamnar hos spam-robotar eller annat otyg. Om ni vill utväxla mailadresser rekommenderar vi att ni gör detta via privata meddelanden, särskild om det rör någon utomstående persons adress.

      //cjf
      Ok! Ska följa instruktionerna i fortsättningen.
      p-son

      Comment


      • #18
        Gul HPH

        Ett trevligt inköp från Kista-mässan: Gulmelerad vas 11,5 cm, numrerad 546. På den sista bilden syns den tillsammans med en beige HPH-vas numrerad 746.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Hph 1911 - 1567 - fjärilsvas

          Upptäckte att min HPH-vas inte var med i denna eller Arvika-tråden. Däremot har vasen visats någon annanstans (minns inte var) som gissningsobjekt. Höjd 19 och mynningsdiametern är 8 cm.
          Undrar vem av Arvika-krukmakarna som har drejat vasen. Att Hilma har designat den och själv gjort dekoren, kan man nog vara ganska säker på.
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • #20
            Flyttar över min senaste hilma från Arvika tråden
            1908 nr 312 22 cm hög med kottedekor
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Flyttar över min senaste hilma från Arvika tråden
              1908 nr 312 22 cm hög med kottedekor
              Den vasen kan man inte se sig mätt på!
              p-son

              Comment


              • #22
                Vid ett loppisbesök idag hittade jag denna vas - 9 cm hög och drygt 90 år gammal. Min första och enda Hilma Persson Hjelm!
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Grattis Lars, fin liten vas! Ska lägga in min loppis-HPH så småningom.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Vid ett loppisbesök idag hittade jag denna vas - 9 cm hög och drygt 90 år gammal. Min första och enda Hilma Persson Hjelm!
                    Grattis till vasen, Lars M! Jag funderar så här när jag ser den: Det påstås i litteraturen att HPM inte drejade själv utan skulpterade på färdigdrejade saker. På din vas är det ju inget skulpterat, men då bör det väl vara HPM som glaserat den?.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Tack både Rosa och Polsson!
                      Nej, det är inte alls skulpterat utan en mycket jämn och blank glasyr. Även invändigt är det glaserat.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Ett trevligt inköp från Kista-mässan: Gulmelerad vas 11,5 cm, numrerad 546. På den sista bilden syns den tillsammans med en beige HPH-vas numrerad 746.
                        Återvände till samma säljare på senaste Kistamässan, i hopp om fler HPH-vaser. Och där stod den här . Leopardmönstrad, lågt nr (122) och 10,5 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Återvände till samma säljare på senaste Kistamässan, i hopp om fler HPH-vaser. Och där stod den här . Leopardmönstrad, lågt nr (122) och 10,5 cm hög.
                          Grattis till den vasen, Rosa! Man kan ju undra om den var den 122:a vasen som hon gjorde i Arvika?
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Finfina saker som dyker upp titt som tätt här.
                            Du har hittat ett vattenhål, Rosa, som det är bäst att tiga om...

                            Det känns fel att påstå att HPH inte drejade, och vi vet ju egentligen inget om det.
                            Åtminstone måste hon ha provat på, och kanske insåg att handlaget inte fanns där. Ett påstående har sin grund någonstans, som förtal av rescesent i pressen, fördomar eller som berättigad sanning. Likväl kan hon ha målat vasen och absolut tecknat förlagan.

                            Comment


                            • #29
                              Typiskt att min enda Hilma blivit styvmoderligt och slarvigt behandlad (av mig själv).
                              Men nu så kommer den in på sin rätta plats, äntligen......
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Typiskt att min enda Hilma blivit styvmoderligt och slarvigt behandlad (av mig själv).
                                Men nu så kommer den in på sin rätta plats, äntligen......
                                Bättre sent än aldrig, prylsnubben
                                Himla makter! Så ska en Hilma-vas helst se ut: blomskulpterad!
                                Kanske var den med på Baltiska utställningen.
                                Last edited by Polsson; 2011-04-09, 10:46.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X